Trimmning av vw Jetta

laynus
9 oktober 2006 · 256 Inlägg

om vi leker med tanken och trimma en vw jetta årsmodell 91-92 (vet inte om det är insprut ir förgasare) från ca 90hk till ca300hk vad tror ni behöver bytas/trimma och hur mycket behövs bytas för att komma upp i ca300hk? nån riktig motorkille som kan? hur mkt skulle allt kosta, vi säger att man monterar nästan allt sj, förutom trimchipp, osv

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
9 oktober 2006 · 3 180 Inlägg

allt är beroende på hur seriöst bygget ska vara, samt om man har kontakter man kan få rabatt på grejer av.

säg att du gör ett snikbygge (inga 300 hk men iallafall) du fixar ev. turbo,, ic och du svetsar allt själv då kan det gå på kanske 5-15000 kr

säg att du vill att bilen ska hålla några år och det ska se snyggt ut samt att det ska ge mycket effekt, då landar du säkert på en 50-60000 kr och uppåt 100000

Senast redigerat av NITROUS (9 oktober 2006)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
chrillemk2gti
9 oktober 2006 · 197 Inlägg

skaffa en 88 eller äldre å släng i en 1,8t å trimma eller om du köper en jetta gtx (16v) och turbokonverterar

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...
laynus
9 oktober 2006 · 256 Inlägg

NITROUS skrev:
allt är beroende på hur seriöst bygget ska vara, samt om man har kontakter man kan få rabatt på grejer av.

säg att du gör ett snikbygge (inga 300 hk men iallafall) du fixar ev. turbo,, ic och du svetsar allt själv då kan det gå på kanske 5-15000 kr

säg att du vill att bilen ska hålla några år och det ska se snyggt ut samt att det ska ge mycket effekt, då landar du säkert på en 50-60000 kr och uppåt 100000

nja turbo skulle jag inte ge mej in på (svårt å få besiktad)  kanske hade tänkt. hårdare stakar, kolvar, smidda kamaxlar, portad topp, extragrenrör, sportavgas, öppet luftfiler, chippad steg 2, kanske kompressor hur mkt effekt bör det ge? vad menar du om den ska se snygg ut o ge mkt effekt, hur mkt effekt ?

laynus
9 oktober 2006 · 256 Inlägg

chrillemk2gti skrev:
skaffa en 88 eller äldre å släng i en 1,8t å trimma eller om du köper en jetta gtx (16v) och turbokonverterar

varför en 88 ir äldre? vet du hur många hk en jetta årm 91-92 har och om den har insprut ir förgasare? jetta gtx 16v har väll en motor på 136hk orginal va? (har för mej det)

Senast redigerat av laynus (9 oktober 2006)

Lada Tuning Lada-missbrukare
9 oktober 2006 · 566 Inlägg

E vel inte svårt att besikta en bil med turbo...??? Åtminstone hade inte jag nåra problem...???
Dessutom måste man "våga lite" lite när det gäller trimmande...

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
laynus
9 oktober 2006 · 256 Inlägg

Lada Tuning skrev:
E vel inte svårt att besikta en bil med turbo...??? Åtminstone hade inte jag nåra problem...???
Dessutom måste man "våga lite" lite när det gäller trimmande...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Om turbokonvertering

Bilen måste alltså uppfylla avgasreningskraven BÅDE för A och B, och problemet med att regga turbokonverterade bilar är nästan alltid A (avgaskrav). I klartext är alltså så att om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare går det inte att regga med turbokonverterad motor. Ombyggt fordon har inga lättnader i avgaskrav (årsmodellen styr).

din bil är väll äldre än 1976 ?

Senast redigerat av laynus (9 oktober 2006)

zajja
9 oktober 2006 · 645 Inlägg

Är det en 90hästare så är det en 1.8l motor mellan -88 till -92, och det är nog inte billigt att plocka ut 300hästar ur en sån motor.
Borde skaffa större motor med mer hästar original och typ besikta ( kolla upp vilken motor du får stoppa i ) och trimma EFTER bes.
Så skulle jag gjort iaf, men det är ju också min teori.

//Marcus Saari
Sharky
10 oktober 2006 · 10 287 Inlägg

Ja du Laynus.....

Visst finns det personer i Sverige som kan hetsa upp en 2 liters sugmotor i 300Hkr - men räkna på minst 200.000 kr för motorn.
Plus sprut, mappning, transmission samt att bilen blir okörbar i vanlig trafik.

Sorry, men sådana här drömmar är meningslösa.

Köp en bil som har prestanda från början.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Lada Tuning Lada-missbrukare
10 oktober 2006 · 566 Inlägg

laynus skrev:

Lada Tuning skrev:
E vel inte svårt att besikta en bil med turbo...??? Åtminstone hade inte jag nåra problem...???
Dessutom måste man "våga lite" lite när det gäller trimmande...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Om turbokonvertering

Bilen måste alltså uppfylla avgasreningskraven BÅDE för A och B, och problemet med att regga turbokonverterade bilar är nästan alltid A (avgaskrav). I klartext är alltså så att om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare går det inte att regga med turbokonverterad motor. Ombyggt fordon har inga lättnader i avgaskrav (årsmodellen styr).

din bil är väll äldre än 1976 ?

Nejj, min bil e -85:a.. avgaskraven var inga som helst problem, sålänge allt e rätt inställt så går de nog å få den godkänd på avgaskraven...
Iof jag bor i Finland...men ni har väl typ samma avgaskrav i Sverige som här?? Hur hög får CO å HC va på en bil utan insprutning å katt å e äldre än -86 hos er i Sverige???

Senast redigerat av Lada Tuning (10 oktober 2006)

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
laynus
11 oktober 2006 · 256 Inlägg

Lada Tuning skrev:

laynus skrev:

Lada Tuning skrev:
E vel inte svårt att besikta en bil med turbo...??? Åtminstone hade inte jag nåra problem...???
Dessutom måste man "våga lite" lite när det gäller trimmande...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Om turbokonvertering

Bilen måste alltså uppfylla avgasreningskraven BÅDE för A och B, och problemet med att regga turbokonverterade bilar är nästan alltid A (avgaskrav). I klartext är alltså så att om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare går det inte att regga med turbokonverterad motor. Ombyggt fordon har inga lättnader i avgaskrav (årsmodellen styr).

din bil är väll äldre än 1976 ?

Nejj, min bil e -85:a.. avgaskraven var inga som helst problem, sålänge allt e rätt inställt så går de nog å få den godkänd på avgaskraven...
Iof jag bor i Finland...men ni har väl typ samma avgaskrav i Sverige som här?? Hur hög får CO å HC va på en bil utan insprutning å katt å e äldre än -86 hos er i Sverige???

nja vet inte riktigt på rak arm..kan kolla upp..

laynus
11 oktober 2006 · 256 Inlägg

Sharky skrev:
Ja du Laynus.....

Visst finns det personer i Sverige som kan hetsa upp en 2 liters sugmotor i 300Hkr - men räkna på minst 200.000 kr för motorn.
Plus sprut, mappning, transmission samt att bilen blir okörbar i vanlig trafik.

Sorry, men sådana här drömmar är meningslösa.

Köp en bil som har prestanda från början.

/Göran

nja kanske inte 300, runt 240+ - hk räcker nog, varför skulle bilen bi okörbar? i med bur så den blir lite starkare i karossen o.v.s
hur många hk tror du att man får ut om man byter följande..
¤. kanske skruvkompressor? är det lagligt? svårt och besikta?
¤.smidda kamaxlar
¤.smidda stakar
¤.hårda kolvar
¤.mappa den
¤.chipptrimma, det går med sugmotor va?
¤.annan transmission
¤.lustgas

vad tror du?

kan det vara något? svårt att få bilen besiktad med denna?
http://212.214.223.230/shop/catalog/pro … ts_id=1048

laynus
11 oktober 2006 · 256 Inlägg

nån, förslag?

chrillemk2gti
11 oktober 2006 · 197 Inlägg

om du har en 88 eller äldre alltså en utan katalysator så går det att regga om med nyare motor tex 1,8t i golfarna, t5a i 240/740 är det absolut billigaste du kan göra för att få effekt i en gammal bil hyssta i en modernare motor regga den med den å sedan trimma på som f*n fint det smile

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...
Sharky
11 oktober 2006 · 10 287 Inlägg

Därför att när du skrev "ej turbo" så tolkade jag in all överladdning i det, och 300Hkr 2L sugmotor är inte riktigt vettigt i en gatbil.

/Göran

laynus skrev:
nja kanske inte 300, runt 240+ - hk räcker nog, varför skulle bilen bi okörbar? i med bur så den blir lite starkare i karossen o.v.s
hur många hk tror du att man får ut om man byter följande..
¤. kanske skruvkompressor? är det lagligt? svårt och besikta?
¤.smidda kamaxlar
¤.smidda stakar
¤.hårda kolvar
¤.mappa den
¤.chipptrimma, det går med sugmotor va?
¤.annan transmission
¤.lustgas

vad tror du?

kan det vara något? svårt att få bilen besiktad med denna?
http://212.214.223.230/shop/catalog/pro … ts_id=1048

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
laynus
12 oktober 2006 · 256 Inlägg

men vi säger att jag har en jetta från 1992 går det att besikta med kompressor då? är det svårt?

Sharky
12 oktober 2006 · 10 287 Inlägg

Citat:

"1989 - : Grundkrav: Samma princip som 1976-88 men hårdare krav på avgasernas föroreningsnivå (vilket betyder att man måste byta till en motor med kat av årsmodell 1989 eller nyare). Dessutom högre krav på överensstämmelse med avgascertifierad fordonstyp (utväxlingen ska vara samma och vikten får inte skilja för mycket). För detta byte krävs "Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Inga undantag finns"

Dvs du kan bara besikta med en motor i orginalskick (inkl all kringutrustning) och bara om biltillverkaren eller hans representant i Sverige skriver ett intyg efter en fullständig komponentkontroll.

/Göran



laynus skrev:
men vi säger att jag har en jetta från 1992 går det att besikta med kompressor då? är det svårt?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
GTXJETTAN
2 december 2011 · 3 Inlägg

Om man har en Jetta GTX, hur turbokonverterar man?

chrillemk2gti skrev:
skaffa en 88 eller äldre å släng i en 1,8t å trimma eller om du köper en jetta gtx (16v) och turbokonverterar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang