ta loss stötdämpare på golf 2

narki
5 februari 2007 · 110 Inlägg

är det någon som vet var jag kan få tag i verktyg till att ta loss stötdämpare på en golf 2:a.
var på biltema och köpte alla verktyg dom hade till sånt men inget av dom passa.

Åh!! De där jävlarna i Volvo 142:or med doftgran. Fan vad de fick ligga.
Volvo 142 (1970)
bumpe Lastbilsmekaniker
5 februari 2007 · 3 878 Inlägg

Har bara bytt bak, du lossar kåpan över muttrarna på tornen, sen tar du en 17mm (tror jag) och lossar muttern.
Sen lossar du nere i bakaxeln och sne kommer fjädernenet ner, ska du byta dämparen så är det smidigaste att bara kapa av dämparkolven(stången mitt i fjäderbenet) och plockar bort fjädern och skålarna, sen är det bara o sätta ihop det på den nya dämparen... Man orkar trycka ihop fjädern så mkt att man kan gänga på muttern, skulle tro det är samma sak fram...

narki
5 februari 2007 · 110 Inlägg

men är det inte så att man måste hålla i  i mitten med en insexnyckel?

Åh!! De där jävlarna i Volvo 142:or med doftgran. Fan vad de fick ligga.
Volvo 142 (1970)
bumpe Lastbilsmekaniker
5 februari 2007 · 3 878 Inlägg

Inte bak, fram kan vara så, bak är det en 4kant som man får sätta en skiftnyckel på om det kärvar men de e bara o kapa skiten med bågfil och sen är det ju nya friska gängor...

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
5 februari 2007 · 1 660 Inlägg

Fram: en insexnyckel att hålla i kolvstången samt en hylsa (ej säker på storlek) skruvas med en rörtång för att dra loss muttern. OBS! Muttern ska skruvas, INTE kolvstånen.

Bak tror jag är som skrivet ovan, en dubbelvinklad ringnyckel typ: http://www.biltema.se/products/product. … emId=80259 att lossa mutter samtidigt som kolvstången hålls fast med en skiftnyckel borde funka..

Senast redigerat av GT90 (5 februari 2007)

bumpe Lastbilsmekaniker
5 februari 2007 · 3 878 Inlägg

GT90 skrev:
Fram: en insexnyckel att hålla i kolvstången samt en hylsa (ej säker på storlek) skruvas med en rörtång för att dra loss muttern. OBS! Muttern ska skruvas, INTE kolvstånen.

Bak tror jag är som skrivet ovan, en dubbelvinklad ringnyckel typ: http://www.biltema.se/products/product. … emId=80259 att lossa mutter samtidigt som kolvstången hålls fast med en skiftnyckel borde funka..

Eller kapa av stången bara om man ändå ska byta... Bara sätta den i städet och kapa, flyger inte iväg över hela verkstan, been there, done that!

narki
5 februari 2007 · 110 Inlägg

GT90 skrev:
Fram: en insexnyckel att hålla i kolvstången samt en hylsa (ej säker på storlek) skruvas med en rörtång för att dra loss muttern. OBS! Muttern ska skruvas, INTE kolvstånen.

Bak tror jag är som skrivet ovan, en dubbelvinklad ringnyckel typ: http://www.biltema.se/products/product. … emId=80259 att lossa mutter samtidigt som kolvstången hålls fast med en skiftnyckel borde funka..

vad för hylsa? var får jag tag på en sådan?

Åh!! De där jävlarna i Volvo 142:or med doftgran. Fan vad de fick ligga.
Volvo 142 (1970)
bumpe Lastbilsmekaniker
5 februari 2007 · 3 878 Inlägg

Vanlig 6kant hylsa, vanlig hylsnyckelsats, ingår i det absolut nödvändigaste i ett garage...

narki
5 februari 2007 · 110 Inlägg

jojo visst men hur ska jag då komma åt med en insexnyckel?
har du gjort detta så du är säker?

Åh!! De där jävlarna i Volvo 142:or med doftgran. Fan vad de fick ligga.
Volvo 142 (1970)
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
5 februari 2007 · 1 660 Inlägg

narki skrev:
jojo visst men hur ska jag då komma åt med en insexnyckel?
har du gjort detta så du är säker?

Insexnyckeln träs genom hylsnyckelhylsan. Hylsan vrids med en rörtång *utanpå* hylsan..

narki
5 februari 2007 · 110 Inlägg

jaha, så det är bara hylsan och inget spärrskaft.

Åh!! De där jävlarna i Volvo 142:or med doftgran. Fan vad de fick ligga.
Volvo 142 (1970)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang