Tomgångsmotor på 850?

ELGBAiZ
10 december 2011 · 98 Inlägg

Vart sitter tomgångsmotorn på en Volvo 850?
Tror att det är den som måste pillas med, då min tomgång ligger runt 500/rpm vid start och ibland mindre men då dör den. När man har kört den varm till normal motortemp så ligger den på kanske 600/rpm..

Någon som vet vad felet kan vara möjligtvis? Har gjort en mindre service dvs tändstiftbyte, oljebyte och luftfilterbyte men vet inte vad felet kan vara.

Mina aningar sticker iväg om att det kan vara tomgångsmotorn som behöver en justering, så om någon kunde posta en skön förklaring eller en bild så vore det guld!
MVH!

Fire-Fox
10 december 2011 · 632 Inlägg

Tomgångs motorn sitter under 'gasrullekåpan' det är den silvriga saken där under som den lilla böjen på tryckröret går till. Tomgångsmotorn är ett ganska vanligt fel på Volvo 850 modellerna. Så ibland räcker det med att smörja/rengöra den och ibland måste man köpa en ny. Lycka till smile.

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
Volvo V70N (2003)
ELGBAiZ
10 december 2011 · 98 Inlägg

Fire-Fox skrev:
Tomgångs motorn sitter under 'gasrullekåpan' det är den silvriga saken där under som den lilla böjen på tryckröret går till. Tomgångsmotorn är ett ganska vanligt fel på Volvo 850 modellerna. Så ibland räcker det med att smörja/rengöra den och ibland måste man köpa en ny. Lycka till smile.

Mvh/Tobias

Tryckrör är väl endast till turbomotorer? ;-) Jag har en 2.0 sugmotor, hehe! Men jag förstår vad du menar, ska titta på det imorgon! Tack Tobbe! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang