Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

SportPilot Ubåtsingenjör
13 december 2011 · 7 251 Inlägg

mangedif skrev:
Hatar skit som detta och borde förbjudas! Vet inte hur många gånger man möter bilen ett jävla lysen som bländar utav bara fan! Visst det kanske lyser bra men jag anser det som en trafikfara. Bättre att köpa deras extralysen att ha till helljuset om man vill ha bättre ljusbild.

håller med till 100%

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
AD_ Biltokig ingenjör
13 december 2011 · 1 159 Inlägg

mangedif skrev:
Hatar skit som detta och borde förbjudas! Vet inte hur många gånger man möter bilen ett jävla lysen som bländar utav bara fan! Visst det kanske lyser bra men jag anser det som en trafikfara. Bättre att köpa deras extralysen att ha till helljuset om man vill ha bättre ljusbild.

Till motsvar säger jag då att om man har jävligt kraftfulla extraljus och sedan har taskigt halvljus. Då är det inte lika skoj när man måste blända av, särskilt när det är blött ute... Been there done that.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
twin_cam Smålänning
13 december 2011 · 7 877 Inlägg

Borde även vara förbjudet att sälja 90/75W H4 och H7 över 55W (12v)

Möter man någon med 75/90 lampor i bilen blir man ju värre bländad än av eftermarknadsxenon...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Hermanssons_Garage
13 december 2011 · 2 415 Inlägg

twin_cam skrev:
Borde även vara förbjudet att sälja 90/75W H4 och H7 över 55W (12v)

Möter man någon med 75/90 lampor i bilen blir man ju värre bländad än av eftermarknadsxenon...

kan bero på att dom monterar starkare lampor, MEN dom tänker inte på att ställa ner lamporna efter.. samma sak gäller Xenon

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
nesum
13 december 2011 · 695 Inlägg

Tryck_o_pys skrev:

twin_cam skrev:
Borde även vara förbjudet att sälja 90/75W H4 och H7 över 55W (12v)

Möter man någon med 75/90 lampor i bilen blir man ju värre bländad än av eftermarknadsxenon...

kan bero på att dom monterar starkare lampor, MEN dom tänker inte på att ställa ner lamporna efter.. samma sak gäller Xenon

Hur då ställa ner? justerar du mekaniskt ner lamporna får du juh fel ljusbild/höjd, och hitta rätt sådär på måfå inför besiktning är juh inge lätt.

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
IX ____________________________________
13 december 2011 · 1 340 Inlägg

nesum skrev:

Tryck_o_pys skrev:

twin_cam skrev:
Borde även vara förbjudet att sälja 90/75W H4 och H7 över 55W (12v)

Möter man någon med 75/90 lampor i bilen blir man ju värre bländad än av eftermarknadsxenon...

kan bero på att dom monterar starkare lampor, MEN dom tänker inte på att ställa ner lamporna efter.. samma sak gäller Xenon

Hur då ställa ner? justerar du mekaniskt ner lamporna får du juh fel ljusbild/höjd, och hitta rätt sådär på måfå inför besiktning är juh inge lätt.

http://starh4xx.dinmamma.be/b4m3e/854turbo/37.jpg

Mät mot en vägg smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
-Bazz3r- Team Breehäng
13 december 2011 · 1 623 Inlägg

RightFront skrev:

nesum skrev:

Tryck_o_pys skrev:

kan bero på att dom monterar starkare lampor, MEN dom tänker inte på att ställa ner lamporna efter.. samma sak gäller Xenon

Hur då ställa ner? justerar du mekaniskt ner lamporna får du juh fel ljusbild/höjd, och hitta rätt sådär på måfå inför besiktning är juh inge lätt.

http://starh4xx.dinmamma.be/b4m3e/854turbo/37.jpg

Mät mot en vägg smile

Hur högt ska de va på väggen då?

R1 3
└┼┤
2 4
IX ____________________________________
13 december 2011 · 1 340 Inlägg

-BASmannen- skrev:

RightFront skrev:

nesum skrev:

Hur då ställa ner? justerar du mekaniskt ner lamporna får du juh fel ljusbild/höjd, och hitta rätt sådär på måfå inför besiktning är juh inge lätt.

http://starh4xx.dinmamma.be/b4m3e/854turbo/37.jpg

Mät mot en vägg smile

Hur högt ska de va på väggen då?

Du är säkert lika bra på att googla som jag är tongue wink

Annars så mäter man innan man börjar ställa om smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
dawwe ...has left the building...
13 december 2011 · 4 474 Inlägg

Generellt: Mät till "mitten på lyktan" framme vid fronten. Ställ sedan bilen 10m från en vägg på plan mark. Dra sedan ifrån 15cm från det du mätte upp tidigare, sätt ett streck på väggen på denna höjd o ställ lyktan efter denna markering (går lika bra med 5m och 7.5cm!)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Bjornn
13 december 2011 · 749 Inlägg

-BASmannen- skrev:

RightFront skrev:

nesum skrev:
Hur då ställa ner? justerar du mekaniskt ner lamporna får du juh fel ljusbild/höjd, och hitta rätt sådär på måfå inför besiktning är juh inge lätt.

http://starh4xx.dinmamma.be/b4m3e/854turbo/37.jpg

Mät mot en vägg smile

Hur högt ska de va på väggen då?

Låt en verkstad justera annars lär det nog inte va så lätt att veta hur det står.
Kolla lufttrycket först då det påverkar ljusbilden.

På bilden ser det ut att vara ett hel lyse eller felmonterade glödlampor till halvljuset då man inte ser nån brytning.

Senast redigerat av Bjornn (13 december 2011)

dawwe ...has left the building...
13 december 2011 · 4 474 Inlägg

Det står ofta på lyktorna hur många % de skall vara vinklade neråt...15cm/10m är generellt godkänt, det kan dock finnas större bilar där lamporna skall vinklas ner mer. Står det tex 1.2% på lyktorna betyder det 12cm/10m,2% är 20cm/10m osv

Senast redigerat av dawwe (13 december 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Hermanssons_Garage
13 december 2011 · 2 415 Inlägg

-BASmannen- skrev:

RightFront skrev:

nesum skrev:

Hur då ställa ner? justerar du mekaniskt ner lamporna får du juh fel ljusbild/höjd, och hitta rätt sådär på måfå inför besiktning är juh inge lätt.

http://starh4xx.dinmamma.be/b4m3e/854turbo/37.jpg

Mät mot en vägg smile

Hur högt ska de va på väggen då?

Lamporna skall vara så dom täcker nästan hela vägen framför dig. står du rakt mot helt rak väg, som bild, så skall dom stå nästan samma höjd som bilen. jag har ställt in alla mina bilar efter de, och besiktningen har aldrig sakt någon om de, alltid stått perfekt

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
it_mutt Avstängd
14 december 2011 · 10 388 Inlägg

I Sverige gäller för "vanliga" personbilar 1% sänkning, dvs 1cm/1m. Hur man ställer in det har redan varit uppe; kör fronten intill väggen, markera ut, backa X meter, och sänk motsvarande cm. Med xenonkonverterat kan det som sagt vara vettigt att sänka "något extra". Så istället för 10cm/10m så kan kanske 13-15cm/10m vara lämpligt.

Detta ger ju bara en grov inställning, men jag har gjort såhär på flertalet bilar inför besiktning (för att strålkastare bytts, fronten varit bortplockad o dyl.) och det har faktiskt alltid blivit godkänt på besiktningen. (Inte med xenon för det är ju som sagt en helt annan historia, men som just ljusinställning)

Det ger dock INTE fel ljusbild som någon sa, det är något helt annat.


Då förutsatt att man bryr sig om sina medtrafikanter

Senast redigerat av it_mutt (14 december 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mange-s70
17 december 2011 · 19 Inlägg

Är det någon som har provat BILTEMA's kopplings kitt nyligen som kan berätta sina erfarenheter om den ? priset skiljer sig rätt bra om man jämnför med tex mekonomen. ska byta på vinter bilen 740 gle 88 smile

-Bazz3r- Team Breehäng
17 december 2011 · 1 623 Inlägg

Köpte Biltemas DRL-ljus idag. Nån som vet hur man kopplar in dom över en separat på/avslagnings knapp och vad man ska ha för säkring?

R1 3
└┼┤
2 4
Brådhis * Voff voff *
17 december 2011 · 10 329 Inlägg

Fick ett infall igår och köpte nya strålkastartorkarblad och nytt torkarblad till bakluckan på Biltema till min V70N. Inget passade...

Strålkastartorkarbladen går att få dit, har lite mindre "piggar" än original och sitter därför alldeles för löst. Torkarbladet till bakrutan har för lite utrymme runt metallpinnen på mitten, så armen går helt enkelt inte in.

Brukar köpa original och kommer göra det i fortsättningen oxå!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Ljepone * Studerande *
17 december 2011 · 563 Inlägg

Brådhis skrev:
Fick ett infall igår och köpte nya strålkastartorkarblad och nytt torkarblad till bakluckan på Biltema till min V70N. Inget passade...

Strålkastartorkarbladen går att få dit, har lite mindre "piggar" än original och sitter därför alldeles för löst. Torkarbladet till bakrutan har för lite utrymme runt metallpinnen på mitten, så armen går helt enkelt inte in.

Brukar köpa original och kommer göra det i fortsättningen oxå!

//Brådhis

Hade samma "problem" med torkarbladet till mitt fordon. Blev bara & lämna tillbaks tyvärr & en sväng förbi Autoxperten. hmm

Hermanssons_Garage
26 december 2011 · 2 415 Inlägg

Ljepone skrev:

Brådhis skrev:
Fick ett infall igår och köpte nya strålkastartorkarblad och nytt torkarblad till bakluckan på Biltema till min V70N. Inget passade...

Strålkastartorkarbladen går att få dit, har lite mindre "piggar" än original och sitter därför alldeles för löst. Torkarbladet till bakrutan har för lite utrymme runt metallpinnen på mitten, så armen går helt enkelt inte in.

Brukar köpa original och kommer göra det i fortsättningen oxå!

//Brådhis

Hade samma "problem" med torkarbladet till mitt fordon. Blev bara & lämna tillbaks tyvärr & en sväng förbi Autoxperten. hmm

tråkigt! då jag har alltid kört på biltemas torkare, vi har det på alla våra fordon, volvo S70 98 volvo 940 93a volvo 854 97a volvo 854 92a volvo 960 91a. funkar grymt!

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
-Bazz3r- Team Breehäng
31 december 2011 · 1 623 Inlägg

Tjena!
Nu har jag köpt tre extraljus med H1-lampor, och funderar på att Xenonkonvertera dom med Biltemas Xenonkit. Nån som provat derar H1-Xenonkit och vet om de är nått att ha eller bara skit?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … kit-42375/

Senast redigerat av -BASmannen- (31 december 2011)

R1 3
└┼┤
2 4
FatManCustoms grön aktivist
31 december 2011 · 846 Inlägg

Alla xenono-kit kommer ju ändå från Kina, fördelen är ju att man oftast har Biltema i närheten till skillnad från dom andra aktörerna.
Jag själv är nöjd med mina human-habit grejer, gjort det dom ska iaf. Dvs lyst!

Saab 9-5 SC Aero "Daycare Express" (2002)
Skoda Fabia vRS "Skodmissile" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang