Volvo 240 dragit ur all ström ur batteriet sen jag tog ut originalstereon

robertr81
9 december 2011 · 48 Inlägg

Hade tänkt byta ut originalstereon till eftermarknadsstereo i min gamla 240, tog ut stereon för ca 2 dygn sedan och har inte kört sen dess, nu när jag kom ner till bilen va den stendöd.

Det enda jag gjort är att ha lossat stereon dragit ur kontakten och tagit väck den samt högtalare i dörrar, är väl inget som drar ur strömmen ur batteriet??? Har inte hunnit mäta med multimeter på batteriet än men ska göra det när vädret lugnat sig lite.

Är en automat med elhissar och centrallås. Såg att switchen för värme på bakrutan va i läge "on" men det är väl ingenting heller som drar ström om inte bilen är på. Passagerardörren var inte helt stängd heller, men låst.

Har inte haft några som helst problem innan jag tog ur stereon och bilen har stått i längre perioder förut utan problem.

Alla säkringar såg hela ut.

Någon med erfarenhet?

Senast redigerat av robertr81 (9 december 2011)

ExplorerDemon ServiceTekniker
9 december 2011 · 77 Inlägg

Innerbelysningen?

ServiceTekniker Volvo/Renault
robertr81
9 december 2011 · 48 Inlägg

Kan inte minnas att jag glömt den på, brukar vara noggrann. Är inte direkt den som glömmer nycklarna stup i kvarten och sådana saker men det kan ju absolut vara möjligt, va nere imorse snabbt och grejade lite innan jag drog till jobbet kanske glömde det i all stress. Kan innerbelysningen dra ur batteriet på 12 timmar verkligen, så att det blir stendött? Drar väl inte så mycket ström så att hela batteriet blir dränerat under den tiden.

Nyligen gjorda ingrepp på bilen:
Generatorn byttes för ca 10 månader sen.
Kamrem, alla andra remmar samt packningar till vattenpump fixat för nån månad sen.
Gått klockrent sen dess.

Senast redigerat av robertr81 (9 december 2011)

Drönirettab
9 december 2011 · 21 761 Inlägg

robertr81 skrev:
Såg att switchen för värme på bakrutan va i läge "on" men det är väl ingenting heller som drar ström om inte bilen är på.

Nej, elbakrutan ska bara funka med tändningen i läge 1+2.

robertr81 skrev:
Passagerardörren var inte helt stängd heller, men låst.

Kan den ha blivit "halvstängd" redan när du monterade bort stereon eller blev den det när du hade varit i bilen i morse?

robertr81 skrev:
Kan innerbelysningen dra ur batteriet på 12 timmar verkligen, så att det blir stendött?

Det verkar orimligt. Enligt elschemat till 240 ska originallampan vara på 10 W och är det en kombi så finns det ytterligare en 10 W lampa bak, även om två såna lampor är tända i 12 timmar så ska batteriet bara laddas ur med högst 20 Ah.

Däremot kan ju kanske innerbelysningen ha tänts när passagerardörren blev "halvstängd" och om den har varit på det sättet i två dygn (dvs redan när du tog ut stereon) så kan batteriet dras ur betydligt mer, men vi vet ju inte om du har en kombi eller sedan. smile

Mät spänningen på batteriet och se hur lite det är, sätt sedan batteriet på laddning och låt det ladda tills laddaren visar på fulladdat (om det ens tar emot laddning).

robertr81
10 december 2011 · 48 Inlägg

Tack för svar. Jag hoppa innerligt på att det har med en sådan enkel sak som dörren och belysningen. Ska ner nu och mäta och plocka ur batteriet samt ladda det. Det är en kombi. Fasen jag som hade sett fram emot lite ljud i bilen denna helg..

robertr81
10 december 2011 · 48 Inlägg

2v i batteriet

Drönirettab
10 december 2011 · 21 761 Inlägg

Då har du tur om batteriet tar emot laddning, har du en "enkel garageladdare" med automatsäkring så orkar den kanske inte ladda. Jag råkade ut för att innerbelysningen hade varit tänd i flera dagar och spänningen låg runt 2 V, det gick att få igång batteriet med min CTEK men det tog ett tag innan det funkade. smile

Ett vanligt startbatteri tar väldigt mycket stryk av såna där urladdningar, man får vara beredd på att det inte funkar igen.

Senast redigerat av Drönirettab (10 december 2011)

robertr81
10 december 2011 · 48 Inlägg

Jag hoppas. Lånat farsans ctek safir 100 och satt den i recondläge men inga direkta indikationer än smile får vänta och se

Drönirettab
10 december 2011 · 21 761 Inlägg

Om spänningen stiger snabbt och att laddaren "tycker" att batteriet är fulladdat redan efter några timmar så tar inte batteriet emot laddning som det ska, i såna lägen kan det funka att ladda någon minut med betydligt högre spänning för att "chocka" igång laddningen och sedan ladda på vanligt sätt. smile

robertr81
10 december 2011 · 48 Inlägg

Tack för tipset ska ha detta i åtanke. Hoppas bara att det är att jag glömt belysningen, vet inte i vilekn ände jag ska börja felsöka annars om det är något som ligger och drar ström

Drönirettab
10 december 2011 · 21 761 Inlägg

Visar det sig att orsaken inte var innerbelysningen så får du väl göra en tjuvströmsmätning. Det kollas enklast genom att koppla in multimetern (ställd i läge för likströmsmätning) mellan batteripol och batteripolsko, sedan plockar du ur en säkring i taget tills det slutar dra ström. smile

robertr81
12 december 2011 · 48 Inlägg

Fick batteriet uppladdat till 12.9v och det startade bilen utan problem idag. Mätte med multimetern inställd på 10A och den gav inget tydligt utslag utan hoppade runt lite mellan 0.2 och 0.8. Får se om ett par dygn vad som hänt. Förresten någon som har tips på om man enkelt kommer genom torpedväggen på förarsidan på denna automat utan att borra?? Noterade något som såg ut som en gummiring fast på passagerarsidan men va nån slags isolering när jag tryckte in fingret där. Hade varit bättre på förarsidan då batteriet sitter där

Senast redigerat av robertr81 (12 december 2011)

Drönirettab
13 december 2011 · 21 761 Inlägg

0,2-0,8 A är alldeles för mycket, då har du definitivt någonting som tjuvdrar ström. Min 240-86 drar mindre än 0,02 A, har inget larm eller annat "lull lull". smile

Hördes det något klickljud (typ från ett relä) när du satte fast batterikablarna?

Jag borrade hål i en avlång metallplatta på torpedväggen när jag skulle dra strömkabeln till slutsteget, fanns inte plats i befintliga genomföring vad jag kunde se.

Senast redigerat av Drönirettab (13 december 2011)

robertr81
14 december 2011 · 48 Inlägg

Bilen funkar fortfarande och har inte kört så mycket, antar att det var innerbelysningen. Hörde inget klickljud från något, får vänta lite till och sen om det blir spänningsfall om några dagar.

Hittade ett förborrat hål fram på passagerarsidan med en gummilapp som man kan trycka ett hål i och köra igenom en kabel, vet inte om detta är så original eller om någon annan ägare gjort det men kommer nog att passa utmärkt.

Tack för all hjälp, det är mycket uppskattat!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang