Helljuset funkar ej på min saab 95 2,3t Hjälp

troppen
12 december 2011 · 8 Inlägg

som rubriken lyder så funkar inte mitt helljus på min bil, när ljusanordningen står på ratt läge 0 så funkar ljustutan men så fort du drar den till sista läget för helljus slocknar allt även en del av innerbelysningen , vad kan felet vara tacksam för svar mvh Anton:O

bushmyra
12 december 2011 · 782 Inlägg

den frågan hamnade nog i fel  forumdel cool

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..
Audi A4 avant TS 1.8t "Stereobilen" (2004)
Volvo 745 "Epan" (1990)
troppen
13 december 2011 · 8 Inlägg

vart ska den ligga då smile?

Alpinabiturbo Kulan
13 december 2011 · 1 435 Inlägg

det är ju inte din motor det är fel på? smile

Denna forumsdel http://www.garaget.org/forum/viewforum.php?id=43

BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
Micksey
13 december 2011 · 24 Inlägg

Hur som så tror jag att ditt problem ligger vid nåt relä eller kontaktdon nere under tändningslåset. Och vad jag läste när jag hade problemet så innebar det ut med stolar, mittpanel och allt möjligt jox yikes Felet som uppstår är att det inte finns någon spänning till omkopplaren för läge 2.

10 minuters fixen är helt enkelt att förgrena spänningsmatningen från läge 0 till läge 2 och helt enkelt lämna spänningsmatningen för läge 2 avklippt och isolerad.

troppen
13 december 2011 · 8 Inlägg

Kulan nej nej wink  Micksey tack för svaret så du menar att man får göra en liten ful koppling för att läge 0 ska ta över läge 2 så säga? men andra ord så kan läget 0 var i hela tiden vid denna koppling ? mvh

Micksey
13 december 2011 · 24 Inlägg

Nja man skarvar på en kabel på matningen till 0 läget, klipper matningen till läge 2 och kopplar in matningen från läge 0 där. Kommer fungera normalt i både läge 0 och i läge 2.

troppen
13 december 2011 · 8 Inlägg

ofasen smile hade du en 9-5a med exakt samma fel ? slocka innerbelysningen med `? mvh

troppen
13 december 2011 · 8 Inlägg

just de glömde fråga är det nått som kan pajja om man kopplar så ?

pukan2
13 december 2011 · 3 182 Inlägg

det sitter ett relä på vardera helljus. vart dom sitter vet jag inte. men kolla dom eller säkringarna.

Micksey
13 december 2011 · 24 Inlägg

Yes hade precis samma grej att även instrumentbelysningen dog när man vred över i läge 2. Kollade säkringar, reläer och allt möjligt innan jag tog elschemat och multimetern ut och tänkte börja från vredet och se hur långt jag hade spänning. Och det fanns inte ens spänning till vredet. Spänningen till vredet kommer från tändningslåset så sökte lite på det med och hittade lite om nåt kontaktdon som var ett vanligt fel under tändningslåset osv. Men det var så svårt att byta så jag läste igenom elschemat för en enklare ombyggnad och bestämde mig för att göra som tidigare beskrivits. Kunde inte se att det skulle göra någon skada och det funkar än i vilket fall typ 4 månader senare utan problem. Läser man i schemat så blir enda skillnaden att ljuset kommer endast vara på när nyckeln står i på läge i tändningslåset. Som det var kopplat innan skulle det funka även i startläget och i av läget men kan inte se några större praktiska problem med att det inte gör det.

Kabel anslutning x på omkopplaren som är benämnd Gn (troligen grön) är matningen till läge två som troligen lagt av. Kabelanslutning 54 benämnd Vt (troligen vit) är spänningsmatningen för läge 0 på omkopplaren. Och omkopplaren trycker du enkelt ut genom att trycka på den innifrån genom säkringsluckan.

troppen
13 december 2011 · 8 Inlägg

ofasen exakt samma sak för mig då ! så ja tar bort omkopplaren från instrumenten klipper gn kabeln isolerar den, sedan skarvar ja ihop en kabel frpn kablen vt till omkopplar läget 2 ? har ja fattat rätt , mvh

Micksey
13 december 2011 · 24 Inlägg

Ok var ut och kollade och Vt står ju för Violet inte vit naturligtvis. Fanns för övrigt ingen vit kabel.

Innan du klipper grön så mät gärna upp om du har spänning på den. Dumt att göra nåt i onödan om du nu skulle ha spänning på den.

Klipper ljusgrön, heter x på omkopplaren,  och isolerar den del som kommer från kabelhärvan. Skarvar över stumpen som är kvar av ljusgrön på omkopplaren till den lila (violeta) kabeln, heter 54 på omkopplaren.

Själv tog jag en kopplingsplint, klippte båda kablarna. Stoppade ingående kablar från tändningen Grön och Lila på varsinn plint. Sen kopplade ihop både grön och lila från omkopplaren på plinten med Lila ingående.

Micksey
13 december 2011 · 24 Inlägg

PMar du ett mobilnummer så kan jag skicka ett MMS med en bild på kopplingen imorgon om du vill för att vara säker på att det blir rätt.

troppen
15 december 2011 · 8 Inlägg

tjenare har du fått mitt nummer mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang