Volvo 740 slutar ladda

JWALLIN
5 december 2011 · 8 Inlägg

Har en 745a 91a som helt hux flux kan sluta ge laddning till batteriet, problemet kan uppstå när som helst när jag är ute och kör kan slå på en blinkers eller växla hel/halv ljus då blir instrumentbelysningen svagare samt att radion knäpper av och då tar det inte så lång stund innan det är så pass dålig kräm i batteriet att jag inte får igång den igen.

Sätter jag batteriet på ladd eller tar ström ifrån nån annan bil så börjar han ladda igen som han ska och jag kan köra ett par mil innan problemet uppstår på nytt.

Jag har bytt generator och kålen...

Tankar och ideer om vad som kan vara fel?

Med vänliga hälsningar.

LeafBox Lat Perfektionist
5 december 2011 · 6 359 Inlägg

Säker så att det inte bara är batteriet som är såpass dåligt så att det inte längre kan ta imot laddning?
Elen får det ju jobbigare nu när kylan kommer.

Om problemet kvarstår med ett annat batteri skulle jag kolla så att batterilampan lyser. För det är den som "säger åt" generatorn att börja ladda.
Så är den trasig eller att kabeln gått av eller sitter dåligt så ger inte generatorn ut någon ström

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Aero T16
5 december 2011 · 1 327 Inlägg

Vad är spänningen på batteriet när bilen är avstängd?

Vad är spänningen på batteriet när bilen är igång?

beckstroem
6 december 2011 · 871 Inlägg

vet att på min 745'a (-90) så bara för att några kontakter på baksidan av mätarhuset satt lite på sned (dålig kontakt) så ladda den inte.. Kolla även det smile

JWALLIN
6 december 2011 · 8 Inlägg

Ja har börjat fundera på om batteriet kanske är kasst? Batterielampan lyser iaf när jag vrider igång tändningen . Men när bilen slutar ladda så lyser inte lampan på mätarhuset vilket jag tycker verkar konstigt ? ´


Jag har mätt batteriet när det är igång och fick då 14.28 och har mätt det när det bilen vart avstängd med men vad det låg på kommer jag inte ihåg just nu men det var helt ok det med !


Det där med mätarhuset ska jag kolla upp !!

Tack för snabba och hjälpsamma svar !

LeafBox Lat Perfektionist
6 december 2011 · 6 359 Inlägg

Volten säger inte så mkt om batteriets skick egentligen hmm
Jag fick byta ett batteri senast igår som inte ens orkade dra runt startmotorn trots 12,3v

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
JWALLIN
6 december 2011 · 8 Inlägg

Ja då kanske jag skulle ha provat med ett annat batteri !

Aero T16
6 december 2011 · 1 327 Inlägg

12.3 volt är lite för lite på ett batteri, då börjar det vara ganska dåligt.

Gränsen för ett urladdat batteri är ca 12.2 volt, då är det bara ca 25 % kapacitet kvar.

Ett friskt batteri ligger vid ca 12.7 - 12.8 volt när det är fulladdat och vilat i några timmar.

JWALLIN
6 december 2011 · 8 Inlägg

Aero T16 skrev:
12.3 volt är lite för lite på ett batteri, då börjar det vara ganska dåligt.

Gränsen för ett urladdat batteri är ca 12.2 volt, då är det bara ca 25 % kapacitet kvar.

Ett friskt batteri ligger vid ca 12.7 - 12.8 volt när det är fulladdat och vilat i några timmar.

Ja men mitt ligger på 14.28...

LeafBox Lat Perfektionist
6 december 2011 · 6 359 Inlägg

Aero T16 skrev:
12.3 volt är lite för lite på ett batteri, då börjar det vara ganska dåligt.

Gränsen för ett urladdat batteri är ca 12.2 volt, då är det bara ca 25 % kapacitet kvar.

Ett friskt batteri ligger vid ca 12.7 - 12.8 volt när det är fulladdat och vilat i några timmar.

Ett batteri ska klara av att dra runt startmotorn ända nere på 9v om det är friskt på vissa bilar.
Mest troligen småbilar som man kan veva igång, but still.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Drönirettab
6 december 2011 · 21 761 Inlägg

Aero T16 skrev:
Gränsen för ett urladdat batteri är ca 12.2 volt, då är det bara ca 25 % kapacitet kvar.

Tyvärr finns det lite olika "fakta" om vilken laddningsstatus ett batteri har vid olika vilospänningar, vilket gör att man blir lite förvirrad. Jag har läst i äldre batterilitteratur att 12,4 V innebär ca 50% laddstatus och att 12,2 V innebär ca 25% laddstatus, men i nyare litteratur kan det stå att 12,2 V är ca 50% status och ca 11,9-12 V är 25% status. smile

Ett friskt batteri som visar 12,3 V i vilospänning ska orka dra runt startmotorn utan problem, däremot kan ju spänningen på ett dåligt batteri visa ganska hyfsat utan belastning och sjunka massor i spänning när man kör startmotorn.

På min 240 provmätte jag spänningen en gång när den hade stått ett par dagar med dryga 30 minusgrader på nätterna, vid mätningen låg temperaturen på 27-28 minusgrader har jag för mig. Spänningen dippade ner mot 9 V när startmotorn snurrade, men den varierade ju så att det inte gick att få stabilt mätvärde. Motorvärmaren var inte inkopplad, en riktig kallstart alltså. smile

Aero T16
6 december 2011 · 1 327 Inlägg

JWALLIN skrev:

Aero T16 skrev:
12.3 volt är lite för lite på ett batteri, då börjar det vara ganska dåligt.

Gränsen för ett urladdat batteri är ca 12.2 volt, då är det bara ca 25 % kapacitet kvar.

Ett friskt batteri ligger vid ca 12.7 - 12.8 volt när det är fulladdat och vilat i några timmar.

Ja men mitt ligger på 14.28...

Men då är bilen igång. Kolla vad spänningen är när bilen har stått stilla i några timmar.

addek
11 december 2011 · 55 Inlägg

tror allt du har glapp i instrumenthuset... Prova detta, kör med handbromsen något åtdragen, bara så att lampan tänds. Slocknar den i samma stund som generatorn slutar ladda så ligger ditt problem där...

Hade samma problem med en 940 förr... Löste det genom att löda förbi brottet på "kretsfilmen" på baksidan av huset... smile

Kia Cee´d SW 2013 (yey)
Saab 9-3 Aero SS 2003
JWALLIN
11 december 2011 · 8 Inlägg

addek skrev:
tror allt du har glapp i instrumenthuset... Prova detta, kör med handbromsen något åtdragen, bara så att lampan tänds. Slocknar den i samma stund som generatorn slutar ladda så ligger ditt problem där...

Hade samma problem med en 940 förr... Löste det genom att löda förbi brottet på "kretsfilmen" på baksidan av huset... smile

Lamporna på instrumentpanelen brukar sluta lysa när den slutar ladda , den indikerar jämt på att jag inte har nån spolarvätska eller ja till och från så där är det nåt glappt iaf, men den brukar inte lysa när generatorn slutar ladda.

Så jag ska ta och kolla upp det där ! smile

Tack för svaren ! Mvh

Drönirettab
11 december 2011 · 21 761 Inlägg

När den "slutar ladda", försök då att mäta direkt på generatorn vilken spänning det är där. smile

JWALLIN
11 december 2011 · 8 Inlägg

Drönirettab skrev:
När den "slutar ladda", försök då att mäta direkt på generatorn vilken spänning det är där. smile

Oki smile

addek
11 december 2011 · 55 Inlägg

Drönirettab skrev:
När den "slutar ladda", försök då att mäta direkt på generatorn vilken spänning det är där. smile

Problemet är ju att när kretsen med kontrollampan är bruten så laddar den ej.

En annan sak du kan göra under tiden du felsöker är att du helt enkelt tillverkar en separat ladd-lampa. Ifrån plus-till-lampa-jorda i generatorns lilla anslutning, tror jag det var... Så laddar den iaf alltid... smile

Kia Cee´d SW 2013 (yey)
Saab 9-3 Aero SS 2003
Drönirettab
11 december 2011 · 21 761 Inlägg

Nja, när generatorn väl har börjat ladda så spelar det väl ingen roll om lampan eller kablarna till lampan glappar/bryts. Däremot kan ju inte generatorn ladda på vanligt sätt om kretsen är bruten när man ska starta motorn, eller att kabeln kortsluts mot jord. smile

addek
15 december 2011 · 55 Inlägg

Säker på det?

Kia Cee´d SW 2013 (yey)
Saab 9-3 Aero SS 2003
Drönirettab
15 december 2011 · 21 761 Inlägg

99,9% säker. Har inte testat att plocka loss kabeln från generatorn med motorn igång, men jag ser ingen anledning till varför det skulle sluta ladda eftersom lampan bara ser till att förmagnetisera lindningen innan generatorn har kommit upp i tillräckligt varvtal. Att lampan sedan brukar lysa när generatorn slutar ladda (dock beroende på vilket fel som uppstår) är mest en "bonusfunktion" i mitt tycke. smile

Senast redigerat av Drönirettab (15 december 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang