Aero T16 skrev:
Gränsen för ett urladdat batteri är ca 12.2 volt, då är det bara ca 25 % kapacitet kvar.
Tyvärr finns det lite olika "fakta" om vilken laddningsstatus ett batteri har vid olika vilospänningar, vilket gör att man blir lite förvirrad. Jag har läst i äldre batterilitteratur att 12,4 V innebär ca 50% laddstatus och att 12,2 V innebär ca 25% laddstatus, men i nyare litteratur kan det stå att 12,2 V är ca 50% status och ca 11,9-12 V är 25% status.
Ett friskt batteri som visar 12,3 V i vilospänning ska orka dra runt startmotorn utan problem, däremot kan ju spänningen på ett dåligt batteri visa ganska hyfsat utan belastning och sjunka massor i spänning när man kör startmotorn.
På min 240 provmätte jag spänningen en gång när den hade stått ett par dagar med dryga 30 minusgrader på nätterna, vid mätningen låg temperaturen på 27-28 minusgrader har jag för mig. Spänningen dippade ner mot 9 V när startmotorn snurrade, men den varierade ju så att det inte gick att få stabilt mätvärde. Motorvärmaren var inte inkopplad, en riktig kallstart alltså.