Problem med trimmad volvo 945 turbo -96

Nickykarlsson
19 december 2011 · 267 Inlägg

Tjena. Ja har sökt och letat och finner ingen info om det problem jag har.

Har nyligen installerat

KKK27 turbo 12#
Exktraktor grenrör twinentry
Btr - trycket ligger på 4,0 bar just nu
v70 turbo spridare
3,5" downpipe, rest 3"
Bränsle chip från viking
Har guldbox men ej chippad till tändningen
Pysventil, har sänkt laddet till 1 bar då den låg på 1,4 med max utskruvad wg

Är rätt ny på just turbo delen,

Bilen hackar sig fram och bludrar innan laddtrycket kommer på 1 och 2ans växel, 3 och uppåt går den lite bättre men fortförande "misständer eller vad den gör.
Kan det vara för mycket soppa tryck, eller för lite? för små spridare eller helt enkelt måste köpa ett tändnings chip för dom här grejorna?

Vad ska jag leta efter och hur ska ja gå till väga för att lösa problemet?

n_andersson
19 december 2011 · 689 Inlägg

Har du bytt till större llm när du satte in större spridare?

Nickykarlsson
19 december 2011 · 267 Inlägg

n_andersson skrev:
Har du bytt till större llm när du satte in större spridare?

Nej, jag har ju inte det, för killen som hade grejorna hade kört med orginal lmm och fick allt att funka, så därför har ja faktist inte köpt typ 3" från 960..

strandberg31
19 december 2011 · 2 419 Inlägg

Kolla färgen på stiften! verkar som den får för mkt med soppa! mins inte riktigt men har du för liten lmm så skickar den på mer luft/bränsle för att kompensera, den får fel signaler! eller så är det tvärtom!

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
Xuri One Man Clan
19 december 2011 · 4 287 Inlägg

har du bara v70 turbospridare så har du för små spridare å din bil skulle jag tro går för snålt.

v70 turbospridare är knappt större än vad dina org spridare är. så kan vara att den får för lite soppa å de är livsfarligt att köra med.
å guldbox ä tändchip är inte säkert du behöver ha, org grejerna hänger med rätt långt.

har  du plockat bort spridarmotstånden förresten? ?

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Xuri One Man Clan
19 december 2011 · 4 287 Inlägg

ska man trimma å dona med turbo så köp en bredbandslambda å läs på hur en sådan funkar.
en b230fk spis lägger du oerhört lätt om de spikar ett par gånger.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Nickykarlsson
19 december 2011 · 267 Inlägg

Jag fick med komplett med 4 spridare, som det bara va och trycka dit. orginal stiften va kolsvarta och då gick den på 3, men bytte till hårdare stift och då gick den, har inte kollat stiften nu då det är så jäkla trångt.. smile

Han hade kört med samma setup förutom att han hade chippad tändning också och det hade funkat för han. finns tom film här på när han kör den på grundladd 0,7 bar.

Tycker att min med borde funka då? och det känns ju som om det har med luft/bränsle att göra. har en liten snutt på hur det låter när ja gasar på, håller på att ladda upp den på vimeo. länkar den när ja har laddat upp den klart.

Nickykarlsson
19 december 2011 · 267 Inlägg

Nickyk skrev:
Jag fick med komplett med 4 spridare, som det bara va och trycka dit. orginal stiften va kolsvarta och då gick den på 3, men bytte till hårdare stift och då gick den, har inte kollat stiften nu då det är så jäkla trångt.. smile

Han hade kört med samma setup förutom att han hade chippad tändning också och det hade funkat för han. finns tom film här på när han kör den på grundladd 0,7 bar.

Tycker att min med borde funka då? och det känns ju som om det har med luft/bränsle att göra. har en liten snutt på hur det låter när ja gasar på, håller på att ladda upp den på vimeo. länkar den när ja har laddat upp den klart.

http://vimeo.com/33924942

Det är iaf något..  det är srs lampan och bromslampan som lyser så bry er inte om det.. Men det är just ibörjan när ja gasar som den bara hackar och går på 3,,

Xuri One Man Clan
19 december 2011 · 4 287 Inlägg

OM du stoppar dit v70 spridare så ska du koppla bort spridarmotstånden, dom sitter vid batteriet och sedan ska man byggla alla kablar där...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Nickykarlsson
19 december 2011 · 267 Inlägg

Nickyk skrev:
Jaha det hade jag inte en aning om, kan du skriva ned någon bra förklaring eller guide om hur man gör detta för en nybörjare? gärna någon bild med, har inte en aning om hur motstånd och hur man kopplar dom"

då kör ja alltså med motstånden o och därför funkar den inte?

Kollade runt. Så motstånden sitter vid batteriet, där sitter det 4kablar? jag klipper av dom och skarvar ihop dom, och se till att dom inte går imot jord, sätta eltejp typ då.. om jag har fattat det rätt.

Nickykarlsson
20 december 2011 · 267 Inlägg

Det va 5 kablar. Klippte av dom och skarva ihop dom. Har fortförande samma problem men att den hackar och bluddrar till laddtryck, när den väl får laddtryck så funkar den men tror den spikar då så vill inte prova innan problemet är löst. ja använder bilen dagligen så måste fixa det rätt snabbt..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang