Audi a4 Hc halt tomgång för hög

Fyndler
19 december 2011 · 175 Inlägg

Hejsan, har en audi a4 med följande fel.

HC-halt tomgång, för hög
CO-halt förjöjd tomgång, för hög

CO 0,5 (0,5)
HC 177 (100)
CO 2500 0,6 (0,3)
Lambda 1,02 (0,97-1,03)

Någon som har någon idea vad det kan vara? Bilen är 100% orginal och 1 ägare.

BMW 320i (2001)
Volvo 850 T5 "T-Röd" (1994)
driftking199
19 december 2011 · 322 Inlägg

Fyndler skrev:
Hejsan, har en audi a4 med följande fel.

HC-halt tomgång, för hög
CO-halt förjöjd tomgång, för hög

CO 0,5 (0,5)
HC 177 (100)
CO 2500 0,6 (0,3)
Lambda 1,02 (0,97-1,03)

Någon som har någon idea vad det kan vara? Bilen är 100% orginal och 1 ägare.

tippar på att katten gjort sitt eller bara göra en ordentlig service

Nybergrobin
19 december 2011 · 2 385 Inlägg

Börja med att göra en ordentlig service med stift, olja, oljefilter, luftfilter och sedan köper du en spridarrengörning smile Det kan räcka, i värsta fall så har du en motor som mår gött i alla fall


Edit: det var denna jag tänkte på smile   http://www.jula.se/bensin-booster-629013

Senast redigerat av Nybergrobin (19 december 2011)

Fyndler
19 december 2011 · 175 Inlägg

Bara att börja byta då ju smile Bara att byta allt sedan göra en ny besiktning? Tackar för svaren tongue Är värderna för övrigt väldigt höra/låga?

Senast redigerat av Fyndler (19 december 2011)

BMW 320i (2001)
Volvo 850 T5 "T-Röd" (1994)
Nybergrobin
19 december 2011 · 2 385 Inlägg

Typ normala tongue

driftking199
19 december 2011 · 322 Inlägg

Fyndler skrev:
Bara att börja byta då ju smile Bara att byta allt sedan göra en ny besiktning? Tackar för svaren tongue Är värderna för övrigt väldigt höra/låga?

har sett värre så kan inte va nå allvarligt.
ja tror katten är boven faktiskt

Nybergrobin
19 december 2011 · 2 385 Inlägg

Mycket möjligt att den är slut :S  men bäst att göra servicen som jag föreslog först eftersom kattjäveln är dyr och besvärlig att byta om man inte har tillgång till svets, kap osv

Fyndler
19 december 2011 · 175 Inlägg

Bra att veta att dom nästan är normala iaf smile Blir att göra en en service på olja, stift och filter. Tror ändå det börjar bli dags, sen blir det en besiktning, funkar inte det så blir det ny kat smile Tack för svaren

Volvo 850 T5 "T-Röd" (1994)
BMW 320i (2001)
dawwe ...has left the building...
19 december 2011 · 4 474 Inlägg

driftking: Jo visst är det katten, precis som det ALLTID är "topplockspackningen" om en bil börjar gå varm eller liknande....NOT.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
driftking199
19 december 2011 · 322 Inlägg

dawwe skrev:
driftking: Jo visst är det katten, precis som det ALLTID är "topplockspackningen" om en bil börjar gå varm eller liknande....NOT.

prova byt locket till expansionskärlet de är garanterat de... NOT

dawwe ...has left the building...
19 december 2011 · 4 474 Inlägg

driftking199 skrev:
[
prova byt locket till expansionskärlet de är garanterat de... NOT

Suck, provat o byta medicin big_smile ...? Har du skruvat "lite" så vet du att det är relativt ovanligt att det är katten som är boven när värdena är relativt rimliga som i detta fall. I ett exempel  dömde verkstaden ut just katten, mitt råd var dock en "vanlig" service följt av korrekt varmkörning (dvs 3000-4000 rpm i minst 4 mil). Killen som fick rådet följde de o fick igenom bilen med utmärkta värden, när han sedan gick tillbaka till verkstaden som dömt ut katten så var deras kommentar "Osannolikt".



http://autopower.se/forum/topic.asp?id= … amp;sida=2

Senast redigerat av dawwe (19 december 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
driftking199
20 december 2011 · 322 Inlägg

dawwe skrev:

driftking199 skrev:
[
prova byt locket till expansionskärlet de är garanterat de... NOT

Suck, provat o byta medicin big_smile ...? Har du skruvat "lite" så vet du att det är relativt ovanligt att det är katten som är boven när värdena är relativt rimliga som i detta fall. I ett exempel  dömde verkstaden ut just katten, mitt råd var dock en "vanlig" service följt av korrekt varmkörning (dvs 3000-4000 rpm i minst 4 mil). Killen som fick rådet följde de o fick igenom bilen med utmärkta värden, när han sedan gick tillbaka till verkstaden som dömt ut katten så var deras kommentar "Osannolikt".



http://autopower.se/forum/topic.asp?id= … amp;sida=2

de är rätt osannolikt att de inte ska va katten
visst man kanske kan få ner värdena på andra sätt men orkar inte katten rena odentligt så börjar den ju bli dålig

dawwe ...has left the building...
20 december 2011 · 4 474 Inlägg

Jag äger TRE bilar som är erkänt kinkiga med avgasvärdena, så jag är alltid orolig för avgastestet, hittils har det varit idel positiva resultat. Den ena av de hade apdåliga värden för 6 år sedan vid förbesikningen hos märkesverkstaden (HC 300, Co1 1, Co2 2.3, Lambda 1.05). Märkesverkstaden trodde att det kunde vara katten eller möjligtvis toppen, modellen i fråga är känd för att vara kinkig. Iaf jag gjorde bedömningen att med tanke på att bilen gått ca 20" mil o att ambdasonden aldrig varit bytt så är det ingen dum ide att byta den även om problemet inte ligger där (normalt rekommenderas man att byta lambdasond efter ca 16000 mil, detta enligt BOSCH som tillverkar sonden!). Bytte sond o körde till Bilprovningen på vinst o förlust, alla värden bra! Och de har förblivit så i 6 år, har haft HC på 8 som lägst vid besikningen, rätt fantastiskt med tanke på hur smutsig den motorn är. Med detta vill jag säga att TS kommer sannolikt tillrätta med sina problem genom en "ordentlig" service. O ja det KAN vara katten men det är det sista man byter, mer sannolikt att det är nåt givarfel, men sådant bör ju en kunnig mek kunna se via OBD-verktygen eller liknande, tex genom att kolla live-värden osv.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Nybergrobin
20 december 2011 · 2 385 Inlägg

dawwe skrev:
Jag äger TRE bilar som är erkänt kinkiga med avgasvärdena, så jag är alltid orolig för avgastestet, hittils har det varit idel positiva resultat. Den ena av de hade apdåliga värden för 6 år sedan vid förbesikningen hos märkesverkstaden (HC 300, Co1 1, Co2 2.3, Lambda 1.05). Märkesverkstaden trodde att det kunde vara katten eller möjligtvis toppen, modellen i fråga är känd för att vara kinkig. Iaf jag gjorde bedömningen att med tanke på att bilen gått ca 20" mil o att ambdasonden aldrig varit bytt så är det ingen dum ide att byta den även om problemet inte ligger där (normalt rekommenderas man att byta lambdasond efter ca 16000 mil, detta enligt BOSCH som tillverkar sonden!). Bytte sond o körde till Bilprovningen på vinst o förlust, alla värden bra! Och de har förblivit så i 6 år, har haft HC på 8 som lägst vid besikningen, rätt fantastiskt med tanke på hur smutsig den motorn är. Med detta vill jag säga att TS kommer sannolikt tillrätta med sina problem genom en "ordentlig" service. O ja det KAN vara katten men det är det sista man byter, mer sannolikt att det är nåt givarfel, men sådant bör ju en kunnig mek kunna se via OBD-verktygen eller liknande, tex genom att kolla live-värden osv.

Är det verkligen 16000 på lamban? yikes Man kanske skulle byta i min a4 då den har gått 23k med orginal-lamba och den börjar gå lite ryckigf.

Senast redigerat av Nybergrobin (20 december 2011)

dawwe ...has left the building...
20 december 2011 · 4 474 Inlägg

Nyberg: Det är vad Bosch rekommenderar, MEN det betyder inte att lambdan är "död" efter dessa mil. Din ryckiga gång kan mycket väl ha med dina försämrade avgasvärden att göra, ett lambda värde kan lösa både den ryckiga gången samt avgasvärdena. Hur gammal är bilen? Har du kollat om det finns några felkoder lagrade?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Tjaarnlund
20 december 2011 · 65 Inlägg

Hade bilen stått länge innan bes? Hade helknepiga värden på min 940, körde skiten ur den i en månad innan jag ombes. Hade sedan helt klockrena värden. Fast troligtvis så räcker det med att byta olja och filter.

Fredrik Tjärnlund!
Skoda Octavia RS -02
BMW 530 -93
MB 200E -92
Volvo V70 (2007)
Nybergrobin
20 december 2011 · 2 385 Inlägg

dawwe skrev:
Nyberg: Det är vad Bosch rekommenderar, MEN det betyder inte att lambdan är "död" efter dessa mil. Din ryckiga gång kan mycket väl ha med dina försämrade avgasvärden att göra, ett lambda värde kan lösa både den ryckiga gången samt avgasvärdena. Hur gammal är bilen? Har du kollat om det finns några felkoder lagrade?

Det är en 98a som gått 23000 mil och är utan felkoder. Ska nog testa att byta lamba även om avgasvärdena är bra

dawwe ...has left the building...
20 december 2011 · 4 474 Inlägg

Jag köpte min sond här (Denso OEM-fit): http://www.sparkplugs.co.uk/ , betydligt billigare än att köpa i Sverige, du lär klara dig under 1000 lappen inkl frakt.

Senast redigerat av dawwe (20 december 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang