Köpråd: Bruksbil ~70 tkr

Rquired Allmänt envis
20 december 2011 · 12 512 Inlägg

NoWireHangers skrev:
Det är flera som rekommenderat BMW. Det är ju klart frestande med tanke på komfort. Men är de inte dyra i drift, vad gäller reservdelar o dyl?

Nej delarna är inte dyrare än till andra vanliga bilmärken som Volvo och SAAB och billigare än till t.ex många japanska bilar samtidigt som förbrukningen är förhållandevis låg och driftsäkerheten är mycket hög. De BMW jag har ägt har haft klart lägst totalkostnad av de bilar jag ägt. En annan intressant historia jag kan dela med mig av är att mina föräldrar köpte en BMW 525i Touring (2.5L sexa, 192hk) samtidigt som min moster och hennes man köpte en Volvo 740 (Vanliga 116hk), efter att fått höra en massa kommentarer om att "Nu får ni sälja villan för att ha råd" bjöd de in till en jämförelse.

Deras BMW drack klart minst bensin och var billigast i drift, för skojs skull fortsatte jämförelsen ända tills mina föräldrar sålde sin 525i i början av 2000-talet efter 10års ägande och totalkostnaden fortsatte att vara lägre än den för Volvon trots att mina föräldrar körde fler mil per år vilket borde innebära ett större slitage. Så myten om att BMW skulle vara dyra och Volvo vara ett billigt och vettigt val håller jag inte särskilt högt, min personliga åsikt är att en 525i är en betydligt bekvämare, piggare och roligare bil än 740 och i eftersom den dessutom är lika dyr eller till och med något billigare i drift tycker jag att mina föräldrar gjorde ett betydligt bättre val.

Andra tecken som kanske kan få dig att känna dig säkrare i att välja en BMW är att märket tillsammans med Subaru och Toyota länge haft Sverige´s nöjdaste bilägare och att BMW med få undantag alltid legat i topp när det kommer till driftsäkerhet både i svensk (Ex. SBP och Autoindex) och i ex. tysk (ADAC) statistik.

BMW har dock någon del som alltid varit dyr om man skall ha original, avgassystem är ett sådant exempel, en del av BMW´s modeller har dock rostfritt system från fabrik. Moderna BMW är dock enkla och billiga att serva (Uteslutande kamkedjor exempelvis) och sällan svåra att arbeta med; Jämför exempelvis ett kopplingsbyte på en BMW med rakställd motor jämfört med moderna framhjulsdrivna bilar som har hela drivlinan skohonad ner i motorrummet. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 december 2011 · 13 757 Inlägg

tisting skrev:
Jag tror du kommer bli positivt överraskad som jag när det gäller bränsleförbrukningen om du inte väljer någon med V12 eller liknande.
Delarna till min bil har inte varit så dyra.

Jämförde med att byta broms ok på min V fram för 790:- köpte samtidigt ett till kompisens C5 för 1800:- H fram.
Då var det billigare att byta broms på min bil är en Citroen.
Delarna handlades i samma affär samma dag.

du kan inte jämföra en tysk bil mot en fransk skitbil..
säkert något superduper med c5:Ans ok..som vanligt med franskt smäck

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
IceEyes Varningar: För många..
20 december 2011 · 2 552 Inlägg

Growe skrev:

tisting skrev:
Jag tror du kommer bli positivt överraskad som jag när det gäller bränsleförbrukningen om du inte väljer någon med V12 eller liknande.
Delarna till min bil har inte varit så dyra.

Jämförde med att byta broms ok på min V fram för 790:- köpte samtidigt ett till kompisens C5 för 1800:- H fram.
Då var det billigare att byta broms på min bil är en Citroen.
Delarna handlades i samma affär samma dag.

du kan inte jämföra en tysk bil mot en fransk skitbil..
säkert något superduper med c5:Ans ok..som vanligt med franskt smäck

Franska bilar har dock sina fördelar. Till skillnad från tyska bilar kostar franska bilar i regel inte skjortan i inköp, och komforten är i flera fall minst lika hög som hos tyskarna smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
tisting
20 december 2011 · 60 Inlägg

IceEyes skrev:

Growe skrev:

tisting skrev:
Jag tror du kommer bli positivt överraskad som jag när det gäller bränsleförbrukningen om du inte väljer någon med V12 eller liknande.
Delarna till min bil har inte varit så dyra.

Jämförde med att byta broms ok på min V fram för 790:- köpte samtidigt ett till kompisens C5 för 1800:- H fram.
Då var det billigare att byta broms på min bil är en Citroen.
Delarna handlades i samma affär samma dag.

du kan inte jämföra en tysk bil mot en fransk skitbil..
säkert något superduper med c5:Ans ok..som vanligt med franskt smäck

Franska bilar har dock sina fördelar. Till skillnad från tyska bilar kostar franska bilar i regel inte skjortan i inköp, och komforten är i flera fall minst lika hög som hos tyskarna smile

Jag förstår ditt tänk.
Men ha i beaktning då att de går sönder tidigare och kostar mer än dubbelt att laga i de flesta fall.
min bil hade vid detta tillfälle gått 31XXX mil och C5 an gått 19XXX mil

Senast redigerat av tisting (20 december 2011)

Grantomta
21 december 2011 · 216 Inlägg

NoWireHangers skrev:
Det är flera som rekommenderat BMW. Det är ju klart frestande med tanke på komfort. Men är de inte dyra i drift, vad gäller reservdelar o dyl?

Enda som är dyrt på dom är väl oftast försäkring, den 523 ja hade gick på 0,7 är som en golf i bränsle min 320 gick på 0,6. 320 va en e36 där vart man förvånad va billiga orginal delarna va till dom. 523an e39 kan ja inte svara för enda ja köpte till den på 2,5år va olja å filter å sånt vid service.

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall
Volvo 940 "voc" (1991)
Volvo 242 VOC "traktorn" (1976)
Grantomta
21 december 2011 · 216 Inlägg

tisting skrev:

Grantomta skrev:

Rquired skrev:

Jo, lastbilar är dock en helt annan sak att försöka styra med hjälp av ESP. Kan hålla med om att det finns situationer där ESP och Antispinn stjälper mer än det hjälper men generellt tycker jag det är en viktig del för säkerheten.

Körskicklighet och vana i all ära, den gången man blir överraskad har man väldigt liten nytta utav det... smile

jo vet att de skiljer från bil å lastbil, men sen tror ja att ESP å antispinn ger falsk säkerhet i många fall.

Tex: år 78 Sven ska ta sin nya volvo 245 till jobbet på morgonen han åker iväg å hjulen spinner när han accelera iväg från gatan då visste Sven att de va halt, åker lite försiktigare hela vägen till jobbet

år 2011 Sven ska ta sin nya vw passat till jobbet på morgonen antispinnlampar lyser lite när han gasar iväg men bryr sig inte om de lampan blinkar ju ändå jämt. Sven kommer ut på landsvägen å håller sina 90 plus sen från höger svänger morgontrötte Kalle ut som inte skrapat sina rutor helt ut, han ser inte Sven. Sven ska nita enda som händerär att absen slår å han försöker väja men de hjälper inte utan dom åker ihop.

tänk va bra de är med alla säkerhetsgrejer som gör att vi kan åka ännu fortare(y) ist för att knalla lite lugnt.

Sen körvana utan säkerhetsfinesser gör ju att du tränar bort reflexen att styra å bromsa samtidigt, då lär du dej att om de blir kris kan man bara göra antingen eller.

Man måste använda huvudet även med hjälpmedel i moderna bilar.
Jag lyckades bromsa in i tid en gång tack vare ABS, den kortar ju broms sträckan framför allt på halt underlag.
Jag tycker att tekniken är bra som hjälpmedel, inte något att förlita sig på. Systemen räddar aldrig en dålig förare.

klart att grejerna hjälper i några fall ingen livsförsäkring som många tror.Ja men de är väl inte alla som sitter skarpsinta om dom har en bil fullmatad med ESP å ABS om du är inte är insatt i bilar, på dagens trafikskolor å halkövningar lär man sig ju att absen kortar bromssträckan för den inte låser hjulen. Tycker dom skulle nämna nåt om att föraren trots allt ska bestämma sig om den skall bromsa lr svänga. Nä förstår din tanke med att man inte kan förlita sig på de men har du ESP som en köpkrav på dina bilaffärer?

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall
Volvo 242 VOC "traktorn" (1976)
Volvo 940 "voc" (1991)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 december 2011 · 13 757 Inlägg

IceEyes skrev:

Growe skrev:

tisting skrev:
Jag tror du kommer bli positivt överraskad som jag när det gäller bränsleförbrukningen om du inte väljer någon med V12 eller liknande.
Delarna till min bil har inte varit så dyra.

Jämförde med att byta broms ok på min V fram för 790:- köpte samtidigt ett till kompisens C5 för 1800:- H fram.
Då var det billigare att byta broms på min bil är en Citroen.
Delarna handlades i samma affär samma dag.

du kan inte jämföra en tysk bil mot en fransk skitbil..
säkert något superduper med c5:Ans ok..som vanligt med franskt smäck

Franska bilar har dock sina fördelar. Till skillnad från tyska bilar kostar franska bilar i regel inte skjortan i inköp, och komforten är i flera fall minst lika hög som hos tyskarna smile

vad spelar komfort och priset på bilen när skiten går sönder om och om igen

att köpa en fransk bil är som att skjuta sig ifoten

då åker jag hellre en 318 som är M-kittad än en fransk bil smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Wicca
21 december 2011 · 886 Inlägg

Grantomta skrev:
klart att grejerna hjälper i några fall ingen livsförsäkring som många tror.Ja men de är väl inte alla som sitter skarpsinta om dom har en bil fullmatad med ESP å ABS om du är inte är insatt i bilar, på dagens trafikskolor å halkövningar lär man sig ju att absen kortar bromssträckan för den inte låser hjulen. Tycker dom skulle nämna nåt om att föraren trots allt ska bestämma sig om den skall bromsa lr svänga. Nä förstår din tanke med att man inte kan förlita sig på de men har du ESP som en köpkrav på dina bilaffärer?

Är det verkligen någon som alltid är 100 % skarpsint i alla lägen när man är ute och kör?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Grantomta
21 december 2011 · 216 Inlägg

Wicca skrev:

Grantomta skrev:
klart att grejerna hjälper i några fall ingen livsförsäkring som många tror.Ja men de är väl inte alla som sitter skarpsinta om dom har en bil fullmatad med ESP å ABS om du är inte är insatt i bilar, på dagens trafikskolor å halkövningar lär man sig ju att absen kortar bromssträckan för den inte låser hjulen. Tycker dom skulle nämna nåt om att föraren trots allt ska bestämma sig om den skall bromsa lr svänga. Nä förstår din tanke med att man inte kan förlita sig på de men har du ESP som en köpkrav på dina bilaffärer?

Är det verkligen någon som alltid är 100 % skarpsint i alla lägen när man är ute och kör?

förmodligen inte men större risk att de minskar ju mer finesser vi har

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall
Volvo 242 VOC "traktorn" (1976)
Volvo 940 "voc" (1991)
volvo_245_racing
21 december 2011 · 667 Inlägg

CHEEVA skrev:
fy fan för anti spin abs och annat mög ... kör bil bättre utan massa sånt trams, lite känsla i broms foten så stannar man snabbare utan abs också

allt från mig bye bye smile

Abs är det bästa som hänt bil världen smile det var som när morsan var ute och körde "En gammal 940 utan abs" Farsan hade köpt lite finare fälgar till den 17" Nya däck. och morsan hamna i en sån situvation som man bara måste tvärnita och vist det stanna nackdelen var att när hon börja köra igen så kändes det som hon fått punka, men 2av däcken var platta pågrund av för hård inbromsning. Måste man bromsa så gör man det 99,9% Tänker inte på att pumpbromsa i en sån situvation. Så ABS Är till extremt stor hjälp <3 ABS för mig när jag precis skaffat körkort nej du inget för mig men när jag fått erfara vad stor hjälp ABS egentligen är kommer jag aldrig äga en bil utan ABS.

Mazda 6 "3000Milaren" (2006)
IceEyes Varningar: För många..
21 december 2011 · 2 552 Inlägg

Growe skrev:

IceEyes skrev:

Growe skrev:
du kan inte jämföra en tysk bil mot en fransk skitbil..
säkert något superduper med c5:Ans ok..som vanligt med franskt smäck

Franska bilar har dock sina fördelar. Till skillnad från tyska bilar kostar franska bilar i regel inte skjortan i inköp, och komforten är i flera fall minst lika hög som hos tyskarna smile

vad spelar komfort och priset på bilen när skiten går sönder om och om igen

att köpa en fransk bil är som att skjuta sig ifoten

då åker jag hellre en 318 som är M-kittad än en fransk bil smile

Förklara då varför folk trots allt köper franskt? Alla prioriterar inte kvalitén högst vid en bilköp, utan nöjer sig med en ny bil till ett humant pris, och på den punkten är franska bilar överlägsna de tyska, med undantag för Opel.

Personligen färdas jag hellre med stil i en DS3 än i en snik-BMW, men smaken är som baken. Vissa föredrar tyskt, andra franskt och resten koreanskt wink

Senast redigerat av IceEyes (21 december 2011)

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
mr_green
21 december 2011 · 847 Inlägg

Kolla blocket efter Fabia RS 06-07. 06 kom den med billig skatt 2500kr. Snittförbrukning på 0.55 ungefär i omappat tillstånd. 0.50 med mappning o 190hk 490nm. Försäkringen brukar vara överkomlig. Hel kostar på mig 4900 och jag bor i Sthlm. Jag tycker det är en grymt skön bil att köra. Jag är 191 så den funkar även för långa. Kanske något högt vägljud.

Enligt mig e det den optimala bilen om man vill ha allt i ett. Rejs, långkörning eller kombinera rejs på långkörning ;-)

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
tisting
21 december 2011 · 60 Inlägg

mr_green skrev:
Kolla blocket efter Fabia RS 06-07. 06 kom den med billig skatt 2500kr. Snittförbrukning på 0.55 ungefär i omappat tillstånd. 0.50 med mappning o 190hk 490nm. Försäkringen brukar vara överkomlig. Hel kostar på mig 4900 och jag bor i Sthlm. Jag tycker det är en grymt skön bil att köra. Jag är 191 så den funkar även för långa. Kanske något högt vägljud.

Enligt mig e det den optimala bilen om man vill ha allt i ett. Rejs, långkörning eller kombinera rejs på långkörning ;-)

Sambon har en vanlig Skoda Fabia bensin 1,2 från -06.
Fungerar perfekt till hennes behov och går ganska snålt.
Man får mycket bil för pengarna när man köper en rätt så ny Skoda, de äldre är väl inte att rekommendera längre om man vill ha något att lita på.
Fabia RS gör det hela lite roligare än en vanlig, Diesel är ett stort plus också.

Rquired Allmänt envis
21 december 2011 · 12 512 Inlägg

Grantomta skrev:

tisting skrev:

Grantomta skrev:

jo vet att de skiljer från bil å lastbil, men sen tror ja att ESP å antispinn ger falsk säkerhet i många fall.

Tex: år 78 Sven ska ta sin nya volvo 245 till jobbet på morgonen han åker iväg å hjulen spinner när han accelera iväg från gatan då visste Sven att de va halt, åker lite försiktigare hela vägen till jobbet

år 2011 Sven ska ta sin nya vw passat till jobbet på morgonen antispinnlampar lyser lite när han gasar iväg men bryr sig inte om de lampan blinkar ju ändå jämt. Sven kommer ut på landsvägen å håller sina 90 plus sen från höger svänger morgontrötte Kalle ut som inte skrapat sina rutor helt ut, han ser inte Sven. Sven ska nita enda som händerär att absen slår å han försöker väja men de hjälper inte utan dom åker ihop.

tänk va bra de är med alla säkerhetsgrejer som gör att vi kan åka ännu fortare(y) ist för att knalla lite lugnt.

Sen körvana utan säkerhetsfinesser gör ju att du tränar bort reflexen att styra å bromsa samtidigt, då lär du dej att om de blir kris kan man bara göra antingen eller.

Man måste använda huvudet även med hjälpmedel i moderna bilar.
Jag lyckades bromsa in i tid en gång tack vare ABS, den kortar ju broms sträckan framför allt på halt underlag.
Jag tycker att tekniken är bra som hjälpmedel, inte något att förlita sig på. Systemen räddar aldrig en dålig förare.

klart att grejerna hjälper i några fall ingen livsförsäkring som många tror.Ja men de är väl inte alla som sitter skarpsinta om dom har en bil fullmatad med ESP å ABS om du är inte är insatt i bilar, på dagens trafikskolor å halkövningar lär man sig ju att absen kortar bromssträckan för den inte låser hjulen. Tycker dom skulle nämna nåt om att föraren trots allt ska bestämma sig om den skall bromsa lr svänga. Nä förstår din tanke med att man inte kan förlita sig på de men har du ESP som en köpkrav på dina bilaffärer?

Självklart kan man aldrig förlita sig till 100% på teknik och t.ex köra fortare för att man har ESP, men om man gör det enda vettiga och kör som vanligt med ESP som en extra livlina gör systemet en enorm nytta. Det är inte ett absolut krav när jag skall köpa bil, men det har en mycket hög prioritet. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Grantomta
22 december 2011 · 216 Inlägg

alla ni säger att man inte kan förlita sig på Esp varför har de hög prio vid ett bilköp?
förstår inte är ni villiga å betala extra för de oxå?

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall
Volvo 242 VOC "traktorn" (1976)
Volvo 940 "voc" (1991)
tisting
22 december 2011 · 60 Inlägg

Grantomta skrev:
alla ni säger att man inte kan förlita sig på Esp varför har de hög prio vid ett bilköp?
förstår inte är ni villiga å betala extra för de oxå?

Det kan ju jämföras med att använda bältet på vissa sätt.
Det går utan men om man krockar så kan det vara bra att ha som hjälpmedel i de flesta fall.
Använder du bälte?

Jag tycker ESP eller vad det heter i respektive bil är bra och har fått nytta av detta i vissa sammanhang, men framför allt ABS i min bil har hjälpt till på vintrarna.
Jag vill påstå att jag kör lugnt framför allt när det är halka på vägen, och skulle klara mig bra utan hjälpmedel. men det blir ytterligare en säkerhet när det finns, som bälten och som i min bil krock kuddar.

Rquired Allmänt envis
22 december 2011 · 12 512 Inlägg

Grantomta skrev:
alla ni säger att man inte kan förlita sig på Esp varför har de hög prio vid ett bilköp?
förstår inte är ni villiga å betala extra för de oxå?

Jag tror du missförstår oss, eller åtminstone mig. Självklart kan man förlita sig på ESP, att det inte är 100% idiotsäkert är inte detsamma som att det inte gör en stor nytta för att förhindra att en sladd uppkommer eller gör en stor nytta genom att kunna häva många situationer där en sladd uppkommer. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Wicca
22 december 2011 · 886 Inlägg

Det handlar ju inte bara om mig och min förmåga heller. Även om jag hade klarat mig utan är jag glad att tant Berit, 75 år och Kepskalle, 18 år har ESP i sina bilar så att dem inte sladdar in i mig. Därför är det bra om alla bilar har det.

För att gå tillbaka till topic igen så lägger jag min röst på en BMW. smile

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Grantomta
22 december 2011 · 216 Inlägg

har bälte i rallybilen, ingen som svara som på min sista fråga om ni är villiga å betala extra för de?

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall
Volvo 940 "voc" (1991)
Volvo 242 VOC "traktorn" (1976)
Rquired Allmänt envis
22 december 2011 · 12 512 Inlägg

Grantomta skrev:
har bälte i rallybilen, ingen som svara som på min sista fråga om ni är villiga å betala extra för de?

Jag tror det är korrekt att konstatera att tävlingskörning under övervakning skiljer sig stort från en olycka i en vanlig personbil, och att det är lika olämpligt att krocka i en rallybil iförd frack och trepunktsbälte sittandes i en standardstol som det är att krocka i en personbil på allmän väg iförd regelrätt säkerhetsutrustning i en bil med 4-6 punktsbälte, skalstol och bur. Jag antar att det är vad du menar, för "bälte" har personbilar haft de senaste 50 åren?

Som svar på din sista fråga, självklart är åtminstone jag beredd att betala extra för en bevisat effektiv säkerhetsdetalj som ESP.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang