Köpråd: Volvo v70 R awd -04

hedberg_racing Volvo 740 fanatiker
5 april 2010 · 240 Inlägg

Ja, nu är det så att jag kommer nog få en firma bil så då tänkte jag sälja l200an och köpa en lite mer svensson bil..

är riktigt sugen på v70 och har hittat en skaplig R awd -04 som gått 75000km full utrustad..

men ja tänkte höra om ni vet typ om
kända brister/fel,
kostnad på slitage grejjer,
bra att tänka på när man ska köpa en sån här?

tackar så mkt för svar

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo
Isuzu D-MAX (2007)
Powe_R
6 april 2010 · 414 Inlägg

Undvik automat! Automaten är strypt på 350nm (400nm för manuellen) Och den är även jävligt slö.
0-100 med manuell går på 5.9sec och med automaten så gör den 7.7sec (enligt volvo)

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
hedberg_racing Volvo 740 fanatiker
6 april 2010 · 240 Inlägg

Powe_R skrev:
Undvik automat! Automaten är strypt på 350nm (400nm för manuellen) Och den är även jävligt slö.
0-100 med manuell går på 5.9sec och med automaten så gör den 7.7sec (enligt volvo)

de är då en manuell ja va sugen på, men hittade även en automat men manuellarn såg bättre ut

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo
Isuzu D-MAX (2007)
Rensvinf
6 april 2010 · 528 Inlägg

Är väl en fin bil förutom (men det gäller alla 4wd,) att drivlinan inte håller för hård körning i det långa loppet.
En snabb koll på blocket har någon gång visat att folk till och från säljer dylika bilar med kommentarer om att vinkelväxeln är bytt etc.   Det kan ju inte tolkas på annat sätt än att just den är en svag länk; men jag skulle våga mig på att påstå att den bara är det om bilen körs som en rallybil under en längre tid.  Jag har också för mig att -06 förstärktes vinkelväxeln (men fråga Volvo om det för jag kan inte komma på källan just nu).    Men in alles en bra bil.

hedberg_racing Volvo 740 fanatiker
6 april 2010 · 240 Inlägg

Rensvinf skrev:
Är väl en fin bil förutom (men det gäller alla 4wd,) att drivlinan inte håller för hård körning i det långa loppet.
En snabb koll på blocket har någon gång visat att folk till och från säljer dylika bilar med kommentarer om att vinkelväxeln är bytt etc.   Det kan ju inte tolkas på annat sätt än att just den är en svag länk; men jag skulle våga mig på att påstå att den bara är det om bilen körs som en rallybil under en längre tid.  Jag har också för mig att -06 förstärktes vinkelväxeln (men fråga Volvo om det för jag kan inte komma på källan just nu).    Men in alles en bra bil.

okej, ja ja känner en som jobbar på volvo så man kanske kan höra lite där, tänkte att ja skulle ha en awd för de blir att dra släpvagn så fwd, släp och vinter är ju inte en sån bra kombination smile

man tackar för tipsen

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo
Isuzu D-MAX (2007)
Ramrod
6 april 2010 · 674 Inlägg

Så här är det..  Har egen erfarenhet av dom här grejorna. & själv meckat med skiten!   wink
Vinkelväxeln rasar väldigt sällan, den är väldigt starkt byggd. Ser ut invändigt som en bak diff utan diff-huset... Problemet är att volvo reparerar dom inte om lager, eller packningar är dåliga.  Då byter dom hela enheten på verkstads policy.   Det som ÄR den svaga länken är kopplings hylsan. Den som sitter mellan lådan & vinkelväxeln.
Den har Volvo lyckats få helt fel tolerans på, så den rör sig lite-lite på lådans axel & vinkel växels axel. Det gör att den slits & sliter ner splinsen på lådan hylsan & vinkel växeln..
så när vinkelväxeln "rasar"   Då är det med största säkerhet 99% hylsan.   Det måste kollas på verkstad hur hylsan & splinsen ser ut. innan köpet..  Är dom dåliga då blir det dyrt att reparera skiten. Med risk att byta både lådan & vinkelväxeln.... =/
Det man kan göra är att köpa en ny hylsa.. kostar ca 1000:- på rejmes. Den nya är bättre passform på & slits minder...  Ta bort den gammla, göra rent & limma den på axeln med ett locktite ämne.  Det brukar göra susen..
Den andra svaga länken är Slung diffen i bakaxel klumpen..
Den har en förmåga att "gå sönder".  Då låser den & diffar helatiden.. Rejmes själva har erkänt att det är problem med just den bakaxeln..
& den tredje grejen är att kardan stången är så jävla sjukt byggd att det kostar 9000:- att byta in den trasiga på rejems vid händelse av ras.  Dom går nämligen inte att reparera själv, eller på verkstad.  Håller på att forska i det just nu om möjligtvis en stockholms firma kan fixa jobbet för en mindre peng. En

HELT ny kardan kostar mellan 12 - 14 000:-   .....!!!!!

Förutom det.. så är det en toppen bil..

Senast redigerat av Ramrod (6 april 2010)

With great freedom comes great responsebility
Volvo 850 "MR500" (2011)
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
hedberg_racing Volvo 740 fanatiker
7 april 2010 · 240 Inlägg

Ramrod skrev:
Så här är det..  Har egen erfarenhet av dom här grejorna. & själv meckat med skiten!   wink
Vinkelväxeln rasar väldigt sällan, den är väldigt starkt byggd. Ser ut invändigt som en bak diff utan diff-huset... Problemet är att volvo reparerar dom inte om lager, eller packningar är dåliga.  Då byter dom hela enheten på verkstads policy.   Det som ÄR den svaga länken är kopplings hylsan. Den som sitter mellan lådan & vinkelväxeln.
Den har Volvo lyckats få helt fel tolerans på, så den rör sig lite-lite på lådans axel & vinkel växels axel. Det gör att den slits & sliter ner splinsen på lådan hylsan & vinkel växeln..
så när vinkelväxeln "rasar"   Då är det med största säkerhet 99% hylsan.   Det måste kollas på verkstad hur hylsan & splinsen ser ut. innan köpet..  Är dom dåliga då blir det dyrt att reparera skiten. Med risk att byta både lådan & vinkelväxeln.... =/
Det man kan göra är att köpa en ny hylsa.. kostar ca 1000:- på rejmes. Den nya är bättre passform på & slits minder...  Ta bort den gammla, göra rent & limma den på axeln med ett locktite ämne.  Det brukar göra susen..
Den andra svaga länken är Slung diffen i bakaxel klumpen..
Den har en förmåga att "gå sönder".  Då låser den & diffar helatiden.. Rejmes själva har erkänt att det är problem med just den bakaxeln..
& den tredje grejen är att kardan stången är så jävla sjukt byggd att det kostar 9000:- att byta in den trasiga på rejems vid händelse av ras.  Dom går nämligen inte att reparera själv, eller på verkstad.  Håller på att forska i det just nu om möjligtvis en stockholms firma kan fixa jobbet för en mindre peng. En

HELT ny kardan kostar mellan 12 - 14 000:-   .....!!!!!

Förutom det.. så är det en toppen bil..

haha ja men det lät ju bra..
annars då med slitdelar typ bromsbelägg? hur mkt gåt sånna grejjer på? misstänker att de blir lite dyrare när det är R?

tack för tipsen

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo
Isuzu D-MAX (2007)
Helvete_racing Arg Snickare
7 april 2010 · 875 Inlägg

På mekonomen. Till v70R -04 (manuell)



Artikelnr: 02-MDB1944
Benämning: Bromsbeläggssats fram  Fabr. Mintex
Pris: 564.00



Artikelnr: 07-6527
Benämning: Hjullagersats fram
Pris: 1825.00



Artikelnr: 08-60119
Benämning: Stabilisatorstag vä/hö
Pris: 529.00

Artikelnr: 08-72619
Benämning: Länkarm vä nedre -12.2006, chnr -645617, utan spindelled med bussningar
Pris: 1311.00


Artikelnr: 14-0280218088
Benämning: Luftmassemätare   Bosch
Pris: 3439.00


Artikelnr: 05-624314509
Benämning: Kopplingssats - SAC  utan lager, montering kräver specialverktyg
Pris: 3660.00

Montering av SAC kopplingar kräver specialverktyg, och bör utföras av utbildad mekaniker.

Specialverktygssats 05-400007210

Artikelnr: 05-400007210
Benämning: Kopplingsverktyg för SAC sats
Pris: 10061.00

Artikelnr: 16-KTBWP3160
Benämning: Kamremssats inkl vattenpump  -2004, motnr -*3188688
Pris: 2029.00



Lite smått jag hittade som kan vara bra att veta. Rätt så normala priser på sakerna. Dock är väl kopplingsbyte en mardröm!

Senast redigerat av volvo_r-optik (7 april 2010)

hedberg_racing Volvo 740 fanatiker
7 april 2010 · 240 Inlägg

volvo_r-optik skrev:
På mekonomen. Till v70R -04 (manuell)



Artikelnr: 02-MDB1944
Benämning: Bromsbeläggssats fram  Fabr. Mintex
Pris: 564.00



Artikelnr: 07-6527
Benämning: Hjullagersats fram
Pris: 1825.00



Artikelnr: 08-60119
Benämning: Stabilisatorstag vä/hö
Pris: 529.00

Artikelnr: 08-72619
Benämning: Länkarm vä nedre -12.2006, chnr -645617, utan spindelled med bussningar
Pris: 1311.00


Artikelnr: 14-0280218088
Benämning: Luftmassemätare   Bosch
Pris: 3439.00


Artikelnr: 05-624314509
Benämning: Kopplingssats - SAC  utan lager, montering kräver specialverktyg
Pris: 3660.00

Montering av SAC kopplingar kräver specialverktyg, och bör utföras av utbildad mekaniker.

Specialverktygssats 05-400007210

Artikelnr: 05-400007210
Benämning: Kopplingsverktyg för SAC sats
Pris: 10061.00

Artikelnr: 16-KTBWP3160
Benämning: Kamremssats inkl vattenpump  -2004, motnr -*3188688
Pris: 2029.00



Lite smått jag hittade som kan vara bra att veta. Rätt så normala priser på sakerna. Dock är väl kopplingsbyte en mardröm!

ja de va väl kopplingsbyte som inte va så kul

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo
Isuzu D-MAX (2007)
Ramrod
7 april 2010 · 674 Inlägg

Svea Bil i Stockholm- Bromma.  Renoverar & bygger om kardan stången till AWD ,samt andra märken. -Så som volvo borde ha byggt den från början.  Dvs.  De byter knuten, stödlagret & bygger om kardan så att det går att dela stången & går att byta lagret vid behov.    Allt detta för ca 6000:-   mot utbytes hos Rejmes  för 9000:- till samma jävla skit stång som havererade från början....  Det finns ljus i tunneln..   wink   Ska lämna min stång till dom.  Hoppas resultatet blir lika bra som det lät på killen jag pratade med i telen.   smile

Senast redigerat av Ramrod (4 maj 2010)

With great freedom comes great responsebility
Volvo 850 "MR500" (2011)
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
BOLIN_
5 maj 2010 · 2 763 Inlägg

Ramrod skrev:
Svea Bil i Stockholm- Bromma.  Renoverar & bygger om kardan stången till AWD ,samt andra märken. -Så som volvo borde ha byggt den från början.  Dvs.  De byter knuten, stödlagret & bygger om kardan så att det går att dela stången & går att byta lagret vid behov.    Allt detta för ca 6000:-   mot utbytes hos Rejmes  för 9000:- till samma jävla skit stång som havererade från början....  Det finns ljus i tunneln..   wink   Ska lämna min stång till dom.  Hoppas resultatet blir lika bra som det lät på killen jag pratade med i telen.   smile

Satan va bra!! men du menar till viscon va?? Om du gör det så ska man ju byta till det sen när man köpt en volvo med visco big_smile

Volvo - For Life
Glesmark
30 december 2011 · 1 938 Inlägg

Ramrod skrev:
Så här är det..  Har egen erfarenhet av dom här grejorna. & själv meckat med skiten!   wink
Vinkelväxeln rasar väldigt sällan, den är väldigt starkt byggd. Ser ut invändigt som en bak diff utan diff-huset... Problemet är att volvo reparerar dom inte om lager, eller packningar är dåliga.  Då byter dom hela enheten på verkstads policy.   Det som ÄR den svaga länken är kopplings hylsan. Den som sitter mellan lådan & vinkelväxeln.
Den har Volvo lyckats få helt fel tolerans på, så den rör sig lite-lite på lådans axel & vinkel växels axel. Det gör att den slits & sliter ner splinsen på lådan hylsan & vinkel växeln..
så när vinkelväxeln "rasar"   Då är det med största säkerhet 99% hylsan.   Det måste kollas på verkstad hur hylsan & splinsen ser ut. innan köpet..  Är dom dåliga då blir det dyrt att reparera skiten. Med risk att byta både lådan & vinkelväxeln.... =/
Det man kan göra är att köpa en ny hylsa.. kostar ca 1000:- på rejmes. Den nya är bättre passform på & slits minder...  Ta bort den gammla, göra rent & limma den på axeln med ett locktite ämne.  Det brukar göra susen..
Den andra svaga länken är Slung diffen i bakaxel klumpen..
Den har en förmåga att "gå sönder".  Då låser den & diffar helatiden.. Rejmes själva har erkänt att det är problem med just den bakaxeln..
& den tredje grejen är att kardan stången är så jävla sjukt byggd att det kostar 9000:- att byta in den trasiga på rejems vid händelse av ras.  Dom går nämligen inte att reparera själv, eller på verkstad.  Håller på att forska i det just nu om möjligtvis en stockholms firma kan fixa jobbet för en mindre peng. En

HELT ny kardan kostar mellan 12 - 14 000:-   .....!!!!!

Förutom det.. så är det en toppen bil..

Vad på dom går sönder? Bild?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang