Saab 9-5 2,3t 99 problem med för högt laddtryck.

discokapten Kapten på disco!
2 januari 2012 · 1 729 Inlägg

pukan2 skrev:

discokapten skrev:

pukan2 skrev:

jag har ingen 3" dp enligt maptun ska man ha den vid aero steg 3. inga vacum läk tömde en tub start gas runt motorn idag och tomgången gick ej upp. vet ej vad jag har för grund ladd. bilen har ingen orginal turbo då den är bytt till en större från aero TD04.

ryck kabeln till magnetventilen, då ska den gå på grundladd.

oki vad hjälper det.

Om du mäter ditt grundladd och ställer det till vad det ska vara så är det bra mycket lättare att felsöka ev andra problem.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Garfield
3 januari 2012 · 1 019 Inlägg

discokapten skrev:

pukan2 skrev:

discokapten skrev:
Har du 3" downpipe? Kollat vakumslangar? wg? Vad har du för grundladd?

jag har ingen 3" dp enligt maptun ska man ha den vid aero steg 3. inga vacum läk tömde en tub start gas runt motorn idag och tomgången gick ej upp. vet ej vad jag har för grund ladd. bilen har ingen orginal turbo då den är bytt till en större från aero TD04.

ryck kabeln till magnetventilen, då ska den gå på grundladd.

Det funkar inte så på bilar med T7. Vill man mäta grundladdtrycket så trycksätter man wg-klockan.

pukan2
3 januari 2012 · 3 182 Inlägg

Garfield skrev:

discokapten skrev:

pukan2 skrev:

jag har ingen 3" dp enligt maptun ska man ha den vid aero steg 3. inga vacum läk tömde en tub start gas runt motorn idag och tomgången gick ej upp. vet ej vad jag har för grund ladd. bilen har ingen orginal turbo då den är bytt till en större från aero TD04.

ryck kabeln till magnetventilen, då ska den gå på grundladd.

Det funkar inte så på bilar med T7. Vill man mäta grundladdtrycket så trycksätter man wg-klockan.

oki om man inte kan trycksätta den då man inte har tillgång till dom grejerna hur gör man då.

pukan2
3 januari 2012 · 3 182 Inlägg

vart kan man köpa en magnetventil till min saab mekonomen har den inte och hittar inte på googel häller är det bara saab orginal som gäller, eller råka det finas nå i stockholm som råka ha en som funkar.

Aerocombi Xenoholic
3 januari 2012 · 2 559 Inlägg

pukan2 skrev:
vart kan man köpa en magnetventil till min saab mekonomen har den inte och hittar inte på googel häller är det bara saab orginal som gäller, eller råka det finas nå i stockholm som råka ha en som funkar.

Speedparts big_smile har väl, skulle tro att racestuff har med men är inte säker hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
pukan2
3 januari 2012 · 3 182 Inlägg

Aerocombi skrev:

pukan2 skrev:
vart kan man köpa en magnetventil till min saab mekonomen har den inte och hittar inte på googel häller är det bara saab orginal som gäller, eller råka det finas nå i stockholm som råka ha en som funkar.

Speedparts big_smile har väl, skulle tro att racestuff har med men är inte säker hmm

tackar det va biligast på maptun. kan gö kolla om det är fel på den, bilen har gö endå rullat 28tusen mil.

pukan2
5 januari 2012 · 3 182 Inlägg

har bytt grenrörspackning (som va trasig) samt packningen mellan turbon o grenröret(stort bit saknades av packningen) o alla packningar på turbon, och bilen laddar nu 1,6 i stället för 1,5. sen en annan fråga när ska kyllfläcktarna slå i gång har aldrig hört dom så länge jag ägt den. har kollat extra nogrant på vacum slangarna nu när man va tvungen o riva halva motorn och samtliga är hela skulle villa säga att dom är nya som det ser ut.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang