Vart sitter tomgångsttabilisatorn?

johan-92
3 januari 2012 · 50 Inlägg

Någon som vet vart tomgångsstabiliatorn sitter på en golf gti turbo -98? smile kan man se den med blotta ögat, eller lär man till och skruva någonstans? skulle nämligen ha kollat om laddluften läcker..

mvh/ johan

Gud älskar konstruktörer och järn är hårt!
G60 V-Spec
5 januari 2012 · 63 Inlägg

Jag tror inte den har en tomgångsstabilisator. Beroende på om du har E-gas eller vajer så kanske du bör kalibrera spjällhuset om du har dålig tomgång.

Tror att bilen är så pass "ny" att tomgången styrs av databoxen med hjälp av sensorer.

Men jag kan ha fel smile

Volkswagen Golf GTI G60 "The 80s" (1991)
johan-92
5 januari 2012 · 50 Inlägg

G60 V-Spec skrev:
Jag tror inte den har en tomgångsstabilisator. Beroende på om du har E-gas eller vajer så kanske du bör kalibrera spjällhuset om du har dålig tomgång.

Tror att bilen är så pass "ny" att tomgången styrs av databoxen med hjälp av sensorer.

Men jag kan ha fel smile

Okej, det kanske är så det är smile  Tomgången är det inge fel på, utan det är fel på turbotrycket, som bara laddar upp till 0,5-0,6 istället för 0,9. Dumpventil låter inte som den ska heller, den låter mycket tystare.. så tänkte om det kunde vara tomgångsstabilisatorn. Har du någon aning om vad det annars kan vara?

Gud älskar konstruktörer och järn är hårt!
G60 V-Spec
5 januari 2012 · 63 Inlägg

Det kan hända att det är dumpventilen. Det har hänt på dom tidiga årsmodellerna av Golf GTI att dom blir dåliga. Nya kostar inte mycket alls. ca 400:- om inte mindre.

Har du möjlighet kan du kolla upp felkoder på din bil med hjälp av VAG-COM.

Volkswagen Golf GTI G60 "The 80s" (1991)
johan-92
5 januari 2012 · 50 Inlägg

G60 V-Spec skrev:
Det kan hända att det är dumpventilen. Det har hänt på dom tidiga årsmodellerna av Golf GTI att dom blir dåliga. Nya kostar inte mycket alls. ca 400:- om inte mindre.

Har du möjlighet kan du kolla upp felkoder på din bil med hjälp av VAG-COM.

Det vet jag faktiskt inte om jag har. Hur vet man om man har den möjligheten?
Hur ser man förresten att dumpventilen är dålig? har dumpventil från dahlbäcks racing, så tycker den borde hålla. Jag kan ju tillägga att när jag gasar fullt, så kan det kännas som att den hackar ett litet tag inann det blir drag i den, känns ven som att det inte är samma kraft i den som förr.

Tack på förhand!

Gud älskar konstruktörer och järn är hårt!
G60 V-Spec
6 januari 2012 · 63 Inlägg

Hmm. Är det öppen dump? Har du sportluftfilter?

Gå till någon verkstad som kan läsa av felminnet på din bil så får du reda på om det är ett elektroniskt fel iaf smile

Volkswagen Golf GTI G60 "The 80s" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang