Besikta med olika däck Sommar / vinter.

antizz
25 december 2011 · 82 Inlägg

Just nu har jag vinter däcken på bilen som är godkända "över 3mm" ODUBBADE! Dock är det så att dem har blivit sned slitna rätt duktigt.. Så insidan på framdäcken är det knappt 1-2mm. Alltså borde jag få en 2 om dem märker detta? Men då tänkte jag som så att jag sätter på att par godkända sommar däck fram. Men då är frågan, får man blanda sommardäck och vinterdäck? Vad jag läst ang att bessa med sommardäck på vintern är inga problem då de bara bryr sig om däck djupet. Så borde vara så här med? Men någon som vet ? smile

Sarge
25 december 2011 · 2 337 Inlägg

"Typ av däck
Alla däck på ett fordon ska vara av samma typ (diagonaldäck, radialdäck, sommardäck, vinterdäck eller dubbdäck)."

Källa: Transportstyrelsen.se

antizz
25 december 2011 · 82 Inlägg

Okej, tack så mycket.

Tommty
25 december 2011 · 218 Inlägg

Precis, men du får lämna bilen till SBP med sommardäck på vintern om du vill göra dig mödan smile

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 december 2011 · 13 806 Inlägg

dom kollar bara att dom är godkända efter sommarnorm

det andra skiter dom i dubbfria däck är jhu både och så det kvittar dom kommer bara kolla att dom är minsta sommardäcks djup sen är det lungt

har fått 2:a på däck en gång och då var dom blanka annars hade dom varit riktigt jävla dåliga men endå godkända på bes

när jag fick 2:or på däck så fick jag på 2däck och alla 4 var så dåliga att inga var godkända om dom mätt

får dock försvara mig med att jag köpte bilen någon dag innan och bara åkte in och testade

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
ZizzoZ
25 december 2011 · 3 Inlägg

Ursäkta mig nu men jag vet itne vart du bor, jag hade hellre åkt med snedslitna vinterdäck o fått 2a på det men ändå haft vinterdäck på. Eftersom det är vinter. Sätta på sommardäck så kan du riskera ditt men inte minst andras liv. Har man inte råd att besikta om bilen för 200? så kan man sälja bilen o köpa en cykel.

edit: Nu vet jag vart du bor tongue men tycker ändå att det e onödigt att sätta på sommardäck, kan vara halt ute.

Senast redigerat av ZizzoZ (25 december 2011)

Bjura_e30
25 december 2011 · 200 Inlägg

Jag fick en 2a på ett däck för det va dåligt mönsterdjup i tongue
Sommardäck

antizz
25 december 2011 · 82 Inlägg

Zizzoz: Joo.. men som du nu såg så bor jag i närheten av linköping och det är just nu (19:30) 6+ på termometern och har varit det dem senaste 2-3 dagarna, så att det skulle vara halt är inte så stor risk men du har rätt i det du säger smile

Tror iaf att jag gör så att jag kör på dem vinterdäck jag har och hoppas att dem missar att dem är snedslitna..

Tommty
25 december 2011 · 218 Inlägg

tror jag inte att dem kommer göra eftersom det är så många moment som innebär att de är i de områden.

Men lycka till! smile

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.
Nosmo
6 januari 2012 · 33 Inlägg

För att du ska vara laglig så måste du ha samma sort runt om, får inte blanda sommar o vinter!

men de med mönsterdjupet så måste du ha över 3 mm på 75% av däckets bredd, det vill säga att du kan ha snedslitna 12,5 % på varje sida av däcket!

så om det är litegrann bara så tycker ja att du provar!

Lycka till!

Vilken e Dalslands högsta bil? -Bäckeforsmasta!!!! ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang