Topplockspackningen pajj eller toppen? Audi A6 2,6L V6a - 97

Piratstikin 2015 Dbakuten.
2 januari 2012 · 5 092 Inlägg

SNÄLLA LÄS HELA smile
Var och bytte till oss en Audi a6 igår.
Provkörde och den gick riktigt fint och jag hade ingenting att anmärka på.
Körde hem, inga problem.
Ett par timmar senare skulle jag ut igen och då kom jag inte speciellt långt innan bilen började gå ojämnt och sen la den av.
Försökte få igång den i ca 40min utan resultat. Körde startmotorn men den bara blöddrar och dör innan den kommer igång. "nästan som den vore sur" Lät den stå medan jag funderade på vad jag skulle göra, testade "en sista" gång och då gick den igång. Men den gick väldigt dåligt!! Gick ojämnt och varvtalet pendlade mellan 500 till 3000rpm. Lät väldigt skumt oxå, typ "smattrade, puffade" när man började gasa.

Var till audi och gjorde felsökning idag, det enda som kom var sporadiska felkoder på motorlåsning(?) och lambdasond. Men de trodde inte det var nå fel på nå sånt.

Körde den ett tag i kväll utan problem. Stannade och skulle spruta i lite lite 5-56 i alla kontakter osv ifall någon glappar. Körde alla 6 till insprutet och alla andra kontakter till givare osv.
Sen ville den inte starta igen.
Och så blev det samma visa igen, ville inte starta, men efter en "vilopaus" startade den igen.
Verkar bli efter man varit ute och kört, låter den stå en stund och sen ska åka igen.

En givare bakom motorn typ var en massa svart olja i som jag torkade ur och smorde upp. (bra att veta?)
DET VAR FÖRSTA FELET =P
--------------------------------------------------------

NÄSTA FEL.
Verkar vara ett sjujävla tryck i expansionskärlet. Tempen säger 90grader men vattnet bubblar som fan.
Kylvätskan pendlar från tomt kärl till fullt kärl lite då och då.
Samtidigt pendlar värmen inne i bilen oxå. Ibland kalluft ibland varm.
När det bubblar har vi öppnat locket en aning och det tar 5-10 minuter innan det slutat bubbla.

Så nu ber jag om lite hjälp. smile

HJÄLP! alla tankar och idéer, SKRIV! smile
Lär väl ta en sak i taget tills man hittar vad felet är smile

Tack på förhand.

(( efter mycket googlande så kanske det är packningen? ska tydligen komma in avgaser i expansionskärlet & därav bubblorna?? vad kostar detta att laga isåfall? blir komptest i morgon.))

Senast redigerat av Piratstikin (6 januari 2012)

T_Duell Audi nörd
3 januari 2012 · 26 Inlägg

kan vara topplockspackning eller en topp... komp testa den.

Volkswagen Golf GTI MK1 "1.8 K-Jet" (1983)
Danne_nkpg Lastbilschaufför
3 januari 2012 · 257 Inlägg

Jag hade samma problem på min gamla S6 att den kokade..
Efter mycket nytt och bytt så hittade jag detta fel http://www.garaget.org/?car=206482&image=2304056

Den pumpen var 5000 mil gammal, men gamla ägaren körde med rent vatten när han skulle flytta bilen en gång på vintern.

mvh Danne

Four Rings To Rule Them All
Piratstikin 2015 Dbakuten.
3 januari 2012 · 5 092 Inlägg

T_Duell skrev:
kan vara topplockspackning eller en topp... komp testa den.

har hört folk som gissat på det men bör den inte gå risigt hela tiden när man kör? varm som kall? ibland går den ju som den ska. ska göra ett komptest. farsan hade en sån tror jag smile

Piratstikin 2015 Dbakuten.
3 januari 2012 · 5 092 Inlägg

Danne_nkpg skrev:
Jag hade samma problem på min gamla S6 att den kokade..
Efter mycket nytt och bytt så hittade jag detta fel http://www.garaget.org/?car=206482&image=2304056

Den pumpen var 5000 mil gammal, men gamla ägaren körde med rent vatten när han skulle flytta bilen en gång på vintern.

mvh Danne

oj jäklar tongue ja kammrem, spännrullar & vattenpump böts för 3000 mil sedan så det "bör" inte vara den hoppas jag, men man vet ju inte vad han har lyckats med. men oxå där borde inte den gå lika illa hela tiden eller att det endast kommer tex kalluft?

förresten.. kokade bilen alltså så att vattnet kom ut ur kärlet? och gjorde den det varje gång den vart varm?
denna har kokat en gång efter första stoppet och den stod på tomgång ca 15min
men inte efter det. det bubblar som sagt bara i själva behållaren men håller 90 grader och ja.. kokar inte.

Senast redigerat av Piratstikin (3 januari 2012)

T_Duell Audi nörd
3 januari 2012 · 26 Inlägg

Piratstikin skrev:

T_Duell skrev:
kan vara topplockspackning eller en topp... komp testa den.

har hört folk som gissat på det men bör den inte gå risigt hela tiden när man kör? varm som kall? ibland går den ju som den ska. ska göra ett komptest. farsan hade en sån tror jag smile

Det kan ju vara en spricka, det expanderar lite när det är varmt och det kan räcka ibland

Volkswagen Golf GTI MK1 "1.8 K-Jet" (1983)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
6 januari 2012 · 5 092 Inlägg

Har nu googlat mycket och alla säger troligen topplockspackningen eftersom den bubblar i kärlet. skulle tydligen lukta avgaser där isåfall. ska kolla detta i morgon & även göra komptest.

OM det nu är en packning.. vad kan det kosta att reparera det? är det en eller 2 med tanke på V6an?
lätt/svårt?

koka
6 januari 2012 · 629 Inlägg

Är det topppackningarna som har blåst så kan du alltid göra ett komp. prov. Gör ett med kall motor och ett med varm motor då kompet bör försvinna när den är varm om nu någon packning läcker.

När motorn är varm, hur känns vattenslangarna ut och in från termostaten?
Flödar det eller inte?

Fixa toppackningarna beror på om du hade tänkt göra något själv eller lämna in de?

Volvo V50 1.6 DRIVe "Blöj x-pressen" (2010)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
6 januari 2012 · 5 092 Inlägg

koka skrev:
Är det topppackningarna som har blåst så kan du alltid göra ett komp. prov. Gör ett med kall motor och ett med varm motor då kompet bör försvinna när den är varm om nu någon packning läcker.

När motorn är varm, hur känns vattenslangarna ut och in från termostaten?
Flödar det eller inte?

Fixa toppackningarna beror på om du hade tänkt göra något själv eller lämna in de?

okej. ja ska göra ett både kall & varm då.
Har försökt lokalisera termostaten utan att hitta den så vet inte riktigt hur vattnet flödar.
Är ju ibland helt tomt i behållaren, sen nästa sekund är den full.

Beroende på svårighetsgrad så fixar jag den själv, men är det lite svårare & halva motorn måste bort så får någon som kan laga. "ingen audi/märkes verkstad" vet du nå ca pris för självarbete och för en märkesoberoende mekaniker? smile

Piratstikin 2015 Dbakuten.
6 januari 2012 · 5 092 Inlägg

Har 2 ljudklipp på telefonen hur den lät när jag fick igång den igen efter den la av.

Sen ett från igår när den går ojämt på låga varv & typ smattrar. lyckas tyvärr inte få upp dom på youtube men det kanske inte hjälper er att höra något ändå?

Åkte igår ca 1,5mil hem utan problem. stog på gården med motorvärmaren i ca 5 - 6 timmar som när jag åkte iväg kom jag några hundra meter innan den började "dö" ville blöddra & lägga av om jag gasade lite. klarade sig dock på tomgången och fick stå ca 2 - 4 minuter med lite försiktiga försök att gasa & få upp den i varv innan det gick..

Sen var det bara att åka dom där 1,5 milen igen utan problem fast sen när jag stannade var den lite knäpp på tomgången efter resan så att säga.

Skit konstigt. vad kan vara trasigt IBLAND? & ibland inte verkar det som? El fel annars?

sverkera
6 januari 2012 · 564 Inlägg

En topplockspackning som läcker behöver inte vara helt blåst så att det är öppen passage från cylindern till kylkanalen, utan så att den läcker lite gaser ut i kylsystemet. Någonstans samlar det sig till en större bubbla som hindrar cirkulationen tills det byggt upp tillräckligt med tryck för att skjuta den där bubblan vidare och "rapa" ur sig den. Det är därför du får det där beteendet att den pendlar på värmen.

groze
6 januari 2012 · 564 Inlägg

det jag tycker verkar konstigt är att den ibland bluddrar och dör. Om det nu bara är packningen så tycker jag det är konstigt att den stannar. Sannorlikheten att packningen skulle paja på fler ställen än ett är ganska liten, så länge inget annat är fel.

Det är 6 cylindrar, om packningen går på en av dessa så är det fortfarande 5 cylindrar som borde fungera, vilket gör att den inte borde bluddra och dö.

Ryker den mycket vit rök i samband med att den bluddrar och stannar?

Jag tror något mer än packningen är knas, men det kan ju vara så att packningen pajat på mer än 1 cylinder om den vid något tillfälle blivit överhettad eller så.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
6 januari 2012 · 5 092 Inlägg

groze skrev:
det jag tycker verkar konstigt är att den ibland bluddrar och dör. Om det nu bara är packningen så tycker jag det är konstigt att den stannar. Sannorlikheten att packningen skulle paja på fler ställen än ett är ganska liten, så länge inget annat är fel.

Det är 6 cylindrar, om packningen går på en av dessa så är det fortfarande 5 cylindrar som borde fungera, vilket gör att den inte borde bluddra och dö.

Ryker den mycket vit rök i samband med att den bluddrar och stannar?

Jag tror något mer än packningen är knas, men det kan ju vara så att packningen pajat på mer än 1 cylinder om den vid något tillfälle blivit överhettad eller så.

nej den ryker inte så speciellt mycket mer än vanliga bilar vi kyla. har endast lagt av en gång på en vecka i dag. har dock endast kört den 4-5ggr och i morse som sagt var det nära att den dog igen.
Den dog nog första gången för att jag gasade istället för att släppa av när den blöddrade och ville lägga av.

Har som sagt ingen aning. ångrar mig stoort att vi böt & är rätt förbannad att han inte sa något.

Ibland oxå "om jag inte skrivit det" när den går lite ojämt & smattrar lite så att säga så tappar den typ 100 av dom 150 hästarna den har. inge drag alls sen rätt var det är så går den igen.

Allt är så oregelbundet så jag blir knäpp. skönare kanske om något beter sig på samma vis hela tiden smile
nå mer man kan kolla på samma gång i morgon?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang