Skakningar i hela bilen saab 9-3 -01 på låga hastigheter 10-40 km/h

Qaxo Mackan
29 december 2011 · 111 Inlägg

Saab 9-3 01 (T7) Aero

Tja efter ja satt på vinterdäcken så  har bilen börjat skaka. eller inte direkt efter bytet, utan de kom drygt 2 veckor efter.

Obalans i däcken antar ja att de är. men då tycker jag att ja borde känna de vid mer än mellan 10-40 km/h?
för 50-120 känns det inte. börjar igen vid 120 men inte kraftigt.
Känns nästan som däcken är ovala :s

Ingen brutala skakningar i ratten eller något annat. Fick höra att de kunde varit ett motorfäste som släppt (hade ur motor och bytte i sommras) men då tycker jag att de borde rycka och skaka i växelspaken? eller?

kan de va bussningar som är slut?

alla tips är bra tips förutom de dåliga!

Mack Forum- och sitemoderator
29 december 2011 · 26 167 Inlägg

Prova att ställ in bilen i värmen över natten/dagen och se om det avlöser problemet till att börja med.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
tjox Däckspert
29 december 2011 · 298 Inlägg

Däcken har garanterat "separerat" inuti och då blir de som en bula på däcket som du bör se med ögat om du hissar bilen och snurrar däcken.

Senast redigerat av tjox (29 december 2011)

Livet börjar vid 6200rpm!!!
AndreasBlidsberg Äktab Transport - USSR
29 december 2011 · 175 Inlägg

Kan ha blivit grus/sand i fälgen så det blir obalans

Saab 9-3 TTid Aero -09
Volvo 164e -72
Chevrolet 210 2d stolpe blower -55
Alltid Retar Det Någon....
Volvo 164e "E" (1972)
Qaxo Mackan
29 december 2011 · 111 Inlägg

har letat bulor men får la kika en gång extra . får slänga av däcken på jobbet och balansera om dem någon dag.

tjox Däckspert
29 december 2011 · 298 Inlägg

När det skakar i dom hastigheterna som du beskriver så beror de o 9 fall av 10 på separation och i de sissta fallen är de någonting som är ovalt antingen fälg eller däck.

Livet börjar vid 6200rpm!!!
Nosmo
6 januari 2012 · 33 Inlägg

dom vanligaste felen är separation, skit i fälgen eller ståplatta

om däcket är gammalt o om dom har gått mkt på grusväg så kan det mkt väl vara separation o då e de en bula på däcket och de kan sticka ut ståltrådar, skulle de vara detta så e däcket skrot!

kolla noga om det är skit i fälgarna, lika enkelt som de låter!

skulle det vara ståplatta så betyder det att däcket har ändrat formen lite när den har stått still länge, om de e de såförsvinner det när du har kört en stund så däcket får upp lite tempratur!

Lycka till, hoppas att det löser sig!

Vilken e Dalslands högsta bil? -Bäckeforsmasta!!!! ;)
Qaxo Mackan
7 januari 2012 · 111 Inlägg

funderar på att kränga av däcken och kolla över allt på jobbet och sen kränga på dem och balansera om dom igen.
tack för tipsen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang