Luftning av koppling 940

ClackyDuck
6 januari 2012 · 31 Inlägg

Hej!
jag har en 940 med hydralkoppling. kopplingen tog dåligt därför har vi lufta den genom att trampa och öppna nippen på slavkolven. men det har dock blivit sämmre, har vi gjort det på fel sätt eller finns det andra sätt att göra det på?

vi har nyss bytt kopplingen.

GasGlad1337
6 januari 2012 · 460 Inlägg

ClackyDuck skrev:
Hej!
jag har en 940 med hydralkoppling. kopplingen tog dåligt därför har vi lufta den genom att trampa och öppna nippen på slavkolven. men det har dock blivit sämmre, har vi gjort det på fel sätt eller finns det andra sätt att göra det på?

vi har nyss bytt kopplingen.

att lufta kopplingen är väl som att lufta bromsoken? smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
Stefan Varberg Supraman
7 januari 2012 · 2 300 Inlägg

Samma prodcedur som broms ok ja, men trampa inte riktigt ända i botten.
Efteråt kan de upplevas som att den tar långt ner med det brukar försvinna ju mer man trampar kopplingen efter man luftat.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Xuri One Man Clan
7 januari 2012 · 4 287 Inlägg

de kan vara ett jävla skitjobb å lufta, vissa bilar går hur fint som helst men vissa bilar bråkar som fan.
Jag har fått lösa de på min kärra ibland med att trycka upp vätskan från fel håll för att få ut luften.. ibland även med att trycka ihop kolven medan nippeln är öppen, stänga nippeln å låta kolven återgå till fullt utfjädrat läge å öppna igen...  använda den som en pump.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Alexarn
7 januari 2012 · 73 Inlägg

När jag bytte koppling på min 945a så hade jag även detta problem, luftade å luftade men det vart inte bättre..
Så vi gjorde såhär istället: Öppna locket på bromsvätskebehållaren och nippeln vid slavcylindern sen tar du tryckluftsmunstycket och kör med tryckluften ner i behållaren (se till att det är tätt runt munstycket så inte all vätska flyger ur, jag använde en trasa)
Och ha självklart rikligt med bromsvätska i behållaren så du inte får luft i systemet wink
Sen när det slutat att komma luftbubblor så har du nån som stänger nippeln.
Mvh

Volvo 945 Turbo "Sparrisen" (1995)
ClackyDuck
9 januari 2012 · 31 Inlägg

härligt med tips! man luftar och luftar med det blir inte bättre. men ska testa  med lufttryck och bakvägen.

robban_eddie
9 januari 2012 · 58 Inlägg

ClackyDuck skrev:
härligt med tips! man luftar och luftar med det blir inte bättre. men ska testa  med lufttryck och bakvägen.

jag hade en 740 diesel som jag tog en gammal spolarvätskepump och sög från behållarn och tröck det genom nippeln tills det slutade bubbla i behållaren smile assmidigt

Saab 99 Gl "svensktysken" (1983)
ClackyDuck
11 januari 2012 · 31 Inlägg

slavkolven läcker, undra på att det inte fungerade.
blir och skaffa ny imorg.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang