2657
Sök

Våga fråga: Träningsrelaterat

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 januari 2012
Trådstartare
Det dyker upp frågor kring träning, kosttillskott, etc lite då och då. Trådar går offtopic.

Hur som helst, tänkte att det kunde vara trevligt med en våga fråga-tråd som behandlar ämnet träning. Här är det fritt fram att posta frågor som gäller val av övningar, träningsupplägg, hur många reps ska man köra? Är det dåligt att bara äta en gång om dagen? Räcker det med protein från bara mat? osv osv osv..

Tänk bara på att försöka skriva svar som det finns belägg för, tanken med denna tråden är ju att öka kunskapen, inte sprida felaktiga antaganden. Jag kan en del själv, men säger sällan att det jag vet är den enda sanningen.

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
29 januari 2012
Får väl börja med att inviga denna tråden då! smile

Jag har opererats ganska nyligen för luxationer (ur led) i både vänster och i höger axeln, då använde dom vanlig artroskopi (titt hål), men högeraxeln visade sig vara bruten så dom fick göra en "latarjet operation" Där dom kapar ett ben som sitter på skulderbladet och skruvar fast det på framsidan utav ledskålen...
Kanske onödig info, men tyckte ändå det va lite nödvändigt eftersom jag har begränsad rörlighet i både vänsteraxeln men främst högeraxeln!

Jag har kommit igång rätt bra med träningen hos sjukgymnasten, och musklerna växer tydligen ovanligt snabbt och bra, men det ser ju fruktansvärt kostigt ut när man börjar få muskler på hela kroppen förutom brösten...

Så nu till min fråga!
Finns det några bra övningar för att få bröstmuskler utan att varken använda för tunga vikter eller att få för mycket "utåtspretande armar", svårt att förklara, men förhoppningsvis förstår ni.

Iaf, så kan jag inte göra dom vanliga "ligga på rygg med armarna åt sidan med hantlar och pressa uppåt (kan inga namn för övningarna) eller liknande övningar.

Hade varit guld värt om någon visste någon bra övning så man iaf kan lägga en grund eftersom axeln/axlarna förhoppningsvis blir bättre snart! smile

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

Svetsare
3 150 Inlägg
29 januari 2012
Är det overkill att köra på kosttillskott i form av Aminosyror (BCAA) om man inte lirar på väldigt hög nivå?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Ointresserad.
936 Inlägg
30 januari 2012
Det jag undrar mest, är hur jag ska träna utan att gå ner i vikt!

Är väl mest ute efter att bygga om det fett jag har. Är 1,85 lång och väger 86 kg.

Det här med träning är ju en jävla djungel...känns det som.

Teabag appreciation club.

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
30 januari 2012
Snitch skrev:
Det jag undrar mest, är hur jag ska träna utan att gå ner i vikt!

Är väl mest ute efter att bygga om det fett jag har. Är 1,85 lång och väger 86 kg.

Det här med träning är ju en jävla djungel...känns det som.

Enligt mina erfarenheter så gick jag ner i vikt utav motionsträning, men byggde stora muskler när jag tog tunga vikter och verkligen maxade mig själv med få reps... Vill du istället bygga långa starka muskler så är det lite lättare vikter men många reps...

(OBS! Är inte säker, men det funkade för mig och har hört det från många andra, så det borde funka)

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

Norrlänning
1 453 Inlägg
1 februari 2012
ZonaX skrev:
Är det overkill att köra på kosttillskott i form av Aminosyror (BCAA) om man inte lirar på väldigt hög nivå?

Köp en bra PWO, typ Jack3d eller något liknande, och sen proteinpulver, typ whey-80. Där får du alla grunderna du behöver smile

Motivationen och den extra styrkan och viljan man får av en PWO är klart värt de.

Börja blanda in aminosyror och sånna grejer blir lätt lite "överkurs".

Man det viktigaste är ändå rätt kost, det är nyckeln till allt! Tänk på att fylla på med fullvärdigt protein med jämna mellanrum, jag kör enorma mängder kvarg, ägg, kött och skaldjur för att få i mig allt protein som behövs.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Sök