Lossa på instrumentpanel 98ans Passat

Lanjin
28 januari 2009 · 757 Inlägg

hur kommer man åt och får loss instrumentpanelen på passaten min?
Jag hittar inga skruvar och så, så om nån vänlig själ har kunskapen så får ni gärna dela med er av den=)
eller panelen var nog lite fel. sjävla instrumenthuset med hastighetsmätare mm mm

Senast redigerat av Lanjin (28 januari 2009)

brelasten
28 januari 2009 · 274 Inlägg

//Redigerat av moderator, svara seriösare nästa gång.

fyllo
Lanjin
28 januari 2009 · 757 Inlägg

brelasten skrev:
ta en kofot och bryt sönder så mkt som möjligt, slå gärna ut framrutan så du kan ta spjärn därifrån, lycka till smile

När dagisfasonerna släpper kan du hojta till, till dess undanber jag svar från dig

JUSTer
28 januari 2009 · 451 Inlägg

Lanjin skrev:
hur kommer man åt och får loss instrumentpanelen på passaten min?
Jag hittar inga skruvar och så, så om nån vänlig själ har kunskapen så får ni gärna dela med er av den=)
eller panelen var nog lite fel. sjävla instrumenthuset med hastighetsmätare mm mm

Maila eller sväng förbi en VW verkstad, dom kanske kan printa ut en guide hur du går tillväga!

TheDeadDorkster Dieselgypsy
28 januari 2009 · 538 Inlägg

Tja.. Det är inte allt för svårt.

Följande saker måste demonteras:
-Mittkonsollen
-Ta bort ratten och allt runt rattstången.
-Panelerna under instrumentbrädan vid dörrarna.
-Ta bort panelerna vid sidan om instrumentbrädan (där säkringshållaren sitter), och panelen på passagerarsidan
-Ta bort mittpanelen där radion, ac/clima osv sitter.
-Ta bort handsfacket
-Ta loss alla luftintag från instrumentpanelen.

Efter allt detta är borttaget så är det bara lossa på skruvarna som håller fast instrumentbrädan och är du färdig smile

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
Lanjin
28 januari 2009 · 757 Inlägg

TheDeadDorkster skrev:
Tja.. Det är inte allt för svårt.

Följande saker måste demonteras:
-Mittkonsollen
-Ta bort ratten och allt runt rattstången.
-Panelerna under instrumentbrädan vid dörrarna.
-Ta bort panelerna vid sidan om instrumentbrädan (där säkringshållaren sitter), och panelen på passagerarsidan
-Ta bort mittpanelen där radion, ac/clima osv sitter.
-Ta bort handsfacket
-Ta loss alla luftintag från instrumentpanelen.

Efter allt detta är borttaget så är det bara lossa på skruvarna som håller fast instrumentbrädan och är du färdig smile

haha helt galet smile
vilket projekt.

rutger_j
29 januari 2009 · 6 Inlägg

http://i270.photobucket.com/albums/jj106/rutger_j/Bild1.jpg

Du menar så här smile

Mitt tips är att Du köper Haynes verkstadshandbok för just Passaten. Den visar o förklarar klockrent hur Du går tillväga.

Lycka till

Mvh
Rutger

Senast redigerat av rutger_j (29 januari 2009)

today everyone know the price of everything but the value of nothing
Lanjin
29 januari 2009 · 757 Inlägg

Tycker dock det är overkill att få bort allt smile
kanske har jag vart otydlig i mitt inlägg (sorry)
Men vill ju bara  få ut själva Instrumenthuset där hastighetsmätare och så sitter

dbjanoz
29 januari 2009 · 1 785 Inlägg

Lanjin skrev:
hur kommer man åt och får loss instrumentpanelen på passaten min?
Jag hittar inga skruvar och så, så om nån vänlig själ har kunskapen så får ni gärna dela med er av den=)
eller panelen var nog lite fel. sjävla instrumenthuset med hastighetsmätare mm mm

Inte omöjligt att de kan vara så vänliga på VAG att de ger dig en sprängskiss på hur instrumentpanelen sitter monterad. På volvo fick jag utskrift på hur hela kamremsbytet skulle skötas när jag köpte mina delar där.

Jag vet inte vad "brelasten" har jobbat med tidigare? Hoppas han inte var bilmekaniker, nej det måste varit bil tjuv hehe.....

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
rutger_j
30 januari 2009 · 6 Inlägg

vill minnas att det inte var så klurigt o plocka ut bara mätarhuset, allt stod väldigt bra förklarat i Haynes boken.
Står ju en massa annat matnyttigt i den oxå så den kan va en bra investering rent allmänt.

Det billiga alternativet är ju annars att kolla med en VAG verkstad.

Mvh
Rutger

Ps! fattade att det inte var hela brädan som skulle ut, ville bara "dryga mig" lite smile

today everyone know the price of everything but the value of nothing
Lanjin
30 januari 2009 · 757 Inlägg

rutger_j skrev:
vill minnas att det inte var så klurigt o plocka ut bara mätarhuset, allt stod väldigt bra förklarat i Haynes boken.
Står ju en massa annat matnyttigt i den oxå så den kan va en bra investering rent allmänt.

Det billiga alternativet är ju annars att kolla med en VAG verkstad.

Mvh
Rutger

Ps! fattade att det inte var hela brädan som skulle ut, ville bara "dryga mig" lite smile

Det är lungt. finns ju andra som kanske behöver det tipset då kan dom ju hänvisas till detta inlägg bla smile

F-Tar
3 februari 2012 · 1 335 Inlägg

Tjena.. jag tänkte bara fråga om hur du gjorde som? Jag ska nämligen in i mätarhuset och måste bort med instrumentpanelen. Enklast vore bara om man kunde montera bort den sen ta in den.

Har sett att på bmw är de för enkelt men har ingen aning på passat.

B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
F-Tar
3 februari 2012 · 1 335 Inlägg

Är detta de enda sättet? Känns halvdrygt isf tongue http://www.modulemaster.com/en/help/00_ … emoval.pdf

B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
F-Tar
4 februari 2012 · 1 335 Inlägg

Ska dra och fixa de nu, kan ju vara bra med en beskrivning här. Så kan informera er sen om hur man gör.

B5 #001
BMW Alpina B5 "001" (2005)
BMW 325 tds "E36" (1997)
F-Tar
4 februari 2012 · 1 335 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164528/164528-79a578dba031d69c29dc1a128ddad17f.jpg
Beskrivning bortmontering av instrumentpanel.

1. Ta bort kåpan som sitter vid knäna. Sitter med 4 torxskruvar & clips, dra sedan ut.


2. Det sitter en plastkåpa runt ratten, den måste tas bort. Den sitter också i 4 skruvar. Fast de är bara 2 som kan behövas beskrivning på. Under flexskivan som följer med ratten då man ställer in, finns de 2 torxskruv, de sitter jävligt men det går om man lyfter på flexskivan

3. Efter man dragit ut plastkåpan runt ratten så finner man 2 st torxskruvar till som är fäst till instrumentpanelen. Ta bort dessa och tryck bakom instrumentpanelen sakta så den kommer ut.

4. Ta bort 2 kontakter som sitter fäst på intrumentpanelen bak till. Nu har du den i din hand. Och jag kan tillägga att plexskivan som sitter fram på intrumentpanelen går EJ att ta bort, du riskerar att bryta glaset.

Hoppas att detta hjälper folk som ska göra detta i framtiden, eftersom jag undrade också till en början.

Senast redigerat av F-Tar (4 februari 2012)

B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang