Polo 1.4 16v 15 000 dags att byta kamrem?

Nike81
5 februari 2012 · 5 Inlägg

Skaffade i dagarna en Polo -00 1.4 16v (75hk)

Bilen är servad men finns ingen anteckning på att kamrem bytts. Har kollat omkring och verkar vara 12 000 mil som gäller för byte eller 9 (till 10 år) beroende på vart jag läser.

Vågar jag ens köra bilen? Dags och vänta till varmare grader och köra den direkt för byte?
I nuläget är den avställd.

titum
5 februari 2012 · 164 Inlägg

remmarna på dessa motorer (eller snarare spännrullarna) är det sjukt dålig kvalite.

ena rullen brukar gå sönder så remmen går direkt på lagret under rullen så att säga.

detta har jag sett hänt på  på bilar som gått 3000mil, men runt 6000mil skulle jag jag nog våga åka. utan missljud såklart

jag har svårt att tro att remmen klarat sig 15000mil på en sådan motor men det kan ju vara en mirakelbil smile

jag skulle inte åka en meter utan att byta......

Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
Skoda fabia (2005)
dawwe ...has left the building...
5 februari 2012 · 4 474 Inlägg

Tja...Jag skulle definitivt bytt den. Det kan ju oxå vara som så att den är bytt tidigare men att notering saknas, men finns det ingen notering bör man betrakta remmen som "obytt".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
tonimakaroni
5 februari 2012 · 747 Inlägg

Skulle också ta och byta direkt utan köra den, blir riktigt dyrt om remen går av på dessa motorer.

/ Toni Larsson
Nike81
5 februari 2012 · 5 Inlägg

Tack för Era svar.
Som ovan skrev så kan den ju vara bytt. Men antecknig om det saknas.
Är ikryssat i serviceboken "Byte kuggrem (bock=Nej) ikryssat" på samtliga service, efter 8000 mila service är det gjort på icke aktoriserat ställe. Saknas under lag för 10000 mila service. Kvitto från mekonomen vid 12 000 mil. Men där är det bara valigt grund service som är utförd.

Tror jag tar det säkra före det osäkra och tar den på transport till för byte.

Erick
5 februari 2012 · 4 767 Inlägg

Gör det!
Håller med ovanstående, 15k mil låter ofattbart att den skulle ha hållt på den motorn!

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Nike81
6 februari 2012 · 5 Inlägg

Ringde mekonomen idag. Enligt den killen så skulle kamremen kollas vid 9000 mil. Sedan inspekteras varje 3000 mil. Ett normalt byte brukar behövas mellan 15 000 mil till 18 000 mil.

Lät tufft. Beställt rep handbok (Haynes) kanske blir en mekardag, eller en tur till vekstaden smile

titum
6 februari 2012 · 164 Inlägg

sett pajade rullar redan vid 3000mil

morsans pajade vid 6600......

men om vi säger såhär. är du tuff väntar du tills den smattrar med remmen mot kåpan. då är det dags att byta

Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
Skoda fabia (2005)
tonimakaroni
6 februari 2012 · 747 Inlägg

Annars står det ju i instruktionsboken vad som ingår i servicerna och vilken intervall remen bör bytas vid.

/ Toni Larsson
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang