740 -90 blöddrar, startar inte... Felet hittat!

Sonnback
9 januari 2012 · 502 Inlägg

Vi har provat men det sitter så innåt hel***e så vi höll på att runddra, vi provade med rostlösare också neutral

zemet
10 januari 2012 · 4 047 Inlägg

Ta loss hela bryggan och ut med spridarna istället då?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
driftking199
10 januari 2012 · 322 Inlägg

ta bort relät och bygla med en kabel så pumparna går hela tiden o lyssna?
prova även starta bilen så märks de om relät spökar

Sonnback
12 januari 2012 · 502 Inlägg

Har inte hört ett ljud från förpumpen när jag försöker att starta den, så vi mätte motståndet genom pumpen (röd & svart kabel) och den visade oändligt motstånd, sedan mätte vi på min andra 740 och mätte motståndet och fick 0.04 ohm, detta tyder väll på att det finns ett avbrott i min nya pump?? när jag köpte den nya pumpen från skroten så direktkopplade vi pumpen till ett batteri och pumpen gick igång, så den fungerade åtminstonde när jag köpte den

Ska tilläggas att den nya pumpen är av nyare modell (helt i plast) och har kablarna röd, svart, grå/vit, grå/vit istället för den gamla röd, brun, grå och svarta var jordat separat så på den nya pumpen klippte vi den svarta kabeln och jorda på samma ställe som den gamla pumpen.

Vi hör som sakt ingenting från den nya pumpen, det ska man väll göra?

Mvh Jonas:)

Sonnback
21 januari 2012 · 502 Inlägg

Japp uppdaterar lite grann nu, har bytt förpumpen idag mot en som fungerar och såg att det var snustort i tanken, (måste ha slurpat i sig det sista som fanns efter alla start försök) iallafall så startar den fortfarande inte, sprayar man startgas så hostar den till så den har tändning
Det låter väll ganska troligt att det är pumpen och filtret under stolen som bör bytas eller kan det finnas ytterligare andra orsaker till att den inte startar?
Motorn går alltså runt men den startar inte och har kollat kamremmen och den står rätt.

Mvh Jonas:)

tjox Däckspert
22 januari 2012 · 298 Inlägg

Haggan skrev:
Japp uppdaterar lite grann nu, har bytt förpumpen idag mot en som fungerar och såg att det var snustort i tanken, (måste ha slurpat i sig det sista som fanns efter alla start försök) iallafall så startar den fortfarande inte, sprayar man startgas så hostar den till så den har tändning
Det låter väll ganska troligt att det är pumpen och filtret under stolen som bör bytas eller kan det finnas ytterligare andra orsaker till att den inte startar?
Motorn går alltså runt men den startar inte och har kollat kamremmen och den står rätt.

Mvh Jonas:)

Stargas självantänder


En liten tanke: Om pumpen är kass hur kan den då suga torrt tanken?

Senast redigerat av tjox (24 januari 2012)

Livet börjar vid 6200rpm!!!
Sonnback
5 februari 2012 · 502 Inlägg

Nu är felet åtgärdat efter 2 månaders felsökning.... Tänkte att det kanske kunde hjälpa någon i framtiden genom att skriva vad jag har gjort osv.

Symptomen var att bilen började bluddra vid vissa varvtal och nästa dag när jag skulle köra med bilen så kom jag ca 5 km innan den började gå på 3 cylindrar och hacka otroligt mycket efter en korsning, när jag fick bilen hembogserad så gasade jag upp den och den gick bättre och bättre tills den gick som den ska men blev sämre efter ett tag.
Tillslut så tände inte ens bilen till utan var helt död.
Jag böt en rad olika delar och när jag väl skulle byta bränslefilter så såg jag att det inte kom fram bensin till filtret ens och eftersom huvudpumpen gick så borde den starta....
Felet var att förpumpen lagt av, därav att den bluddra och gick på 3 burkar, men sedan så var bränsle slangan mellan tank och huvudpumpen igentäpt så jag skruva loss slangen och körde med lufttryck genom slangen och sen startade bilen big_smile big_smile

Stort tack för alla svar och för hjälpen! Mvh Jonas cool

Sonnback
7 februari 2012 · 502 Inlägg

Bilen har gått bra tills idag, det började med att jag tyckte att jag hade ganska höga tomgångsvarv, typ 1300 varv, och när jag höll jämngas på 4an i ca 50 km så kändes det som att den motorbromsade en kortstund, sedan la den av i en korsning och jag ryckte lite på bränsle relät och den hoppade igång, sedan la den av igen efter någon mil och den här gången hjälpte det inte att rycka bränslerelät, provade också att byta det utan resultat, sedan böt jag plats på de 2 reläna som sitter vid expansionkärlet och vips så hoppade den igång och jag provkörde den lite och än så länge fungerar den fin fint.

Jag böt plats på dessa relän för ett tag sedan så tycker att ett av dom borde vara trasigt men eftersom jag bytt plats på dom 2 gånger så är ju det första relät tillbaka där det satt innan och inte fungerade.

Så jag tänkte bara klargöra om det är reläna som bör bytas? Så kan man ha ett par i reserv och veta att den kommer att starta bara genom att byta relän big_smile

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang