Koppling släpper vid gas på orginal 940 ?

hemmafixarn
8 februari 2012 · 368 Inlägg

Tjenare.

Har problem på min 940 lågtrycksturbo som är 100% orginal i motor ( inte höjt ladd eller liknande ). Mitt problem är som nämnts här ovan att kopplingen gärna släpper vid gaspådrag.

Kan påpeka att jag provade att lägga i 4:an och släppa på koppling och den stendog utan slir. likaså på 3:an och 2:an hmm

Tacksam för hjälp och svar då jag ogärna byter kopplingen på han. är dock rädd att det lutar mot detta, eller vad tror ni ?

Mvh Richard Hemmafixarn

baltis
9 februari 2012 · 1 948 Inlägg

Ser inte att det kan vara något annat än just lamellen som du säger.

Det bästa sättet, enligt mig, att kolla skicket på en lamell är att du kör på säg 4000rpm på 4ans växel, tryck sen ner koppling samtidigt som du ger full gas och sen släpp upp koppling snabbt (fortsätt hålla gas), varvräknaren ska då SNABBT dyka tillbaka ner till 4000 rpm.

SLG
10 februari 2012 · 498 Inlägg

jonnielahti skrev:

baltis skrev:
Ser inte att det kan vara något annat än just lamellen som du säger.

Det bästa sättet, enligt mig, att kolla skicket på en lamell är att du kör på säg 4000rpm på 4ans växel, tryck sen ner koppling samtidigt som du ger full gas och sen släpp upp koppling snabbt (fortsätt hålla gas), varvräknaren ska då SNABBT dyka tillbaka ner till 4000 rpm.

och om den inte gör det så slirar den.

annars finns ett säkrare sätt!

ställ dig på fast underlag, typ asfalt! dra åt handbromsen och försök att åka iväg med tvåan!

dör bilen så är kopplingen ok , går den bara så är kopplingen slut!

Eller så är handbromsen kass.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
hemmafixarn
10 februari 2012 · 368 Inlägg

Tackar för tipsen big_smile

Kan tillägga att handbromsen funkar hur fint som hälst tongue

engolf
10 februari 2012 · 3 235 Inlägg

Du har inte läckande backbox mellan motorn och lådan? Hamnar lite olja på lamellerna kan det börja slira vid belastning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang