Lära sig insprutsystem. Hur då?

Janneutanb
25 januari 2012 · 7 272 Inlägg

Nu ska jag lära mig att själv kunna fixa med mitt sprut men jag vet inte riktigt vart man får tag i information.
Finns det några stora, aktiva forum som någon känner till där man kan sitta och läsa lite?
Det här är inget "hej hur mappar jag min bil så den går som fan" utan jag vill lära mig hur allt fungerar, hur man vet vad man ska göra och varför.

Så var finns all gömd dokumentation om detta svåra ämne?

Arash Pro Tuner @ PBZ.se
25 januari 2012 · 116 Inlägg

Vad kör du för styrsystem?

Nissan Skyline R33 GTS-25T "PBZ Carbon R33" (1995)
Janneutanb
26 januari 2012 · 7 272 Inlägg

Tackar oskar.

Arash, det sitter fortfarande fcon 3,24 i bilen som du mappade åt mig tidigare.

Fler länkar vore trevligt då jag tror att jag har läst genom allt som oskar länkade.

Senast redigerat av Brains (26 januari 2012)

Arash Pro Tuner @ PBZ.se
4 februari 2012 · 116 Inlägg

Jaha, nu är jag med i leken smile

Funkar den som den ska fortfarande?

Nissan Skyline R33 GTS-25T "PBZ Carbon R33" (1995)
Janneutanb
4 februari 2012 · 7 272 Inlägg

Arash skrev:
Jaha, nu är jag med i leken smile

Funkar den som den ska fortfarande?

Lite små strul bara men väntar på email från er så att jag kan lämna in lite delar wink
Det blir även E85 med nytt soppasystem så ni kommer även få mappa om den, förhoppningsvis utan skenande laddtryck denna gång tongue

Håller även på att lära mig hur styrsystemet fungerar så ska jag koppla in vcam direkt i sprutet så man slipper ställa kammen via den externa "datorn".
Om jag inte är helt ute och cyklar så kopplar man in den på en analog utgång och sen ställer man in den att den ger ut mellan 0-5V baserat på varvtal.

Måste bara få hem power writer först roll

Har nu även fått en länk till en stor diskussion om Power FC som jag sitter och läser.
http://www.newcelica.org/forums/showthread.php?t=258454 Om någon annan är intresserad också.

Janneutanb
8 februari 2012 · 7 272 Inlägg

Nu känns det verkligen som att jag börjar komma någonvart.
En kompis lånade mig sin Nira handbok så den har jag läst genom. Har även läst genom en handbok om hks fcon och nu sitter jag och kollar runt i fcon programmet.

Någon som kan ge en kort förklaring på varför "acceleration kompensering" behövs? Jag är lite osäker på den frågan just nu.

Hur vet man vilket lambdavärde ska ha vid olika lastpunkter/varv?
Tändningen har jag förstått att man lyssnar efter spikningar, fungerar knacksensorer lika bra?

Det kommer säkert komma upp 1000 frågor till när jag fortsätter att leka med programmet wink

torpis Forummoderator
8 februari 2012 · 10 576 Inlägg

Brains skrev:
Någon som kan ge en kort förklaring på varför "acceleration kompensering" behövs? Jag är lite osäker på den frågan just nu.

Det används för att bilen inte skall tveka när du trycker på gasen. Kallades accpump i gamla förgasare. Man kär med denna avslagen när man mappar bilen på gata och för effekt i långa svep och slår på den i slutet av mappförfarandet för att göra bilen körbar.   typ så.

Brains skrev:
Hur vet man vilket lambdavärde ska ha vid olika lastpunkter/varv?
Tändningen har jag förstått att man lyssnar efter spikningar, fungerar knacksensorer lika bra?

Allt är en smaksak.  Du har massa värden att hålla koll på när du mappar.  Generellt kan man säga att låglast är lambda 1, fullast kring lambda 0.8

Sen är det en smaksak hur mycket man fetar på eller magrar av beroende på applikationen.  En banbil kan gå "fett" hela tiden eftersom soppan kyler, medans en pendlare kanske går på lambda 1.05 vid låglast.

Samma sak med tändläget, givetvis skall det inte spika, men du skall också ha lämplig avgastemp. Sen kan olika tändlägen ge exempelvis tidigare laddtryck (i sin extrem = launch controll)


men mycket handlar om känsla, feeling och att liksom ha det i märgen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Janneutanb
12 februari 2012 · 7 272 Inlägg

torpis skrev:

Brains skrev:
Någon som kan ge en kort förklaring på varför "acceleration kompensering" behövs? Jag är lite osäker på den frågan just nu.

Det används för att bilen inte skall tveka när du trycker på gasen. Kallades accpump i gamla förgasare. Man kär med denna avslagen när man mappar bilen på gata och för effekt i långa svep och slår på den i slutet av mappförfarandet för att göra bilen körbar.   typ så.

Brains skrev:
Hur vet man vilket lambdavärde ska ha vid olika lastpunkter/varv?
Tändningen har jag förstått att man lyssnar efter spikningar, fungerar knacksensorer lika bra?

Allt är en smaksak.  Du har massa värden att hålla koll på när du mappar.  Generellt kan man säga att låglast är lambda 1, fullast kring lambda 0.8

Sen är det en smaksak hur mycket man fetar på eller magrar av beroende på applikationen.  En banbil kan gå "fett" hela tiden eftersom soppan kyler, medans en pendlare kanske går på lambda 1.05 vid låglast.

Samma sak med tändläget, givetvis skall det inte spika, men du skall också ha lämplig avgastemp. Sen kan olika tändlägen ge exempelvis tidigare laddtryck (i sin extrem = launch controll)


men mycket handlar om känsla, feeling och att liksom ha det i märgen.

Finns det någon anledning till att AFR används oftare än just lambda? Enligt mig så känns det som att AFR bara krånglar till det.
Speciellt när man går över till ex E85 och man har olika AFRvärden beroende på ifall den är kalibrerad för bensin eller något annat...

EGTgivaren, ska den sitta i kollektorn innan turbon? Min satt strax efter turbon vilket känns väldigt meninglöst eller?
Vad är en bra avgastemp och när börjar det bli för högt?

Jag antar att mycket är prova och se vad som händer men jag vill ha lite ramar att gå efter så jag slipper göra alldeles för grova fel wink
Just nu så känns det som att huvudet håller på att sprängas av alla miljoner olika kompenseringar.
Det är SJUKT mycket jobb i vilket fall och folk tycker att det är dyrt att mappa bilar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang