Bromsbelägg/skivor för tjocka? audi a4 -05 Nya skivor+belägg får ej ihop dom

Piratstikin 2015 Dbakuten.
11 februari 2012 · 5 092 Inlägg

Ja. böt vä fram utan större problem, gick över till hö fram och där tog det stopp!

Har smörjt & pressat in kolven så mycket det bara går, "pressen" vek sig när jag försökte lite till så den är i botten.
Är skivan/beläggen för tjocka kanske? behöver ca 1 mm utrymme till för att få på dom. kommer precis upp på kanterna till skivorna sen skaver det sönder beläggen om man försöker tvinga in dom.

Formar sig även till ett V längst inne i oket (beläggen alltså) har slipat lite med maskin på belägget för att kanske få liiiite mer plats tillgodo men det går inte. efter 2 timmars försökande att få på ett jäkla ok vart det psyk bryt och humörsvikt så jag gav upp & åkte hem!

Några tipps inför morgon dagen kanske? eller kan det vara tillverkningsfel helt enkelt?

Senast redigerat av Piratstikin (12 februari 2012)

T_Duell Audi nörd
11 februari 2012 · 26 Inlägg

den ska inte gå igenom oket tongue ska ligga utanför på insidan tongue

Volkswagen Golf GTI MK1 "1.8 K-Jet" (1983)
tonimakaroni
11 februari 2012 · 747 Inlägg

Kabeln ska ju inte genom oket om du tänker på hålet som är på "ovansidan" så att säga, den ska bara gå ner som den är vinklad sen upp mot kontakten från bilen.

/ Toni Larsson
Piratstikin 2015 Dbakuten.
12 februari 2012 · 5 092 Inlägg

Löste det nu smile Fick faktiskt "dela" oket med 2st glid bultar eller vad dom kallades, sitter under något skydd och är en insex nyckel nr:7 sen la man bara emellan kabeln där det var hål för den smile går kanske att göra som ni sa men detta kändes bra smile

MEN.. nu till ett annat problem.. kan skivan eller beläggen vara för tjocka med typ 1mm?? vä fram gick bra men höger höll jag på 2 timmar med att få på oket på skivan men det gick inte eftersom något är för tjockt.
Går absolut inte att pressa in kolven nå mer heller och har till och med slipat lite på maskin på ok/belägg för att få det att passa men icke.

beläggen blir som ett V längst in i oket när man touchat kanten på beläggen & sen om man trycker eller försöker så nöter man ju sönder beläggen.. Hur tusan ska man göra med det? smile

tonimakaroni
12 februari 2012 · 747 Inlägg

Är det originalklossar eller är det från 3:e part?
Låter som du la kabeln rätt då den brukar bara kunna ligga rätt på ett sätt utan det känns/ser konstigt ut.

/ Toni Larsson
Piratstikin 2015 Dbakuten.
12 februari 2012 · 5 092 Inlägg

tonimakaroni skrev:
Är det originalklossar eller är det från 3:e part?
Låter som du la kabeln rätt då den brukar bara kunna ligga rätt på ett sätt utan det känns/ser konstigt ut.

nej är nå ferodo belägg tror jag dom hette.
skivorna är slitsade och det var både skivor & belägg i ett paket så att säga
måste vara rätt tror jag smile ligger kanon utan några veck eller brytning på kabeln + att det är ett "onödigt" hål presis där kabeln ligger & antagligen ska gå igenom så det blir nog kanon det smile

engolf
12 februari 2012 · 3 235 Inlägg

Går ju fort att slipa ner klossarna 1mm.
Ibland vill inte kolven gå helt in i oket på grund av rost eller en liten kant.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
12 februari 2012 · 5 092 Inlägg

engolf skrev:
Går ju fort att slipa ner klossarna 1mm.
Ibland vill inte kolven gå helt in i oket på grund av rost eller en liten kant.

kan man göra det?
Lär det inte vara en speciell vinkel? smile

engolf
12 februari 2012 · 3 235 Inlägg

Klart man kan, och det ska inte vara någon vinkel på klossen heller.
Lägg en bit sandpapper på ett jämnt bort t ex och kör cirkelrörelser.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
12 februari 2012 · 5 092 Inlägg

Fixat! tog vinkelslipen & slipade av en mm från båda beläggen, sen slipade med papper. fick pressa lite på slutet men nu sitter dom där smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang