Någon som har erfarenhet av motorolja?

rally_jocke
12 februari 2012 · 10 Inlägg

Kört biltema olja i mina rallybilar aldrig nått  problem med den
Att säga att det är skitolja vittnar bara om okunskap

fluppidupp ...
12 februari 2012 · 757 Inlägg

så länge biltema säljer oljan under sitt eget namn så hamnar det inte i min egen bil iaf tongue finns ju en anledning mer än bara namnet som skiljer. annars skulle det aldrig finnas något annat än biltema olja på marknaden. funkar säkert om man byter olja jätteofta.

Senast redigerat av robzter (12 februari 2012)

aydeen
12 februari 2012 · 175 Inlägg

Till trådskaparen. Letade lite i gamla dokument och hittade en fruktansvärt bra läsning ang olja. Värt o läsa om du är intresserad. Även till andra som är intresserade o läsa lite om SAE normer osv...
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j … mp;cad=rja

Vi har tom använt det som grundläggande studie material på universitetet.

Mvh

Senast redigerat av aydeen (12 februari 2012)

Lowpass
12 februari 2012 · 1 224 Inlägg

aydeen skrev:
Till trådskaparen. Letade lite i gamla dokument och hittade en fruktansvärt bra läsning ang olja. Värt o läsa om du är intresserad. Även till andra som är intresserade o läsa lite om SAE normer osv...
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j … mp;cad=rja

Vi har tom använt det som grundläggande studie material på universitetet.

Mvh

Tack för länken! var till stor hjälp för att förstå vissa saker

i-vtec Do you?
Xuri One Man Clan
12 februari 2012 · 4 287 Inlägg

kanske omogen attityd men ajg tyckte du skrev så fruktansvärt felaktigt.
å du kan dessutom inte uppvisa källa på att biltema gör de. de kallar jag mer smutskastning.¨


när jag köpte castrols olja på dunk i mängder om 40-50 liter betalade jag allt mellan 40-50kr litern, de är samma pris som biltema har men dom köper nog in lite större mängde än jag gjorde så jag har inga som helst problem å tro att de kan vara castrol olja jag köper på biltema för samma peng.... men dom tjäner dessutom lite på de..
Har själv använt biltemas olja i min spis å de lirade bra, den var dock lite blaskig så köpte lite värre racingolja..
hade dom hade 10-60 olja så hade jag kört på deras skulle jag tro....

vad jag lärt mig när jag gick i skolan och av en bekant så går de inte att återanvända tex motorolja till just motorolja men smörjfett ,rostskydd osv fine..

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
SportPilot Ubåtsingenjör
13 februari 2012 · 7 247 Inlägg

även jag har kört på biltemas oljor utan problem... kör dock med gulf just nu då jag får det gratis smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
aydeen
13 februari 2012 · 175 Inlägg

Lowpass skrev:

aydeen skrev:
Till trådskaparen. Letade lite i gamla dokument och hittade en fruktansvärt bra läsning ang olja. Värt o läsa om du är intresserad. Även till andra som är intresserade o läsa lite om SAE normer osv...
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j … mp;cad=rja

Vi har tom använt det som grundläggande studie material på universitetet.

Mvh

Tack för länken! var till stor hjälp för att förstå vissa saker

Inga prob!

Xuri: Hade jag velat smutskasta oljan hade jag skrivit "BILTEMAS OLJA ÄR SKIT".Jag gillar faktiskt biltemas produkter för den delen. Jag har heller inte nämnt i ett enda inlägg att deras oljor är skit o bör absolut inte användas, eller hur?
Kommer inte kommentera resten då jag släpp detta nu(även om jag har mycket åsikter om det). Men en sak till som man borde vara medveten om är att SAE normerna är helt SJUKT lätta att uppnå. Testerna är iprincip löjliga.

Somsagt jag tycker alla får bilda sig en egen uppfattning om hur det ligger till, och läsa de länkar jag har lagt ut.

Gonatt!

M103
13 februari 2012 · 1 570 Inlägg

Till min bil krävs det API SG olja. Nuförtiden säljs ju allt från SJ och framåt. Jag förstår inte hur oljan skulle blivit sämre på 25 år. Bara att köra med rätt viskositet och byta varje år. Men med handen på hjärtat så kan jag väl erkänna att det känns bra att hitta en dunk märkesolja till oljebytet. Tror dock inte det är någon större skillnad på innehållet.

Det känns som man bara betalar för marknadsföringskostnader när man köper märkesoljor. Lägger märket XXX någon miljard på marknadsföring och sponsring är det klart det syns på priset. Det är precis som när man köper lågprisprodukterna i matvaruaffären. Produkterna kommer från märkestillverkarna men har en tråkig och intetsägande förpackning och får ingen marknadsföring. Likaså är Biltemas grejer EMV. De omsätter flera miljarder så jag de har bra kvalitetskontroll.

Senast redigerat av M103 (13 februari 2012)

mats757
13 februari 2012 · 915 Inlägg

robzter skrev:
så länge biltema säljer oljan under sitt eget namn så hamnar det inte i min egen bil iaf tongue finns ju en anledning mer än bara namnet som skiljer. annars skulle det aldrig finnas något annat än biltema olja på marknaden. funkar säkert om man byter olja jätteofta.

Så fort en lågpriskedja vill sälja en sk "Märkesprodukt" drar leverantören åt sig öronen om lågpriskedjan vill sälja till ett lägre pris. Då byter man namn för att den inte ska dra ner priset på Märkesprodukten.
Väldigt väldigt vanligt.
Statoil, Castrol, eller vad det nu är i Biltemas flaskor vill naturligtvis inte att deras 180kr olja ska dumpas bort för 100kr. Då byter man färg på flaskan och byter etiketten. Men det skulle aldrig falla dom in att byta receptet på oljan. Dom vet att kravet på produkten fortfarande är lika hög.

Jag har faktiskt haft problem med olja ett par gånger, en av gångerna använde jag fel typ av olja. Alltså mitt fel. Den andra gången var det en märkesolja, Castrol, som inte uppfylde kraven. Efter att motvilligt ha provat att köra på Biltema, så kommer jag fortsätta med det. Fungerar hur bra som helst.

Jag har aldrig någonsin hört någon som har fått problem med att köra på Biltemas olja.

Mats

Evildan
13 februari 2012 ·

KHRacing skrev:

aydeen skrev:
Är du medveten om att biltemas oljor är olja som är använd(OCH förbrukad)? Oljan är renad och tillsatt med diverse tillsatser/additiv för att uppnå de standard som ställs enligt iso osv. Jag personligen har inget emot biltema alls. Jag gillar faktiskt deras produkter. Och nu säger jag inte att det är fel på biltemas olja heller.
Men ja tycker fortfarande att man borde vara medveten att det är en använd olja. Jag hoppas på fullaste allvar inte att du tror att biltemas olja säljs för en tredjedel av priset av castrol och andra stora märken men att det är samma olja? nejdu, om det ändå vore så.
Detta gäller inte bara biltemas olja utan även andra budget oljor. Jag skulle själv kunna tänka mig köra på biltemas olja i mk1an exempelvis.

Mvh!

B U L L S H I T - T I L L  - 1 0 0 %  riktigt korkat av dig att skriva saker du har noll koll på !

Biltemas olja tillverkas i ett raffenaderi utanför Stockholm (tror jag det var) o kommer ur samma
"maskiner" som bla STATOIL/TEXACO. (exempelvis)

Stämmer till 100% det du skriver. (bägge påståendena)

sik
13 februari 2012 · 1 072 Inlägg

Evildan skrev:

KHRacing skrev:

aydeen skrev:
Är du medveten om att biltemas oljor är olja som är använd(OCH förbrukad)? Oljan är renad och tillsatt med diverse tillsatser/additiv för att uppnå de standard som ställs enligt iso osv. Jag personligen har inget emot biltema alls. Jag gillar faktiskt deras produkter. Och nu säger jag inte att det är fel på biltemas olja heller.
Men ja tycker fortfarande att man borde vara medveten att det är en använd olja. Jag hoppas på fullaste allvar inte att du tror att biltemas olja säljs för en tredjedel av priset av castrol och andra stora märken men att det är samma olja? nejdu, om det ändå vore så.
Detta gäller inte bara biltemas olja utan även andra budget oljor. Jag skulle själv kunna tänka mig köra på biltemas olja i mk1an exempelvis.

Mvh!

B U L L S H I T - T I L L  - 1 0 0 %  riktigt korkat av dig att skriva saker du har noll koll på !

Biltemas olja tillverkas i ett raffenaderi utanför Stockholm (tror jag det var) o kommer ur samma
"maskiner" som bla STATOIL/TEXACO. (exempelvis)

Stämmer till 100% det du skriver. (bägge påståendena)

Med andra ord så borde det vara St1´s station du pratar om eller? Dvs gamla Shell? Isånna fall så är det väll bara att ringa å reda ut detta ämne big_smile

Edit:
Den information jag har så tillverkas motoroljor/fett/smörjmedel på 2 av 5 raffinaderier i Sverige, men de ligger på västkusten. Båda ägs av Preem. Övriga 3 tillverkar drivmedel.

Senast redigerat av sik (13 februari 2012)

Aero T16
13 februari 2012 · 1 327 Inlägg

Jag har kört med biltema olja i opeln i 9000 mil utan problem och i flera andra bilar.

Att köra med för lite olja och för långa intervaller på oljebytena förstör motorer men har en olja klarat den klassningen som krävs så ser jag ingen anledning att köpa dyr märkesolja.

Senast redigerat av Aero T16 (13 februari 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang