Volvo 740 GLT gnisslar vid fullt rattutslag

Volvokop
15 februari 2012 · 4 Inlägg

Jag var ute och provkörde en Volvo 740 idag som jag har planer på att köpa.

När man svänger fullt åt vänster eller höger så gnisslar det. Ägaren påstod att det var servon som gnisslade.

Cyklop
15 februari 2012 · 1 277 Inlägg

Tillräckligt med olja i systemet?

Volvokop
15 februari 2012 · 4 Inlägg

cykelpump skrev:
Tillräckligt med olja i systemet?

Det kollade jag inte upp, men vet du vad det annars skulle kunna vara, om vi utgår ifrån att det finns tillräckligt med olja i systemet?

Cyklop
15 februari 2012 · 1 277 Inlägg

ja luft äre ju inte då bruker det hacka, remmen slirar inte eller?

Volvokop
15 februari 2012 · 4 Inlägg

cykelpump skrev:
ja luft äre ju inte då bruker det hacka, remmen slirar inte eller?

Det kan det säkert vara.

Jag vill köpa bilen så fort som möjligt, men jag vill försäkra mig om att den inte har några allvarliga fel som kan bli dyra att laga.

Pim_Pim
15 februari 2012 ·

Tycker alla gamla Volvo bilar brukar gnissla vid fullt rattutslag, så det är nog ingen större fara.
Men jag tror mer på remmen som är slapp/sliten.

Senast redigerat av Pim_Pim (15 februari 2012)

kardanknuten
15 februari 2012 · 32 Inlägg

Morbrors 745a har gnisslat i servopumpen vid fullt rattutslag i 5år nu..blir varken mindre eller mer med tiden smile
Sen är det ju inga extrema priser på servopumpar..brukar kosta par hundra lappar på skroten :p

Nissan King Cab 4x4 Diesel "King Kong" (1989)
Jimpiz
15 februari 2012 · 845 Inlägg

Är det inte styrväxeln som gnisslar då. Min gjorde det när den var ganska sliten.

Saab 9-3SS (2008)
Funkiee Saab älskare!
15 februari 2012 · 4 597 Inlägg

om du har olja i servosystemet, o den fortfarande gnisslar så får du byta servopumpen. Inte stort eller svårt fel heller!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Cyklop
15 februari 2012 · 1 277 Inlägg

Men i grund å botten som nämnts här tidigare, om du nu skulle behöva byta så får du tag på servo, pump behållare slangar, hele kittet för kanske 800 spänn på närmaste skrot smile

Funkiee Saab älskare!
15 februari 2012 · 4 597 Inlägg

cykelpump skrev:
Men i grund å botten som nämnts här tidigare, om du nu skulle behöva byta så får du tag på servo, pump behållare slangar, hele kittet för kanske 800 spänn på närmaste skrot smile

han hittar nog billigare av nån på blocket smile eller någon lokal skrot! tongue

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Skaune
15 februari 2012 ·

Innan man målar fan på väggen, kolla bar så de inte e remmen som väsnas, klimatet ute nu e lite speciellt! E du osäker så använd remsprej blire tyst så vet du! Men du hör om de e remmen!
btw, gnisslar den bara när du håller den vid fullt rattutslag? servon gillar inte sånt! wink

Senast redigerat av T-Gul_ (15 februari 2012)

Volvokop
15 februari 2012 · 4 Inlägg

T-Gul_ skrev:
Innan man målar fan på väggen, kolla bar så de inte e remmen som väsnas, klimatet ute nu e lite speciellt! E du osäker så använd remsprej blire tyst så vet du! Men du hör om de e remmen!
btw, gnisslar den bara när du håller den vid fullt rattutslag? servon gillar inte sånt! wink

Ja, den gnisslade lika mycket vid fullt rattutslag åt båda hållen. I korsningar och rondeller gnisslade den ingenting då jag inte brukar köra med fullt rattutslag i dessa. :p

Senast redigerat av Volvokop (15 februari 2012)

kardanknuten
15 februari 2012 · 32 Inlägg

Ganska normalt på den 740. "Det är bara å åk"

Nissan King Cab 4x4 Diesel "King Kong" (1989)
Tjulin
17 februari 2012 · 242 Inlägg

om du har fullt rattutslag och drar den mot ändläget så låter det lite illa/annorlunda från nästan alla bilar, pumpen får jobba som satan för oljan har ingenstans att ta vägen

BMW 535I (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang