Volvo 945ltt. vibrerar när jag svänger

Volvo_945ltt
13 februari 2012 · 40 Inlägg

Hej det är så att när jag kör åt vänster börjar det att vibrera och bullrar underligt. Åt höger är det normalt. Jag har varit inne med den på framvagnsinställning och balanserat däcken så det bör inte bero på detta? Jag undrar vad det kan bero på? Något som upplevt något liknande? Tack på förhand! Mvh Volvo_945ltt

Riich
18 februari 2012 · 19 Inlägg

Såg att du hade 3" på. När jag monterade mitt 3" så sket jag i att sätta en klämma på downpipen som det är original. Det gjorde att när man svängde vänster så vibrerade det i hela bilen efter som att downpipen då la sig emot. Jag tillverkade ett fäste genom en plåtremsa som jag bockade runt ett 3" rör och sedan borrade hål i och drog fast i samma bult som oirginalklämman satt i.

Hoppas det kan vara till någon hjälp.

MVH Richard

Louksor
18 februari 2012 · 1 915 Inlägg

Kan vara luft i servon. Testa lufta den.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 februari 2012 · 13 807 Inlägg

downpipen smile min gör så ibland oxå då slår downpipen i vänster ramben

försök att få det i mitten och dra åt det

mina muttrar brukar släppa lite och då vibrerar det direkt när man svänger vänster

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
rille_ Koenigsegg Automotive
18 februari 2012 · 481 Inlägg

äre inte downpipen äre säkert hjullagret..låter endel när de pajat o när man svänger åt nått håll beroende på vilken sida som e trasig..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 februari 2012 · 13 807 Inlägg

rille_ skrev:
äre inte downpipen äre säkert hjullagret..låter endel när de pajat o när man svänger åt nått håll beroende på vilken sida som e trasig..

man hör ganska stor skillnad
blir ett mer vohovvohv ljud om lagret är skrot

när downpipen tar i tror man att man håller på och tappa både hjul bromsok fjäderben och lite därtill rister rejält i bilen

tog mig en stund innan jag förstog vad problemet var smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
rille_ Koenigsegg Automotive
18 februari 2012 · 481 Inlägg

jaha..så han har hittat felet ??!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 februari 2012 · 13 807 Inlägg

rille_ skrev:
jaha..så han har hittat felet ??!

näe men utifrån hans beskrivning betvivlar jag att hjulagret enbart skulle bullra och låta när man svänger vänster utan även när man åker rakt fram
för är det så dåligt så lever det om hela tiden
dom är så pass stabila dessa lager att dom sällan börjar glappa så det skulle låta enbart vid sväng på det sättet

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
rille_ Koenigsegg Automotive
18 februari 2012 · 481 Inlägg

aha..för när mina hjullager pajjat..o de x-antal jag bytt på jobbet pajat, så låter de när man svänger åt ett håll beroende på vilket sida som e paj..ett riktigt trasigt hjullager kan låta som fan om man svänger..
o när ett lager får tryck på sig (när man svänger) så låter de ännu mera..ibland kanske inte de låter allt om man kör rakt..

Senast redigerat av rille_ (18 februari 2012)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 februari 2012 · 13 807 Inlägg

rille_ skrev:
aha..för när mina hjullager pajjat..o de x-antal jag bytt på jobbet pajat, så låter de när man svänger åt ett håll beroende på vilket sida som e paj..ett riktigt trasigt hjullager kan låta som fan om man svänger..
o när ett lager får tryck på sig (när man svänger) så låter de ännu mera..ibland kanske inte de låter allt om man kör rakt..

har aldrig varit med om att hjulager gör att bilen vibrerar och då har endå lagrena varit riktigt skrot där man inte kan mäta i mm längre ens smile

hur som helst låter det verkligen som downpipen och skulle vara det första jag skulle titta på om det är i den nivån jag tror det är
då hörs det dessutom från höger sidan av bilen

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang