Ni med yrken relaterat till fordon ..

Brådhis * Voff voff *
21 februari 2012 · 10 291 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Growe skrev:
där jag jobbar har vi bara 1automat resten är manuella i olika tappningar
allt från vanliga h-lådor till slaglådor och halvautomat

Slaglåda... Var några år sedan jag körde det sist i en 100000-milad Neoplan. Jävla eländeslåda! lol Gäller att hålla ordning på vilken "kuliss" man är i, annars blir både bussen och passagerarna förvånade...

Ja, jag kör oxå buss... smile

//Brådhis

haha jo man ska inte vara ovan att köra buss för att klara pressen från bussen när man byter växel

värsta var  att jag fick lära mig själv med full lastad buss =/
den bussen jag skulle ha fanns inte på jobbet så fick ta en med slaglåda
visst utan passagerare så gick det jhu så där och var snabbt ute på stora vägen men sen åkte jag på små skitvägar både smala asfalts vägar till smala grusvägar
och det var några gånger jag fick börja om kan jag säga

men när man väl lär sig lådan så går det faktist över förväntan
jag går sällan ner på 1-4 utan brukar ta rondeller på 5:an för att slippa skifta över till andra delen

Härligt! lol

Jo, körde ut Neoplanen från centrala Uppsala (där jag INTE hittar) mitt i natten. Men som du säger, det ger sig ganska fort. Men man får inte sitta och slöa till och tänka på annat för då kan man ge sig fan på att man blandar ihop var man är i lådan och gör nå´n helskum växling eller försöker starta på 6:a eller nå´t.

Vet inte om du provat TipMatic som sitter i nyare Neoplan/MAN? Är ju "NeoMans" svar på I-Shift. TipMatic är fullständigt värdelös. Vid krypkörning i köer t.ex. i uppförsbacke tror ju folk att man aldrig kört buss innan. En halvmeter bakåt och sedan skutt framåt... Kör mycket hellre manuell (tillåmed slaglåda!) än TipMatic.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Akilles
21 februari 2012 · 114 Inlägg

Själv så är man Tankbils chaffis verkar vara det lugnaste jobbet jag har haft inom mina 7år i lastbils yrket, i detta yrket finns det inget som heter stress tack & lov smile

Tynnerstroem
21 februari 2012 · 345 Inlägg

Ellertz skrev:

Tynnerstroem skrev:

CHEEVA skrev:
detta med bilförsäljare låter riktigt bra !

Hur ser lönerna ut i snitt ?

Där jag jobbar har vi 11000:- i grundlön, sedan provision på det. Vi har förmånsbilar som vi betalar själva. Det är jättesvårt att säga en snittlön då olika firmor har olika provision men hos mig tar säljarna ut i snitt mellan 30-45000kr (~12-25 bilar per månad i snitt beroende på märke).

Betalar du förmånsvärdet eller betalar du för bilen också? Jag har ett förmånsvärde på 29XX nånting sen har jag lite olika demobilar jag åker i...

Endast förmånsvärdet. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang