Brådhis
* Voff voff *
21 februari 2012
· 10 291 Inlägg
Growe skrev:
Brådhis skrev:
Growe skrev:
där jag jobbar har vi bara 1automat resten är manuella i olika tappningar
allt från vanliga h-lådor till slaglådor och halvautomat
Slaglåda... Var några år sedan jag körde det sist i en 100000-milad Neoplan. Jävla eländeslåda! Gäller att hålla ordning på vilken "kuliss" man är i, annars blir både bussen och passagerarna förvånade...
Ja, jag kör oxå buss...
//Brådhis
haha jo man ska inte vara ovan att köra buss för att klara pressen från bussen när man byter växel
värsta var att jag fick lära mig själv med full lastad buss =/
den bussen jag skulle ha fanns inte på jobbet så fick ta en med slaglåda
visst utan passagerare så gick det jhu så där och var snabbt ute på stora vägen men sen åkte jag på små skitvägar både smala asfalts vägar till smala grusvägar
och det var några gånger jag fick börja om kan jag säga
men när man väl lär sig lådan så går det faktist över förväntan
jag går sällan ner på 1-4 utan brukar ta rondeller på 5:an för att slippa skifta över till andra delen
Härligt!
Jo, körde ut Neoplanen från centrala Uppsala (där jag INTE hittar) mitt i natten. Men som du säger, det ger sig ganska fort. Men man får inte sitta och slöa till och tänka på annat för då kan man ge sig fan på att man blandar ihop var man är i lådan och gör nå´n helskum växling eller försöker starta på 6:a eller nå´t.
Vet inte om du provat TipMatic som sitter i nyare Neoplan/MAN? Är ju "NeoMans" svar på I-Shift. TipMatic är fullständigt värdelös. Vid krypkörning i köer t.ex. i uppförsbacke tror ju folk att man aldrig kört buss innan. En halvmeter bakåt och sedan skutt framåt... Kör mycket hellre manuell (tillåmed slaglåda!) än TipMatic.
//Brådhis