525 tds svårstartad

norlingen
20 juli 2010 · 51 Inlägg

Bilmodell : bmw 525 tds touring
Årsmodell : 1992
Miltal : 25k enligt förra ägare men det är bullshit. kan även nämna att bilen har vart hårt kört eftersom det första ja fick byta när ja köpte den var båda motor kuddarna och hardyskivan + silentblock.
Modifikationer på bilen: kcr box och öppet luftfilter

hallå. har lite problem med bilen som ha blivit nyligen, den är otroligt svårstartad och ibland dör den om man varvar upp den och släpper gasen. kan även tillägga att när man den startar så kommer de lite vit rök från avgasröret. först trodde jag att det var kcr boxen som krångla eftersom den betedde sig likadant som om man ställer på boxen för mycket. tog bort boxen och den starta inte då heller.
tänkte om den hade surat ihop för att boxen va för högt påställd.
så lät den stå ett tag och prövade senare men samma problem. då skruvade jag bort plast kåpan till spridarna och såg att det var lite svart runt en spridare och antog att den kanske inte va tät eller eventuellt tjuvade luft. sprutade på lite start gas och den starta den direkt. efter det gick den bra och starta lätt tills idag. då va den ännu svårare att få igång och den dör om ja inte varvar upp den lite grann vid start. har inte kollat retur slangarna till spridarna ifall det är dom som läcker in luft så det är därför den är svårstartad , tänkte göra det imorn. har ni några andra ideér får ni gärna dela med er. är inte så duktig inom motorer så beklagar om ja inte förklarat så bra. / mvh andreas

Senast redigerat av norlingen (21 juli 2010)

Pinki
20 juli 2010 · 3 Inlägg

hej
tror inte att de har nåt med dina spridare och göra, tror det är dina kolvringar.det kan vara de som gör att de kommer vitt rök.

Nissan 200 sx s13 "Tron" (1990)
Toyota Rav4 "rav" (2004)
norlingen
20 juli 2010 · 51 Inlägg

Pinki skrev:
hej
tror inte att de har nåt med dina spridare och göra, tror det är dina kolvringar.det kan vara de som gör att de kommer vitt rök.

kan va så. polaren tyckte att motorn gick runt relativt lätt så. men ja har aldrig märkt nån skillnad. bilen ha vart lite halv seg ändå sen ja köpte den men ibland startar den direkt. tänkte om de va glödstiften som va dåliga, men isåfall skulle den ju starta direkt när den va varm och så är inte fallet.

okej tack för snabba svar iaf. någon ide om vart den returslangen sitter ? om ja fattat rätt så är "insprutningspumpen" diesel pumpen ?

norlingen
21 juli 2010 · 51 Inlägg

kollat alla slangar idag och kollat så att spridarna sitter fast. inget läckage någonstans. märkte dock att en kontakt som sitter nära glödstiftet inte satt i. finns dock ingen anslutning heller som dom andra kontakterna har. sprutade start gas i filtret och den hoppade igång efter ett tag. ryker väldigt vitt när den startar , är de för att ja sprutat start gas i eller beror det på andra orsaker ?

vet inte heller när bränsle filtret är bytt om det kan ha någon orsak ? det kommer bränsle och bakre pumpen startar när man vrider på tändningen. ska iallafall ner till OK sen och köpa tripak och blanda i en dunk diesel och se ifall det gör någon skillnad.

Willhelm söggelslayer
22 februari 2012 · 34 Inlägg

Hej, fixade du problemet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang