Tips på avgasrörval till sugtrimmad 940!

Adambrunnegard
20 februari 2012 · 40 Inlägg

Hej. Jag ska nu börja trimma min 940 med sugmotor. Jag ska ha portad och planad 531 topp med en månen8 kam i (typ motsvarande Rkammen). Sportluftfilter, VOC chippa tändning o bränsle samt ha extraktorrör. Då kommer jag till frågan vad ska man ha för avgasrör på för bästa effekt men att man ändå inte ska bli döv av att bara åka i bilen!

Kom gärna med tips och synpungter på mina planer! Men som sagt den stora frågan är avgassystemet! Med vänlig hälsning, Adam

Danne_945
26 februari 2012 · 60 Inlägg

Adambrunnegard skrev:
Hej. Jag ska nu börja trimma min 940 med sugmotor. Jag ska ha portad och planad 531 topp med en månen8 kam i (typ motsvarande Rkammen). Sportluftfilter, VOC chippa tändning o bränsle samt ha extraktorrör. Då kommer jag till frågan vad ska man ha för avgasrör på för bästa effekt men att man ändå inte ska bli döv av att bara åka i bilen!

Kom gärna med tips och synpungter på mina planer! Men som sagt den stora frågan är avgassystemet! Med vänlig hälsning, Adam

Tjena! Jag ska börja trimma med sugmotor i min 945 wink och har funderat på samma uppsättning som dig.
Om det gäller avgassystemet så rekomenderar jag nog racekatalsator, sen 2,5 tum efter katten med 2 simons ljuddämpare, låter riktigt gött och man slipper bli döv smile Kom ihåg att man ska ha 2,5 tum om man ska få ut bättre effekt ur en sugmotor (inte 3 tum som i turbomotor) då sugmotor måste ha motstånd.

Lycka till med projektet! wink

Volvo v50 "brukisen" (2006)
Fiat 126 "Killer" (1999)
OlofEriksson
26 februari 2012 · 139 Inlägg

2,25" är just i underkant och 2,5" blir lite för stort, du vill ha minst två fullflödesljuddämpare

Volvo 345 GLS "Alltid retar det någon" (1982)
Volvo 345 DLS "Baby Blå" (1981)
Volvo 343 GLS "Förgasarturbon" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang