Vinande ljud - Passat TDI 07 DSG

oxxax
15 september 2010 · 9 Inlägg

Jag har fått ett slags vinande ljud från min bil, och jag hade tänkt höra om någon kan veta vad det är.
Det uppstår vid 25-100% gas från 1700-2200 varv, och mest på tvåans och treans växel. Ljudet är ljust och lite "skärande" som avgasjgudet från en gammal Bubbla. Första tanken är ju såklart turbon, men VAD? Jag har 200 mil kvar till 10.000 mil, så om det är något allvarligt så vill jag försöka ta reda på det innan dess.
Jag hade aldrig hört det innan jag råkade köra över en 10 cm djup vatten"pöl" i ca 110 km/h, så det borde rimligen ha uppstått i samband med det.

MVH Oscar

Audi-Alex
16 september 2010 · 45 Inlägg

Om du upplever att bilen är slö också skulle iaf jag kolla turbo slangarna. De finns en snett under bromsvätske hållaren som brukar kunna lossna lr gå sönder. Det är en grov slang kan jag tillägga:P

landenboy
27 februari 2012 · 22 Inlägg

hej Oscar jag har precis samma fel på min passat tdi 2008 !!! det är mycket störande jag har bytt EGR rör + packningar vart lite bättre ett tag!! men nu är det samma jävla ljud igen...
Har du hittat någon förklaring? jag har haft bilen inne på 3 olika verkstäder men igen har kunnat hitta felet

Mvh Johan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang