Hur gör jag för att trimma min 850 Turbo -94 från ca: 300hk till ca: 400hk

robbb4n
27 februari 2012 · 33 Inlägg

Hejsan,

Kolla gärna min bils setup, innan ni ger förslag. Men är det möjligt att komma upp till ca: 400hk utan att behöva porta?

Tacksam för alla svar! smile

BMW M535i "Vithajen" (1987)
BMW 520i e28 "520n" (1985)
phille18
27 februari 2012 · 179 Inlägg

Du skriver inte vilken turbo? Orginal då?

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
robbb4n
27 februari 2012 · 33 Inlägg

phille18 skrev:
Du skriver inte vilken turbo? Orginal då?

självklart original

BMW 520i e28 "520n" (1985)
BMW M535i "Vithajen" (1987)
Marlboroman
27 februari 2012 · 8 234 Inlägg

Toppen klarar av 500 utan att porta. Men det skadar inte med en portning för 400hk.

Det du först och främst behöver är pengar - massor av dem. Du kommer att behöva byta ut det mesta. Du kommer lite grovt behöva: nya vevstakar, ny koppling, borra blocket och byta kolvar, nytt grenrör, ny turbo, andra spridare, annan soppapump, annan intercooler + en lång rad bultar, packningar och lager. Sen ska det mappas också. Och till slut så komer du inse att 50.000 är en väldigt tajt budget och att det är lättare att bränna det dubbla...

Grunden i det hela är en bottendel som får h-profilsstakar och som borras och får nya kolvar. Sen lär man byta till en hållbar koppling, många inkl jag själv kör med 707 + r-lamell. Och när man fixat den biten, då kan man börja titta på saker som faktiskt ger effekt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
robbb4n
27 februari 2012 · 33 Inlägg

Marlboroman skrev:
Toppen klarar av 500 utan att porta. Men det skadar inte med en portning för 400hk.

Det du först och främst behöver är pengar - massor av dem. Du kommer att behöva byta ut det mesta. Du kommer lite grovt behöva: nya vevstakar, ny koppling, borra blocket och byta kolvar, nytt grenrör, ny turbo, andra spridare, annan soppapump, annan intercooler + en lång rad bultar, packningar och lager. Sen ska det mappas också. Och till slut så komer du inse att 50.000 är en väldigt tajt budget och att det är lättare att bränna det dubbla...

Grunden i det hela är en bottendel som får h-profilsstakar och som borras och får nya kolvar. Sen lär man byta till en hållbar koppling, många inkl jag själv kör med 707 + r-lamell. Och när man fixat den biten, då kan man börja titta på saker som faktiskt ger effekt.

Jag har H-profilsstakar och R-koppling i bilen, de håller väll för 400hk?
om jag bytar till s60r spridare och större intercooler samt extraktorgrenrör, hur mkt skulle du gissa på att de skulle ge?

BMW 520i e28 "520n" (1985)
BMW M535i "Vithajen" (1987)
Marlboroman
27 februari 2012 · 8 234 Inlägg

robbb4n skrev:
Jag har H-profilsstakar och R-koppling i bilen, de håller väll för 400hk?
om jag bytar till s60r spridare och större intercooler samt extraktorgrenrör, hur mkt skulle du gissa på att de skulle ge?

Om det är en vanlig 850R-koppling tål den inte ens i närheten av 400hk. Lamellen orkar mycket, men tryckplattan är för klen. H-stakarna tål 400hk. Du lär byta mer än spridare, ic och grenrör för att du ska börja tjäna något i effektväg. Ska du byta spridare bör du byta lmm-hus och chip samtigt och helst bränslepumpen med. Större ic är väl inte fel, men exakt hur mycket den påverkar beror på motorn i övrigt. Grenröret behöver inte ge ett dugg om du inte byter turbo.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
robbb4n
27 februari 2012 · 33 Inlägg

Marlboroman skrev:

robbb4n skrev:
Jag har H-profilsstakar och R-koppling i bilen, de håller väll för 400hk?
om jag bytar till s60r spridare och större intercooler samt extraktorgrenrör, hur mkt skulle du gissa på att de skulle ge?

Om det är en vanlig 850R-koppling tål den inte ens i närheten av 400hk. Lamellen orkar mycket, men tryckplattan är för klen. H-stakarna tål 400hk. Du lär byta mer än spridare, ic och grenrör för att du ska börja tjäna något i effektväg. Ska du byta spridare bör du byta lmm-hus och chip samtigt och helst bränslepumpen med. Större ic är väl inte fel, men exakt hur mycket den påverkar beror på motorn i övrigt. Grenröret behöver inte ge ett dugg om du inte byter turbo.

Okey tack för tipsen ifall! smile

BMW M535i "Vithajen" (1987)
BMW 520i e28 "520n" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang