Audi A6 1,8T 02a svajande tempmätare.

Ponnytrav
1 mars 2012 · 98 Inlägg

Hallå, har nu fått lite fnatt i min tempmätare, verkar vara vanligt på audi tyvärr. Googlat en massa men hittar inte exakt det som beskriver mitt fel. Såhär: Om det är kallt ute ja men 1- eller mindre så funkar alla mätare precis som dom ska, Men så fort det blir nollgradigt eller varmare så börjar den spöka. kan starta bilen och efter cirka 30sek kan den vara uppe i 90grader, åker 5km så kan den börja larma och stå på 120grader? Men bilen kokar inte, inget konstigt tryck i slangar, försvinner inge vatten och vit ryker inte nå konstigt. så inget "Mekaniskt" Fel. Bytt tempgivare vart lite bättre en stund. När tempen ligger på 120grader och larmar, hjälper det ibland att slå på kupefläkten och full värme, då går den ner till cirka 70-80grader som normalt.

Kör med den röda glykolen som det ska vara.

men nu behöver jag hjälp?, Vad det kan vara? luft i systemet? Glapp i instrumentet? Dåligt med jord? Dålig kontakt någonstans?
Kan jag rycka ur kablarna i instrumenthuset och ta ur det och "Smörja" med tex 5-56 i Kontaktstyckena utan att få nå följdfel? Kodning av nyckel? Felkoder? Eller är det bara om man byter till ett annat instrument som man behöver kodas om?

engolf
1 mars 2012 · 3 235 Inlägg

Hm, märkligt. Antingen har du bytt fel tempgivare, eller har impellern på vattenpumpens axel släppt, då är det ingen cirkulation i systemet och det börjar koka rätt fort i blocket.

Ponnytrav
1 mars 2012 · 98 Inlägg

engolf skrev:
Hm, märkligt. Antingen har du bytt fel tempgivare, eller har impellern på vattenpumpens axel släppt, då är det ingen cirkulation i systemet och det börjar koka rätt fort i blocket.

Fel? Men eftersom den inte kokar, det är bara mätaren som "tror" det. Den kan ju sjunka lika fort igen och har full värme i bilen.

Kan jag ta ur instrumentet och kolla lödningarna? eller blir det nåt följdfel?


Tacksam för snabbt svar!

Ponnytrav
1 mars 2012 · 98 Inlägg

Som sagt, kan jag koppla ur instrumenthuset utan att få följdfel? Någon som vet?

nisse stråssa
2 mars 2012 · 33 Inlägg

du har blivit lurad hahaha

Audi RS4 (2001)
Ponnytrav
3 mars 2012 · 98 Inlägg

Haha jasså det tror du!


Tråd kan låsas, felet är löst. Var bara glapp kontakt bakom instrumentet, och det gick att koppla ur utan följdfel om någon undrar.


MVH

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang