855 T5:a -95a Motorbyte?

Zorgetz LaddTrycksMissbrukare
1 mars 2012 · 125 Inlägg

Hejsan!

Har funderinga på att skaffa mig en 855 T5a, 2.0, 1995a.. Import från italien på 210 orginal kusar..
Nå, min första fråga är nu..
Vilka stolekar på motorer finns de inom T5orna? 2.0, 2.3, 2.5 ?
Är 2,3:an 225hk?
Är 2,5:an 255 hk?
Och 2.0:an vet ja är 210hk.
Sedan vilken motor är bäst av dessa 3 egentligen att trimma ??

Sedan min andra fråga..
Om jag sätter i 2.5:ans eller 2.3ans motor i min import kärra, vad måste ja byta ? Boxarna har ja nästan räknat med.. men är de något mer som kan ställa till de? Drivaxlar, knutar, fjäderben, osv osv..

Tack för svar..

Mvh

Jonnsard
1 mars 2012 · 458 Inlägg

2.5t är en LTT och ligger på 193hk, inget man vill trimma såvärst då cylinderväggarna är tunnare än 2.0/2.3.
2.3 är lite mer ultimat, samma block som 2.0 bara andra kolvar o stakar, veven har jag för mig är densamma.

Läs lite på Turboperformanceclub.se där finns mycket matnyttigt till volvotrimning smile
Mvh John

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
ASvensson Det finns alltid en lösning!
1 mars 2012 · 33 Inlägg

Veven skiljer med. 77 mm. på 2.0:an och 90 mm. på 2,3:an.   

Jonnsard skrev:
2.5t är en LTT och ligger på 193hk, inget man vill trimma såvärst då cylinderväggarna är tunnare än 2.0/2.3.
2.3 är lite mer ultimat, samma block som 2.0 bara andra kolvar o stakar, veven har jag för mig är densamma.

Läs lite på Turboperformanceclub.se där finns mycket matnyttigt till volvotrimning smile
Mvh John

Zwudda Refined
1 mars 2012 · 1 770 Inlägg

2.5l motorn finns knappt till 850 för den delen heller. Det är bara de sena modellerna med AWD som hade den motorn.

2.0 eller 2.3 spelar inte så stor roll om man bara skall trimma lite lätt sådär.
Sedan finns det ju 2.0l motorer från de tidiga V70 med 226hk.

Så smaken är som baken. Men varför byta motor? Finns ju många som åker hög effekt i de gamla 2.0 motorerna.

Zorgetz LaddTrycksMissbrukare
3 mars 2012 · 125 Inlägg

Hej !

Okeeeej smile Tack för all den infon ! smile

Så jag behöver alltså inte byta motor, utan bara byta ut veven till en 2,3:a isf? smile


Zwudda; Nää, tror nog inte ja kommer göra de, kanske byta Vev eventuellt.. men .. de krävs väl mycket mer för att skrämma upp en sådan till ca 280-300 hk ?? smile

En annan fråga då, är det något speciellt med boxarna på dessa importer? Tänker på när de kommer till Chipning osv smile

Mvh

Marlboroman
4 mars 2012 · 8 234 Inlägg

Zorgetz skrev:
Så jag behöver alltså inte byta motor, utan bara byta ut veven till en 2,3:a isf?


En annan fråga då, är det något speciellt med boxarna på dessa importer? Tänker på när de kommer till Chipning osv

Det är vev och kolvar som måste bytas om man ska bygga om från 2,0 till 2,3. Och nej det är inget speciellt så sett med dem boxarna.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Zorgetz LaddTrycksMissbrukare
4 mars 2012 · 125 Inlägg

Marlboroman skrev:

Zorgetz skrev:
Så jag behöver alltså inte byta motor, utan bara byta ut veven till en 2,3:a isf?


En annan fråga då, är det något speciellt med boxarna på dessa importer? Tänker på när de kommer till Chipning osv

Det är vev och kolvar som måste bytas om man ska bygga om från 2,0 till 2,3. Och nej det är inget speciellt så sett med dem boxarna.

Tack för svar smile Då vet jag.

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang