Vinande bakaxel 328a e36

Honken9
5 mars 2012 · 64 Inlägg

Hejsan!

Äger en bmw 328 touring e36 från 95,
Är lite orolig för min bakaxel , diffklump.

Vid gas pådrag 1an, 2an och 3an viner det lite mer än vid vanlig körning.
Men det låter liksom hela tiden lite, det avtar liksom inte efter man accelererat klart.

sen ibland kan det inte låta något alls från bakaxeln men oftast är det de vinande ljudet som hörs. Ytterst sällan det är tyst.

Är detta något allvarligt som man bör fixa?

Måste jag skaffa ny klump?
ska man testa byta oljan?

Tacksam för svar smile!

Mvh Honken.

Senast redigerat av Honken9 (5 mars 2012)

Evo-lappen
5 mars 2012 · 88 Inlägg

Vinande klump är vanligt även på E30. Prova byt oljan. Den kan vara lite tunn.

Honken9
6 mars 2012 · 64 Inlägg

Evo-lappen skrev:
Vinande klump är vanligt även på E30. Prova byt oljan. Den kan vara lite tunn.

Okok låter bra!
ah har hört att det är vanligt på e30 men visste inget om e36!

ska testa byta oljan!

tack för ditt svar!

Honken9
6 mars 2012 · 64 Inlägg

Hallå igen!

Tänkte på det hur byter jag oljan i diffklumpen på eklaste sättet? sitter ju lite dumt?

och där ska i 1.20 liter olja va?

Mvh

Evo-lappen
6 mars 2012 · 88 Inlägg

Det vette fasen smile Men det borde ju inte vara några bekymmer att tappa ur den? Eller måste man suga ur den tro. Har för mig att det sitter en tapplugg iaf. Det är ju bara att prova sig fram. En gör det själv hall på tex OK borde väl underlätta saken lite.

MrStalby Scrape Addict
6 mars 2012 · 128 Inlägg

Fyll på olja.

Funkar inte det, så får du ta bort ljuddämparna så ska du se att ljudet från bakaxeln inte hörs mer.

BMW E61 520d "M-Sport" (2009)
Honken9
6 mars 2012 · 64 Inlägg

Evo-lappen skrev:
Det vette fasen smile Men det borde ju inte vara några bekymmer att tappa ur den? Eller måste man suga ur den tro. Har för mig att det sitter en tapplugg iaf. Det är ju bara att prova sig fram. En gör det själv hall på tex OK borde väl underlätta saken lite.

Tappa av är nog inga problem det är nog fylla på som är problemet men det löser sig nog, får försöka få tag på ngn grej som har nån tryckluft sak eller något smile

Honken9
6 mars 2012 · 64 Inlägg

MrStalby skrev:
Fyll på olja.

Funkar inte det, så får du ta bort ljuddämparna så ska du se att ljudet från bakaxeln inte hörs mer.

ska testa byta oljan smile


haha ja wink har redan sport avgas, det är mest dom som åker som klagar på ljudet hehe smile både från avgaset och det vinande hehe smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang