Volvo s40 T4 varnar för överhettning

KryckanB
28 mars 2012 · 104 Inlägg

Hej!

Som sagt, jag körde bilen som normalt idag till OKQ8 för att handla lite, när jag skulle stänga av bilen märkte jag att tomgången var lite för hög men tänkte inte mer på det..

MEN! När jag kommer ut igen så startar inte bilen, jag lyssnade så att soppapumpen gick igång och det gjorde den, startmotorn går runt men den får ingen "kraft". Sen såg jag att ENGINE lampan lyste och det stog STOP.. Gick då och kollade lite i motorn som olja, vatten osv det gamla hedliga!

Sen försökte jag starta men det gick som sagt inte, men fläkten som kyler ner motorn när den blir för varm gick hela tiden, även när jag stängt av tändningen??

Jag bytte nyligen termostat och funderar på om det kan vara den som krånglar till det? att den indikerar att motorn är överhettad även fast den inte är det?!

SNÄLLA! Hjälp mig för jag vill ha bilen fixad till Elmia annars går mitt liv under! mad


//K

F4S4N CAD-konstruktör
29 mars 2012 · 1 392 Inlägg

Vad säger tempgivaren då? Hur många grader ligger den på?

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
KryckanB
30 mars 2012 · 104 Inlägg

F4S4N skrev:
Vad säger tempgivaren då? Hur många grader ligger den på?

Som jag skrev, den lyser rött och det står stop istället för grader.. (Jag har den digitala färddatorn)!
Men det finns ingen chans i världen att den är varm, har haft den avstängd i 2 dagar och den gör fortfarande samma sak hmm

Richtenb
30 mars 2012 · 1 365 Inlägg

Du säger att du bytte termostat? Luftade du systemet efteråt? kände du på kylarslangarna när du stannade? Du bör rimligtvis ha hört hur vattnet kokade under motorhuven om bilen var för varm. Om du däremot har så mycket luft i systemet att vattnet knappt nådde tempgivaren så kan du ha stekt denna och den visar samma värde som när den gick sönder.

Du har kollat att systemet är tätt får jag hoppas? dvs inget läckage vid termostathuset?



KryckanB skrev:

F4S4N skrev:
Vad säger tempgivaren då? Hur många grader ligger den på?

Som jag skrev, den lyser rött och det står stop istället för grader.. (Jag har den digitala färddatorn)!
Men det finns ingen chans i världen att den är varm, har haft den avstängd i 2 dagar och den gör fortfarande samma sak hmm

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang