Indraget körkort och vårdslöshet i trafik

killercow
5 april 2012 ·

med tanke på hastigheten som dom skriver så ska det rapporteras till åklagaren. gör dom inte de så begår dom tjänstefel. åklagaren ska i sin tur driva frågan antagligen genom tingsrätten eller genom en typ av förlikning tillsammans med en advokat som ska företräda dej.

Dessutom så har dom ju mätt med laser. å enbart hastigheten borde ge högre böter. det är därför jag är väldigt fundersam över deras formulering i brevet. Skriver dom som dom gör i brevet så borde du ju få böter både för fortkörning och vårdslöshet i trafik. Dessutom borde det med tanke på formuleringen vara grov då det handlar om ett race.

Jag får verkligen inte ihop detta

IDMUD
5 april 2012 ·

Ta en bild av brevet istället, din svenska blir ingen klok av.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 april 2012 · 13 777 Inlägg

killercow skrev:
med tanke på hastigheten som dom skriver så ska det rapporteras till åklagaren. gör dom inte de så begår dom tjänstefel. åklagaren ska i sin tur driva frågan antagligen genom tingsrätten eller genom en typ av förlikning tillsammans med en advokat som ska företräda dej.

Dessutom så har dom ju mätt med laser. å enbart hastigheten borde ge högre böter. det är därför jag är väldigt fundersam över deras formulering i brevet. Skriver dom som dom gör i brevet så borde du ju få böter både för fortkörning och vårdslöshet i trafik. Dessutom borde det med tanke på formuleringen vara grov då det handlar om ett race.

Jag får verkligen inte ihop detta

om hastigheten är hög och på ett sätt som räknas som vårdlös då blir det bara vårdlöshet
vi bor inte i usa

där hade dom tagit bilen pressat den och säkert låst in personen ett tag

men här i sverige blir det bara vårdlöshet i detta fallet kommer det troligen löna sig en aning iallfall tanke på att bötern blev lägre smile

4000kr hade böterna varit eller eventuellt dagsböter

nu är det svårt att gissa hur transportstyrelsen ser på allt

eftersom det är ett rejs kan dom vara riktigt jävliga och sätta 10månader rakt upp och ner
för att visa hur dom vill att man ska sköta sig i trafiken

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Sqweebz Legitimerad Fåntratt
5 april 2012 · 447 Inlägg

kristinas40 skrev:
tycker det är konstigt att det inte står nått om kortet

Tog polisen ditt körkort ur din hand och sa att du fick indraget körkort? Då har du blivit av med det..

men du kommer INTE att behöva ta om det.

Du kommer att få ett beslut om hur länge du blir av med det, men innan du får det så ska du få yttra dig, skriva snyfthistoria och försöka påverka hur länge du blir av med det.. Allt mellan 2 - 12 månader blir du av med det.

Blir du av med körkortet i ÖVER 12 månader (ett år) så måste du ta om det, precis som du gjorde första gången du tog ditt körkort.


Det finns så många här som redan har svarat på vad du frågar. Se bara till att läsa ordentligt vad vi skriver så blir det inga konstiga frågetecken.

EDIT: Och för att det ska räknas som GROV vårdslöshet i trafik så ska det ha skett förr att du har varit vårdslös.

EXEMPEL: Kör jag bil utan körkort och polisen tar mig så räknas det som Olovlig körning.

Kör jag samma bil igen veckan efter, fortfarande utan körkort, och dom tar mig igen så räknas det som GROV olovlig körning.

Senast redigerat av Sqweebz (5 april 2012)

Ont om hästkrafter är det gott om.
discokapten Kapten på disco!
5 april 2012 · 1 729 Inlägg

Sqweebz skrev:

kristinas40 skrev:
tycker det är konstigt att det inte står nått om kortet

Tog polisen ditt körkort ur din hand och sa att du fick indraget körkort? Då har du blivit av med det..

men du kommer INTE att behöva ta om det.

Du kommer att få ett beslut om hur länge du blir av med det, men innan du får det så ska du få yttra dig, skriva snyfthistoria och försöka påverka hur länge du blir av med det.. Allt mellan 2 - 12 månader blir du av med det.

Blir du av med körkortet i ÖVER 12 månader (ett år) så måste du ta om det, precis som du gjorde första gången du tog ditt körkort.


Det finns så många här som redan har svarat på vad du frågar. Se bara till att läsa ordentligt vad vi skriver så blir det inga konstiga frågetecken.

EDIT: Och för att det ska räknas som GROV vårdslöshet i trafik så ska det ha skett förr att du har varit vårdslös.

EXEMPEL: Kör jag bil utan körkort och polisen tar mig så räknas det som Olovlig körning.

Kör jag samma bil igen veckan efter, fortfarande utan körkort, och dom tar mig igen så räknas det som GROV olovlig körning.

Laddar jag 250kmh på nynäsvägen så räknas det också som grov vårdslöshet.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Sqweebz Legitimerad Fåntratt
5 april 2012 · 447 Inlägg

discokapten skrev:

Sqweebz skrev:

kristinas40 skrev:
tycker det är konstigt att det inte står nått om kortet

massa text

Laddar jag 250kmh på nynäsvägen så räknas det också som grov vårdslöshet.

Ok, det var mer än jag visste. Man kan inte ha rätt jämt heller. smile

Men om man bara har kört ~31 km/h för fort och är "förstagångs bov" så räknas det nog inte som Grov iaf. smile

Ont om hästkrafter är det gott om.
IDMUD
5 april 2012 ·

Sqweebz skrev:

discokapten skrev:

Sqweebz skrev:

massa text

Laddar jag 250kmh på nynäsvägen så räknas det också som grov vårdslöshet.

Ok, det var mer än jag visste. Man kan inte ha rätt jämt heller. smile

Men om man bara har kört ~31 km/h för fort och är "förstagångs bov" så räknas det nog inte som Grov iaf. smile

Vårdslöshet är inte bundet till någon hastighet. Att sladda fram på en gata i 80kmh och sedan förlora kontrollen kan leda till grov vårdslöshet beroende på plats och tidpunkt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 april 2012 · 17 562 Inlägg

IDMUD skrev:
Ta en bild av brevet istället, din svenska blir ingen klok av.

Det hade nog hjälpt. Kan nog hjälpa TS så han får lite bättre svar!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
discokapten Kapten på disco!
5 april 2012 · 1 729 Inlägg

IDMUD skrev:

Sqweebz skrev:

discokapten skrev:

Laddar jag 250kmh på nynäsvägen så räknas det också som grov vårdslöshet.

Ok, det var mer än jag visste. Man kan inte ha rätt jämt heller. smile

Men om man bara har kört ~31 km/h för fort och är "förstagångs bov" så räknas det nog inte som Grov iaf. smile

Vårdslöshet är inte bundet till någon hastighet. Att sladda fram på en gata i 80kmh och sedan förlora kontrollen kan leda till grov vårdslöshet beroende på plats och tidpunkt.

Det var just det jag ville illustrera, faktum är att brottet namnger sig själv jävligt bra, man är vårdslös i trafiken, skitenkelt.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
7 april 2012 · 1 948 Inlägg

Precis man kan köra 30 på en 50 sträcka o fortfarande vara vårdslös om man t.ex kör slalom eller dylikt.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 april 2012 · 13 777 Inlägg

discokapten skrev:

Sqweebz skrev:

kristinas40 skrev:
tycker det är konstigt att det inte står nått om kortet

Tog polisen ditt körkort ur din hand och sa att du fick indraget körkort? Då har du blivit av med det..

men du kommer INTE att behöva ta om det.

Du kommer att få ett beslut om hur länge du blir av med det, men innan du får det så ska du få yttra dig, skriva snyfthistoria och försöka påverka hur länge du blir av med det.. Allt mellan 2 - 12 månader blir du av med det.

Blir du av med körkortet i ÖVER 12 månader (ett år) så måste du ta om det, precis som du gjorde första gången du tog ditt körkort.


Det finns så många här som redan har svarat på vad du frågar. Se bara till att läsa ordentligt vad vi skriver så blir det inga konstiga frågetecken.

EDIT: Och för att det ska räknas som GROV vårdslöshet i trafik så ska det ha skett förr att du har varit vårdslös.

EXEMPEL: Kör jag bil utan körkort och polisen tar mig så räknas det som Olovlig körning.

Kör jag samma bil igen veckan efter, fortfarande utan körkort, och dom tar mig igen så räknas det som GROV olovlig körning.

Laddar jag 250kmh på nynäsvägen så räknas det också som grov vårdslöshet.

hastigheten är inget som kommer räknas som grov vårdlöshet utan det kräver att man kör i trafik iregn eller något
men är det en helt tom väg så behöver det inte räknas som grov
det finns så många faktorer som spelar in
därimot vårdlöshet i trafik är lättare att lyckas med
men samtidigt det är inte säkert ens att det räknas som det

allt hänger på hur bra man är på att försvara sig i rätten

dom snackade vårdlöshet när jag körde 70km/h över på 90väg oxå men det blev inget med det
eftersom det var trafiktomt
polarn körde 120 på 50väg och det blev inget där heller
tror vi båda blev av med det i 5månader

jag har varit misstänkt för grov vårdlöshet i trafik och då var det enligt polisen
ganska hård körning
3dubbla hastigheten i bland,
körning på gräsmattor gångvägar
2 sönder hoppade polisbilar och hela tiden med dom blå bakom

hade jag varit med så hade jag säkert kunnat beskrivet hur körningen var men jag låg hemma och sov eller nått
polisen beskrev det som det värsta dom varit med om ?! smile
så det krävs nog lite mer än lite fortkörning för att räknas som grov vårdlöshet

och kör man i 250blås och stannar är man dummare än tåget..
börjar man köra fort är det meningslöst att stanna bara hålla i så länge det går
straffet blir inte högre för det
eftersom det är svårt att se dom i dom farterna endå så man kan förklara att man körde så fort och att man inte kunde titta bakåt för det hade varit en trafikfara pga hastigheterna  smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Evildan
7 april 2012 ·

AcesHigh666 skrev:
Precis man kan köra 30 på en 50 sträcka o fortfarande vara vårdslös om man t.ex kör slalom eller dylikt.

Man kan dessutom stå still med bilen och få en bot för vårdslöshet i trafik, det kan hända när framhjulen står still och bakhjulen roterar samt en härlig tungt doftande rökutveckling sprider sig över korsningen och när VWbussen tvärs över åker iväg stod där en till min överraskning en doldBMW K75 bakom och föraren av denna vill sedan ha ett samtal med -79 Starletföraren (mig).
Det första den trevliga och korrekta MCpolisen då sa var: Går det med en sådan här? Du förstod att jag ville prata med dig?
Efter ett långt förtroligt samtal där jag framstod som väääldigt ångerfull skrev den MKT tevliga MCpolisen istället en bot om opåkallat buller.
Snällt? JAPP!
Korrekt? NOPE, jag borde fått den tråkiga boten vårdslöshet i trafik.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 april 2012 · 13 777 Inlägg

Evildan skrev:

AcesHigh666 skrev:
Precis man kan köra 30 på en 50 sträcka o fortfarande vara vårdslös om man t.ex kör slalom eller dylikt.

Man kan dessutom stå still med bilen och få en bot för vårdslöshet i trafik, det kan hända när framhjulen står still och bakhjulen roterar samt en härlig tungt doftande rökutveckling sprider sig över korsningen och när VWbussen tvärs över åker iväg stod där en till min överraskning en doldBMW K75 bakom och föraren av denna vill sedan ha ett samtal med -79 Starletföraren (mig).
Det första den trevliga och korrekta MCpolisen då sa var: Går det med en sådan här? Du förstod att jag ville prata med dig?
Efter ett långt förtroligt samtal där jag framstod som väääldigt ångerfull skrev den MKT tevliga MCpolisen istället en bot om opåkallat buller.
Snällt? JAPP!
Korrekt? NOPE, jag borde fått den tråkiga boten vårdslöshet i trafik.

tror faktist att vårdlöshet är när man kör med bilen en stilla stånde burnis är betydligt mycket bättre än en rullande för risken för att tappa kontrollen är rejält mycket större med rullande burnis

men samtidigt ska man ALDRIG skriva under en bot på vårdlöshet för att man burnat
för med rätt advokat är risken överhängade att du blir friad i rätten

kan man åka på slangen med en mc och klara sig så klarar man sig från det med en rullande burnis oxå

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 april 2012 · 17 562 Inlägg

Rensat igen. Låser nästa gång.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Glesmark
7 april 2012 · 1 938 Inlägg

Jösses, vilken uppmärksamhet för en sån här sak.
Har inte personen fått svar än tycker ni eller vad händer tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang