B23A generator och dess kablar

sundbom93
10 april 2012 · 22 Inlägg

Tjenare!
Har en B23A med en ny generator. Motorn finns icket i närheten så kan därför inte kolla några Bosch-nummer eller så.

Hur som så laddar inte den nya generatorn. Har fått det bevisat både med multimeter och lamporna på instrumenteringen. Den smala kabeln som man fäster med ett flatstift, om jag inte minns fel, har isoleringen farit på, det är även sjukt många koppartrådar som gått av.

Är detta jorden? Är den gemensam med oljetrycksgivaren?
Vad kan det annars vara för en kabel (har som sagt inte möjlighet att kolla upp numrena just nu, men skulle vilja veta tills nästa gång jag besöker den)?

Var går denna kabel? Den försvinner ju ner tillsammans med alla andra..

Tack..

Audi A4 AVANT 2,5 TDI Q "S-line" (2004)
Drönirettab
10 april 2012 · 21 761 Inlägg

En smal kabel som sitter på generatorns baksida, då brukar det vara D+ man menar. Det ska normalt sett stå "D+" eller "D" instansat i metallgodset bredvid anslutningen.

Den kabeln har förbindelse med laddlampan i instrumenthuset och gör att generatorn får en förmagnetisering när man vrider nyckeln i tändläge (läge 2), när lampan tänds så går det en liiiten ström ner till anslutningen på generatorn och när motorn startar så kan generatorn börja ge laddning.

Kabeln är alltså viktig för att generatorn ska kunna fungera korrekt, tyvärr är det inte ovanligt på äldre bilar att kabelisoleringen torkar sönder och att många koppartrådar har nötts av. Om trådarna kommer åt generatorhöljet eller annan jordyta så kommer laddlampan att lysa hela tiden när motorn är igång och generatorn kan inte ge laddning, därför måste man fixa till sånt.

Jorden till generatorn på B21/23/230 brukar vara en kort kabel (typ 20-25 cm blå kabel i mitt fall) som sitter på en av generatorchassiskruvarna och går till motorblocket. smile

sundbom93
11 april 2012 · 22 Inlägg

Tjenare!
Provade linda ihop den delen av kabeln där isoleringen farit. Om jag förstått det rätt är den bara för att ge en "signal" till generatorn och därför behöver den inte vara hel (då det inte skickas så mycket ström)?

Nu startar dock inte bilen så kan inte se om det blev någon skillnad, tror den har geggat igen i något filter.. Stiften har gnista men den hoppar inte igång.. Får ta och kolla det imorgon då det är sol och regn-fritt!

Tack för det bra svaret smile

Audi A4 AVANT 2,5 TDI Q "S-line" (2004)
Drönirettab
11 april 2012 · 21 761 Inlägg

sundbom93 skrev:
Om jag förstått det rätt är den bara för att ge en "signal" till generatorn och därför behöver den inte vara hel (då det inte skickas så mycket ström)?

Det går inte mycket ström i den kabeln, stämmer. Hel måste den förstås vara, annars kan det ju inte gå någon ström genom den.

Du menade kanske att den inte måste ha alla trådar hela, i så fall kan jag nog delvis hålla med att det inte är absolut nödvändigt. Men är det flera trådar trasiga så bör man ändå antingen kapa och skarva ihop eller så byter man ut kabeln. smile

sundbom93
13 april 2012 · 22 Inlägg

Nä givetvis måste den ju vara någorlunda hel.
Det var väl en si sådär 10 koppartrådar som var av, tejpade ihop med eltejp och nu laddar den för fullt. smile
Ska ta och dra en ny kabel någon dag och passa på att byta ut lite fler dåliga.

Audi A4 AVANT 2,5 TDI Q "S-line" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang