En smal kabel som sitter på generatorns baksida, då brukar det vara D+ man menar. Det ska normalt sett stå "D+" eller "D" instansat i metallgodset bredvid anslutningen.
Den kabeln har förbindelse med laddlampan i instrumenthuset och gör att generatorn får en förmagnetisering när man vrider nyckeln i tändläge (läge 2), när lampan tänds så går det en liiiten ström ner till anslutningen på generatorn och när motorn startar så kan generatorn börja ge laddning.
Kabeln är alltså viktig för att generatorn ska kunna fungera korrekt, tyvärr är det inte ovanligt på äldre bilar att kabelisoleringen torkar sönder och att många koppartrådar har nötts av. Om trådarna kommer åt generatorhöljet eller annan jordyta så kommer laddlampan att lysa hela tiden när motorn är igång och generatorn kan inte ge laddning, därför måste man fixa till sånt.
Jorden till generatorn på B21/23/230 brukar vara en kort kabel (typ 20-25 cm blå kabel i mitt fall) som sitter på en av generatorchassiskruvarna och går till motorblocket.