Köpråd , letar efter en motor som är lätt att trimma ( 4-500hk)

FatManCustoms grön aktivist
6 november 2011 · 846 Inlägg

ToTTeN skrev:

Confide skrev:

ToTTeN skrev:

Vem fan trimmar och kör med huvudet? Är ju som att baka en kaka och inte äta den.

När jag skriver "köra med huvudet" så menar jag inte pysa omkring i 30... skippa att köra på 1500 rpm och leva på vridet, det sparar mycket på motorn!

En kaka blir inte bättre bara för att du tar mer av en ingredient, eller hur?

Äter du bara halva kakan??
Bättre att ta mer av en ingrediens än att skippa en eller hur?




Edit: Lite mycket snack om ätbara saker nu va? tongue

Kakan blir bättre om du tar RÄTT ingredient wink.
På tal om kakor: mmmmmmmm, pepparkakor!

Ontopic igen : summan av allt som sagt för att få 300 hästar ur en 2.3 liters saab-motor (B234R) är ca 5000 kronor, beror på hur mycket man vill göra själv.
Då har man en väldigt trevlig effektkurva med inte bara en massa ketchup-effekt utan det finns bottenvrid med.

Saab 9-5 SC Aero "Daycare Express" (2002)
Skoda Fabia vRS "Skodmissile" (2011)
rybbe
6 november 2011 · 614 Inlägg

Haha roligaste tråden på länge big_smile läste igenom hela big_smile.
Läste även att trådägaren nu tydligen lite lagt ner sina planer i ett tidigare inlägg.

Kan bara hålla med många andra i denna tråd och säga samma sak som jag sa till en polare till mig här i förra veckan då han planerade att få upp (och att det ska hålla)  sin Saab 9000 170 hk  till ca 380 hk och hans budget var 10 000 kr.

TRIMMA kostar pengar. Men det största problemet är väl egentligen att man ska få saker och hålla längre än dom första 3 metrarna man kör.

Sen tycker jag också att man måste värdera ifall det är värt alla dessa pengar och lägga på en gammal bil? Också värdera ifall man har orken att ligga hundratals timmar i garaget dag och natt.
När man ibland i vissa fall kanske kunde lagt samma summa pengar och då fått en mycket nyare och lika sportig bil.

Jag har tex lagt ca 30 000 kr på min Saab det senaste året. Och då är det 30 000 kr i bara delar. Har aldrig lämnat in bilen till någon verkstad.
Hur mycket effektökning har jag fått då? Jo ca 20 hk ökning totalt. Och det bara igenom att skruva upp APC boxen lite.

Pengar har gått till tex 3" downpipe, 3" komplett avgasystem, Större IC, diverse silikonslangar från Do88, Nya bromsar runt om (belägg, Skivor mm) 2 nya hjullager, Tändkablar, vassare stift, fälgar, nya däck, Sänkfjädring med nya dämpare. MM MM

Listan kan göras väldigt lång big_smile

Så som sagt. Bilar är inget billigt nöje tyvärr big_smile // Rybbe

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
NoFantasy Garaget Anhängare!
16 april 2012 · 2 068 Inlägg

varför ens trimma nått som driver i fel ände?

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 (1988)
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
Yo Malte
16 april 2012 · 269 Inlägg

NoFantasy skrev:
varför ens trimma nått som driver i fel ände?

Du var ju skojig du, hans plan var ju att rakställa en 9000 motor wink

FatManCustoms grön aktivist
16 april 2012 · 846 Inlägg

Varför ödsla tid med att läsa en tråd när det är lättare att bara slänga ur sig saker x)?

Hur går det med styrsystemet? Har du bestämt dig för Trionic än big_smile?

Saab 9-5 SC Aero "Daycare Express" (2002)
Skoda Fabia vRS "Skodmissile" (2011)
Yo Malte
16 april 2012 · 269 Inlägg

Confide skrev:
Varför ödsla tid med att läsa en tråd när det är lättare att bara slänga ur sig saker x)?

Haha, ja precis!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang