Byta fjäder bak på en BMW e36 318ti compact, lätt eller svårt?

rt1000
16 april 2012 · 27 Inlägg

Jo det är så att en fjäder bak har gått av och då har bilen blivit så låg att bakdäcket tar i skärmen så jag måste byta. Min undring är om det är relativt enkelt att göra själv eller om man ska lämna in den på verkstad? Har inga specialvektyg eller så men kan kanske lyckas låna om sådant krävs.

Om det är enkelt att ta bort stötdämparen så kan det ju vara ett alternativ att dra till skroten och ta loss en stötdämpare med fjäder på.

Gärna om någon vet någon bra sida med en guide på så vore det underbart big_smile

isakare
16 april 2012 · 272 Inlägg

Inga större konstigheter.
Fjädern är separat, man lossar nedre skruven till stötdämparen, och bryter ut fjädern med ett spett eller kofot (din kommer troligtvis ramla ut)
Sen är det bara att bryta i en ny, det brukar ta en stund innan man kommer på rätt metod, men det går.
Fjädrar byter man alltid parvis.

Åker helst på is =)
rt1000
16 april 2012 · 27 Inlägg

Man tackar så mycket för svaret smile Kan ju iofs lika gärna byta båda på en gång, var inte så farligt dyrt.
Var lite osäker då man ibland får ta en fjäderkompremator och jag har ju ingen sådan.

Tack åter igen smile

dawwe ...has left the building...
16 april 2012 · 4 474 Inlägg

Mja...Jag är väl iofs lite "känsligare" men men...Försökte byta fjäder bak på min E36 (3.2 liters motor). Visst kan det gå att bryta så man får loss fjädern, men jag är inte helt 100 på att drivaxlarna gillar det. Lösningen är att lossa drivaxeln från diffen, jag lät bli att byta fjädern då hela bakvagnen skall ner lite längre fram.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
SchleX_320
16 april 2012 · 517 Inlägg

som tidigare skrivit lossa bulten till dämparen bänd ner hela skiten med kofot lr spett och plocka ur fjädern gjort så på min första bmw flera gånger om även alla andra jag haft och den första har jag kvar och aldrig haft problem med någon drivaxel smile

BMW E36 COUPÉ "BLÅBÄRT" (1995)
BMW 523iA "cruiser touring" (1998)
isakare
17 april 2012 · 272 Inlägg

Compakten har inte samma bakvagn som vanliga E36 (E30 bakvagn) men det saknar betydelse, jag har bänt bort/dit många fjädrar på båda modellerna.

Åker helst på is =)
rt1000
17 april 2012 · 27 Inlägg

dawwe skrev:
Mja...Jag är väl iofs lite "känsligare" men men...Försökte byta fjäder bak på min E36 (3.2 liters motor). Visst kan det gå att bryta så man får loss fjädern, men jag är inte helt 100 på att drivaxlarna gillar det. Lösningen är att lossa drivaxeln från diffen, jag lät bli att byta fjädern då hela bakvagnen skall ner lite längre fram.

Fast är inte det M3? Känns som att det kan vara lite skillnad mellan dessa, hårdare fjädrar och kanske en annan lite mer avancerad upphägning?

rt1000
23 april 2012 · 27 Inlägg

Har hittat en sida som säljer förstärkta fjädrar, betyder det att dom är hårdare än original eller vad betyder det? Skulle vilja ha hårdare fjädrar men samma längd.

Clintan66
23 april 2012 · 2 011 Inlägg

rt1000 skrev:
Har hittat en sida som säljer förstärkta fjädrar, betyder det att dom är hårdare än original eller vad betyder det? Skulle vilja ha hårdare fjädrar men samma längd.

I mitt tycke är det samma skit rätt över. De var inte grövre heller. Kollat lite eftersom Brorsan har Touring modellen och där ska då sitta förstärkta (M-Chassi) på den, men det var precis samma mått som original, även antal varv på fjädern. Enda skillnad jag sett är mellan Coilovers fjädrar och original. Kör du med det alternativ du tycker passar din plånbok.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
rt1000
23 april 2012 · 27 Inlägg

Clintan66 skrev:

rt1000 skrev:
Har hittat en sida som säljer förstärkta fjädrar, betyder det att dom är hårdare än original eller vad betyder det? Skulle vilja ha hårdare fjädrar men samma längd.

I mitt tycke är det samma skit rätt över. De var inte grövre heller. Kollat lite eftersom Brorsan har Touring modellen och där ska då sitta förstärkta (M-Chassi) på den, men det var precis samma mått som original, även antal varv på fjädern. Enda skillnad jag sett är mellan Coilovers fjädrar och original. Kör du med det alternativ du tycker passar din plånbok.

Dom kosta ungefär detsamma. Nej men då kör jag på original, dom lär ju vara lite hårdare än dom jag har på nu då dom är rätt gamla och utslitna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang