Bytt motor & behöver hjälp med larmet !

Zorgetz LaddTrycksMissbrukare
9 april 2012 · 125 Inlägg

Hej !

Ska byta ut min rasade skrot motor till en som funkar.
Nu undrar jag HUR gör jag med AC'n? den funkar i bilen, och ska ja lossa rören från pumpen under generatorn eller lossa hela pumpen? isf hur gör jag då? lossar Servobehållaren sen generatorn sen den pumpen?

Jag har lossat all El & alla slangar etc från motorn, nu kommer den svåra biten då... HUR ska ja ta ut motorn? har tänkt o ta den uppåt med motor lift, men vad måste jag lossa underifrån? måste ja t ex ta loss Fjäderben, subframen osv? första Råttafemtin jag gör detta på, hade de varit en B230 hade ja vetat i sömnen.. hmm

Glad för alla svar !


Tack

Senast redigerat av Zorgetz (3 maj 2012)

beckstroem
9 april 2012 · 871 Inlägg

du måste ju ta ur drivaxlarna iaf.. För enklast är väl att lyfta med lådan upp?

jockas1
23 april 2012 · 16 Inlägg

AC kompressorn skruvar du bort från motorn och lägger på sidan, det finns gott om plats, samma med servopumpen den lossar du och håller åt sidan.

Vill man ha mer plats så plocka bort elkylfläkten kan bli väldans trångt annars. Va försiktigt när lådan ska förbi huvudcylindern och plaströren som går in i kupen får du akta när du lyfter.

Vänster drivaxel plockar du bort helt. Höger lossar du stödlagret rycker ur lådan och låter sitta kvar.

Lossa motorfästena: en bakom motorn, en framför och en nere till höger bakom innerskärmen. Självklart tar du bort det övre motorfästet också.

Lycka till!

Senast redigerat av jockas1 (23 april 2012)

Zorgetz LaddTrycksMissbrukare
3 maj 2012 · 125 Inlägg

Så ja, efter några timmar  igaraget va de iaf gjort... NU har ja ett till problem jag HOPPAS någon kan hjälpa mig med !!

Jag har ett PISS larm.. Serpi Star GR64, som antagligen ligger och fuckar sig för mig ! Så ja får ingen gnista ! Har gått över hela bilen, men det måste vara detta ! Bilen är import från Italien, en 1995 & kom till sverige 2005.

Finns de någon som vet hur man kopplar förbi detta eller tar bort skiten UTAN att låsa allt  som är? På svenska bilar med larm vet jag att man kan bygla ett re-lä, men har hört att de inte ska gå på Importen... Vet oxå att det är ett eftermarknads larm som är monterat i Italien pga att dom måste ha larm.. Fan va sur ja blir, ska de skita sig pga detta???? suck !

Mvh

torpis Forummoderator
4 maj 2012 · 10 576 Inlägg

Detta är inte avancerad motorteknik.  (du har inte ens skrivit vad det gäller för motor eller bil)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang