12 volt till 5,6 hur?

Karlzzon The One Evolution
26 februari 2007 · 1 627 Inlägg

Jag har en grej jag ska sätta i bilen som dras på 5,6 volt hur kan man göra för att få ner de från 12 till 5,6  behöver 5,6 volt jämn spänning

Fäll ner pungen och landa
timebandit
26 februari 2007 · 205 Inlägg

Du behöver nått motstånd, antingen köper du nån resistor på ett fast värde eller så köper du en variabel resistor så man kan ändra spänningen som man önskar.

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2
Karlzzon The One Evolution
26 februari 2007 · 1 627 Inlägg

timebandit skrev:
Du behöver nått motstånd, antingen köper du nån resistor på ett fast värde eller så köper du en variabel resistor så man kan ändra spänningen som man önskar.

men hur blir de när grundströmen varierar från 12-14 volt

Fäll ner pungen och landa
Timkarlsson
26 februari 2007 · 79 Inlägg

Du skulle behöva en spänningsregulator som lämnar tex 6volt och ett motstånd som drar ner späningen 0.6volt efter regulatorn. (Det kan finnas spänningsregulatorer som går direkt till 5.6volt).

Karlzzon The One Evolution
26 februari 2007 · 1 627 Inlägg

Badass skrev:
Du skulle behöva en spänningsregulator som lämnar tex 6volt och ett motstånd som drar ner späningen 0.6volt efter regulatorn. (Det kan finnas spänningsregulatorer som går direkt till 5.6volt).

får kolla runt lite

Fäll ner pungen och landa
Sharky
26 februari 2007 · 10 287 Inlägg

Spänningsregulator på 5V som man hissar jord"stiftet" på med en diod som man ger lite extra bias med typ 1kohm från 12V. (Diod typ 1N4148)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Jox
26 februari 2007 · 96 Inlägg

har ungefär samma problem fast jag ska ner från 12V till 10V vad behöver jag då?

Sharky
27 februari 2007 · 10 287 Inlägg

Hur mycket ström?

Använd tex ELFA art.nr: 73-120-69 om du behöver mindre än 1 A ( LT 1086).

Gå upp till LT1084/85 om du behöver mera ström.

/Göran

Jox skrev:
har ungefär samma problem fast jag ska ner från 12V till 10V vad behöver jag då?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Jox
27 februari 2007 · 96 Inlägg

på nätdelen står de 850mA / 8,5VA

Senast redigerat av Jox (27 februari 2007)

Sharky
27 februari 2007 · 10 287 Inlägg

Då räcker ju en LT1086.

/Göran

Jox skrev:
på nätdelen står de 850mA / 8,5VA

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Jox
27 februari 2007 · 96 Inlägg

ok tack då beställer jag en sådan. men hur ska jag koppla den sen då behövs nå mer krejjer en liten fin ritning i paint skulle uppskattas wink

Senast redigerat av Jox (27 februari 2007)

Sharky
27 februari 2007 · 10 287 Inlägg

Här har du 17 sidor....

http://www.elfa.se/pdf/73/730/07309461.pdf

Sila allt teknisk snack och gå direkt på Application Information.

/Göran

Jox skrev:
ok tack då beställer jag en sådan. men hur ska jag koppla den sen då behövs nå mer krejjer en liten fin ritning i paint skulle uppskattas wink

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Jox
27 februari 2007 · 96 Inlägg

oj då de förstod ja inte mycket av tyvärr sad

Drönirettab
27 februari 2007 · 21 761 Inlägg

Om jag har förstått kopplingsschemat för "basic adjustable regulator" och beräkningen för utgående spänning rätt så bör alltså R1 vara 121 Ohm och R2 ska vara ca 420 Ohm för att få ut ca 5,6V.

Stämmer det Göran?

Sharky
27 februari 2007 · 10 287 Inlägg

Det stämmer bra det.

Fast det finns ett snikigare sätt att få 5.6V med en vanlig 5V regulator iofs. Men en LT1086 gör också jobbet.

Vill man ha 10V så skall R1 vara 120 ohm och R2 866 ohm ( jag orkar inte räkna...).

Sedan bör man köpa två små elektrolytkondensatorer på typ 10uF och koppla en precis före och en precis efter regulatorn.

/Göran

Drönirettab skrev:
Om jag har förstått kopplingsschemat för "basic adjustable regulator" och beräkningen för utgående spänning rätt så bör alltså R1 vara 121 Ohm och R2 ska vara ca 420 Ohm för att få ut ca 5,6V.

Stämmer det Göran?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Drönirettab
27 februari 2007 · 21 761 Inlägg

Jo, såg att det stod så. Den kondingen som satt vid utgången gör tydligen att spänningen hålls stabil enligt schemat, "required for stability" står det.

Sedan står det att kondingen ska vara en Tantalum, är det en speciell konding med liten tolerans eller?

Sharky
27 februari 2007 · 10 287 Inlägg

Njaa...

Man kan läsa här: http://www.engineersedge.com/instrument … citors.htm


Det man är ute efter är att dom har bättre högfrekvensegenskaper därför att den "stability" man skriver om har inget med spänningens stabilitet att göra - det är stabilitet mot självsvängning.

Visst kan man lyxa till med tantalkondingar. Men vanliga billiga elektrolyter gör jobbet också.

/Göran


Drönirettab skrev:
Sedan står det att kondingen ska vara en Tantalum?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang