Att kyla en automatlåda

johanseidel
28 maj 2012 · 13 Inlägg

Hej, bilen är en olds 59 med trasig kylare. Vattendelen är inga problem, finns ju mängder av kylare som fungera lika bra som original, men nu är det ju oljekylning dessutom.

Vet att man kan "cella om" kylare, men har inte hört mig för om kostnader osv.

Hur är det med oljekylningen till automaten? är det tryck på den? Eller "rinner" det bara igenom?

Tacksam för förslag!

Misterman
28 maj 2012 · 81 Inlägg

Köp en separat oljekylare och sätt framför originalkylaren. Så gjorde jag på forden och nu växlar den mycket mjukare.

Sitter en pump i växellådan som trycker runt oljan.

Power is nothing without control, I have none of it!
Volvo 240 GLT -87 "Rosten" (1987)
Ford Galaxie 500 XL "GEAR JAMMER" (1965)
johanseidel
28 maj 2012 · 13 Inlägg

Okej fint! Vad använder du för anslutningar? Är det högtrycksslangar eller kan man använda gummislang och slangklämmor?

RD_87 Skrotsamlare
28 maj 2012 · 4 031 Inlägg

Gummislang & klammor funkar fint. Gick över till separat kylare på min efter att ha uppgraderat till alukyl.
Jag ämnar visserligen att dra om det med stålomspunnen slang, an-kopplingar & rör, men det är bara för utseendet. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
johanseidel
28 maj 2012 · 13 Inlägg

Tack tack! big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang