Lossa absgivare audi a4 b5 quattro

jjpl
29 maj 2012 · 254 Inlägg

Tja!

Hur fan hårt sitter ABS-givaren på audi a4 1.8tsq 2000 ?

Har försökt lägga en plattmejsel och banka utav fan men lossnar inte...

Bankar jag på rätt ställe?


Kolla bilden vart jag bankar....
http://i48.tinypic.com/2m30hh2.png


Tack på förhand!

Volvo S70R (1998)
ThorskeN
29 maj 2012 · 287 Inlägg

Om den ska bytas så liten borr och borra sönder i smådelar.
Eller så dra ur drivaxeln och tryck ut den inifrån, brukar sitta sjukt hårt absgivarna.

jjpl
29 maj 2012 · 254 Inlägg

ThorskeN skrev:
Om den ska bytas så liten borr och borra sönder i smådelar.
Eller så dra ur drivaxeln och tryck ut den inifrån, brukar sitta sjukt hårt absgivarna.

kabeln är så tight så ja måste lossa kabeln  för att kunna dra ut drivaxeln...

jag spräckte fästet som jag pekar på bilden, metallfästet när ja bankade... måste ja byta ny givare nu roll

Volvo S70R (1998)
ThorskeN
29 maj 2012 · 287 Inlägg

Kabeln går ju att lossa där den sitter med kontakten. Då kan man ju dra ur drivaxeln.

Man får vara lite finurlig när man byter dessa, jag borrade sönder min totalt och tryckte ut den inifrån när jag bytte.

Ibland ger dom sig direkt när man är våldsam mot dom, ibland inte. Bara testa sen om du får loss den.

jjpl
29 maj 2012 · 254 Inlägg

ThorskeN skrev:
Kabeln går ju att lossa där den sitter med kontakten. Då kan man ju dra ur drivaxeln.

Man får vara lite finurlig när man byter dessa, jag borrade sönder min totalt och tryckte ut den inifrån när jag bytte.

Ibland ger dom sig direkt när man är våldsam mot dom, ibland inte. Bara testa sen om du får loss den.

Den sitter ju någonstans inne i kupen sad kikade å sladden går in i kupen...

Jag ska dock inte byta givaren utan behöver lossa då jag ska lämna in naveln för utpressning av hjul lagret tongue

Volvo S70R (1998)
ThorskeN
29 maj 2012 · 287 Inlägg

Vad jag kommer ihåg så var det inte speciellt svårt att koppla ur absgivaren, sitter bakom ett genomföringsgummi bara har jag för mig? Dock var min bil en -98 så givaren såg lite annorlunda ut.

jjpl
29 maj 2012 · 254 Inlägg

ThorskeN skrev:
Vad jag kommer ihåg så var det inte speciellt svårt att koppla ur absgivaren, sitter bakom ett genomföringsgummi bara har jag för mig? Dock var min bil en -98 så givaren såg lite annorlunda ut.

Men trycker jag ut den från insidan riskerar jag ju att skada sensorerna.. sad

Volvo S70R (1998)
Jiimpa
29 maj 2012 · 767 Inlägg

Du kommer inte åt att nypa fast det med en tång och sedan slå på tången så du får kraften bakåt?

jjpl
29 maj 2012 · 254 Inlägg

Jiimpa skrev:
Du kommer inte åt att nypa fast det med en tång och sedan slå på tången så du får kraften bakåt?

Jodå.. men då måste jag säkerligen köpa ny givare då den inte kommer vara hel sad

Volvo S70R (1998)
proview
29 maj 2012 · 6 Inlägg

kontaktstycket sitter under baksätet som bara är att rycka lös...

Audi GT (1984)
jjpl
29 maj 2012 · 254 Inlägg

proview skrev:
kontaktstycket sitter under baksätet som bara är att rycka lös...

Men för att pressa ur hjullagret så måste jag väl ta loss givaren för naveln ? eller är den inte i vägen för dom när dom trycker ur den å sätter i den nya ?

Om det är Ok att den sitter på när dom pressar ut hjullagret och sätter dit nya är min nya fråga hur tar jag loss baksätet?

Det är väl bara sittdynan som behövs ta bort?

Senast redigerat av alpis (29 maj 2012)

Volvo S70R (1998)
proview
29 maj 2012 · 6 Inlägg

det är bara att ta i det i framkant och lyfta det rakt upp.. jätte enkelt...
tror inte att abs givaren behövde lös om jag inte minns helt fel men som sagt är inte säker....

Audi GT (1984)
hangman
29 maj 2012 · 2 174 Inlägg

på dom bilarna ja bytt hjullager på måste abs sensorn bort. är 99 % att det är så på din. det är nästan omöjligt få bort givarna hela, jag har försökt värma försiktigt, smörja med dyra medel bla bla, men det som hjälpte va borra sönder skiten sen köpa nya fina. kosta inte många kr på ebay eller biltema typ....men har inte biltema så har ebay för 2-3 hundra lätt....ibland är det enklare än strula.

Nybergrobin
29 maj 2012 · 2 382 Inlägg

hangman skrev:
på dom bilarna ja bytt hjullager på måste abs sensorn bort. är 99 % att det är så på din. det är nästan omöjligt få bort givarna hela, jag har försökt värma försiktigt, smörja med dyra medel bla bla, men det som hjälpte va borra sönder skiten sen köpa nya fina. kosta inte många kr på ebay eller biltema typ....men har inte biltema så har ebay för 2-3 hundra lätt....ibland är det enklare än strula.

Är det annorlunda på b5 isf? Jag kunde ta bort givarna med handkraft iaf

jjpl
29 maj 2012 · 254 Inlägg

hangman skrev:
på dom bilarna ja bytt hjullager på måste abs sensorn bort. är 99 % att det är så på din. det är nästan omöjligt få bort givarna hela, jag har försökt värma försiktigt, smörja med dyra medel bla bla, men det som hjälpte va borra sönder skiten sen köpa nya fina. kosta inte många kr på ebay eller biltema typ....men har inte biltema så har ebay för 2-3 hundra lätt....ibland är det enklare än strula.

Kopplade loss kontakten ska ta loss naveln i till hands imorgon och se hur de ser ut... kukhelvete om man måste köpa nya givare... hade ju blivit billigare att lämna in för bytet isf...

och nej biltema har ingen givare..

Volvo S70R (1998)
jjpl
29 maj 2012 · 254 Inlägg

Nybergrobin skrev:

hangman skrev:
på dom bilarna ja bytt hjullager på måste abs sensorn bort. är 99 % att det är så på din. det är nästan omöjligt få bort givarna hela, jag har försökt värma försiktigt, smörja med dyra medel bla bla, men det som hjälpte va borra sönder skiten sen köpa nya fina. kosta inte många kr på ebay eller biltema typ....men har inte biltema så har ebay för 2-3 hundra lätt....ibland är det enklare än strula.

Är det annorlunda på b5 isf? Jag kunde ta bort givarna med handkraft iaf

Dom sitter berget antagliegn för ingen har rört dom på 12 år... salt,skit å allt där...

Volvo S70R (1998)
proview
30 maj 2012 · 6 Inlägg

pratade just  med farsan tidigare audi mek
han sa att man behöver ej ta lös givaren... ska man ta lös den är det lika bra att
köpa en ny direkt så du behöver ej lös med givaren från spindeln....

Audi GT (1984)
jjpl
30 maj 2012 · 254 Inlägg

proview skrev:
pratade just  med farsan tidigare audi mek
han sa att man behöver ej ta lös givaren... ska man ta lös den är det lika bra att
köpa en ny direkt så du behöver ej lös med givaren från spindeln....

Tack som fan för svaret!smile

Lämnade in den idag för utpressning och insättning av ny smile Satan vad trångt det var att lossa skiten..

Tack alla för hjälp.

Volvo S70R (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang