AKUT HJÄLP ! V-låds justeringar efter V-lådsbyte

Frodwin Ny dag, nya tag, nya möjligheter!
1 juni 2012 · 100 Inlägg

Fick bytt v-låda i min golf och nu har jag fått lite bekymmer med växlarna. växelspalen känns ganska sladdrig samt att jag får ikke in växlarna som dem ska sitta samt att jag har ingen 5e växel . Fick en 2a på besiktningen på för otillräcklig verkan i växellådan.

Finns de någon vänlig själ kring Tranemo, Borås, Gislaveds trakten som skulle kunna ta sig tid att hjälpa mig att ordna detta ?

Hör gärna av er så snarast
0730610601

Mvh William

Senast redigerat av Frodwin (1 juni 2012)

Volvo S60 D5 "R Diesel" (2006)
polo_td
1 juni 2012 · 563 Inlägg

hej
här har du en enkel guide till detta om du har länkage dvs inte wire.

Att byta bussningarna innan du börjar justera in växlarna är ett hett tips, finns hos VAG, dalhems och VW custom & speedparts för överkomliga pengar. En komplett sats med bussningar, låspinnar kostar i runda slängar 3 Linné.
Problemet vid injustering är att få både 1:an och 5:an att gå in. Har du bara 4 växlar är det lättare.

Ju mer glapp i bussningarna desto svårare dvs. Det underlättar väldigt mycket om man är två personer då en kan ligga under bilen och en sitta inne i bilen och sköta växelföraren. Under växelföraren i bilen (dvs under bilen) är en axel som går fram till motorummet fastsatt på splines. Det är vid denna infästning man gör justeringen. Dra ut axeln från splinsen, låt sedan personen inne i bilen hålla växelföraren i friläge och varken till höger eller till vänster. Be personen undertill sätta på axeln och spänna fast den i detta läge. Testa nu om du får in både ettan och femman...går inte ettan i måste växelföraren vara lite mer till höger när axeln sätts på igen...och går inte femman i får du hålla växelföraren lite mer åt vänster inan axeln sätts på. Tar en liten stund att få rätt på men det är inte omöligt!

"Har varit ute och justerat växlarna nu... Jag får i alla växlar men jag behöver inte trycka ner växelspaken för att få i backen, vad beror det på? och så skorrar det. ettan och trean ligger väldigt tätt också? annars funkar det bra."

Kan vara växelspakens undre lagring som är sliten. Lagringen är en plastkula som sitter i en kopp i golvet. För att byta den måste du under bilen och plocka ner växelspakshuset

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang