Byta motor från GL till GLE ?

Andeee
28 maj 2012 · 24 Inlägg

Hej, har en 740-88 gl som jag tänkte slänga i en GLE motor i , är de möjligt att göra de,
för den ser ju lite annorlunda ut

Volvo 855 tdi "Traktorn" (1996)
schnauz
28 maj 2012 · 1 758 Inlägg

Antar att du menar B230E som satt i 740 GLE till och med -87?
Efter det var det likadan motor i GLE som i GL.
Själva bytet är enkelt, men den kommer inte gå att besikta.

Andeee
28 maj 2012 · 24 Inlägg

schnauz skrev:
Antar att du menar B230E som satt i 740 GLE till och med -87?
Efter det var det likadan motor i GLE som i GL.
Själva bytet är enkelt, men den kommer inte gå att besikta.

japp, B230E menar jag , okej , de är bara hänga i den alltså ?

Volvo 855 tdi "Traktorn" (1996)
Daniieel
28 maj 2012 · 160 Inlägg

Andeee skrev:

schnauz skrev:
Antar att du menar B230E som satt i 740 GLE till och med -87?
Efter det var det likadan motor i GLE som i GL.
Själva bytet är enkelt, men den kommer inte gå att besikta.

japp, B230E menar jag , okej , de är bara hänga i den alltså ?

aa Ande , de är samma härva med smile bara te och komma så tar vi fram traktorn och lyfter ur motorn !

Varför hatar alla svenssons mig? :)
Volvo 945 "sponsad av tidans hemelktriska" (1994)
Aga_Diff Bärs!
28 maj 2012 · 3 456 Inlägg

Vänta här nu, det är inte "bara" att hänga i..
Du är medveten om att B230E har mekaniskt insprut va?

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
cpu1337
28 maj 2012 · 766 Inlägg

och varför skulle man göra de bytet?

SletenmenGO Officiell Däcksparkare
28 maj 2012 · 919 Inlägg

cpu1337 skrev:
och varför skulle man göra de bytet?

ja TYDLIGEN för att en E-motor har i runda tal 15 hk mer och Fmotorn kan ju vara gången också!

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502
Volvo 242 "Cab" (1980)
Volvo PV544 B "Weberloket" (1960)
cpu1337
28 maj 2012 · 766 Inlägg

Dixieman skrev:

cpu1337 skrev:
och varför skulle man göra de bytet?

ja TYDLIGEN för att en E-motor har i runda tal 15 hk mer och Fmotorn kan ju vara gången också!

då är de väll lättare att byta topp till 531 och vx3 kam som har 1 häst mer än b230e om man är ute efter effekt;)

SletenmenGO Officiell Däcksparkare
28 maj 2012 · 919 Inlägg

cpu1337 skrev:

Dixieman skrev:

cpu1337 skrev:
och varför skulle man göra de bytet?

ja TYDLIGEN för att en E-motor har i runda tal 15 hk mer och Fmotorn kan ju vara gången också!

då är de väll lättare att byta topp till 531 och vx3 kam som har 1 häst mer än b230e om man är ute efter effekt;)

man tager vad man haver satt sejja wink

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502
Volvo PV544 B "Weberloket" (1960)
Volvo 242 "Cab" (1980)
Andeee
28 maj 2012 · 24 Inlägg

Dixieman skrev:

cpu1337 skrev:

Dixieman skrev:

ja TYDLIGEN för att en E-motor har i runda tal 15 hk mer och Fmotorn kan ju vara gången också!

då är de väll lättare att byta topp till 531 och vx3 kam som har 1 häst mer än b230e om man är ute efter effekt;)

man tager vad man haver satt sejja wink

haha ja smile har juh en B230E motor , och de är juh mer häst i den motorn, men de kanske bara räcker och byta toppen och kam ?smile

Volvo 855 tdi "Traktorn" (1996)
cpu1337
29 maj 2012 · 766 Inlägg

Andeee skrev:

Dixieman skrev:

cpu1337 skrev:

då är de väll lättare att byta topp till 531 och vx3 kam som har 1 häst mer än b230e om man är ute efter effekt;)

man tager vad man haver satt sejja wink

haha ja smile har juh en B230E motor , och de är juh mer häst i den motorn, men de kanske bara räcker och byta toppen och kam ?smile

topparnas kanaler är lika det är bara kammen som skiljer

Danne_1977
1 juni 2012 · 3 292 Inlägg

Sen är det ju såhär att du behöver montera en returledning till tanken samt en annan tankarmatur med pump på samt montera en pump under bilen åxå, bara där har vi ju nåt som kanske inte "bara" är att göra, med tanke på att TS ställer frågan om man kan sätta en GLE motor i en GL så antar jag att TS inte har så mycket kunskaper.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
cpu1337
1 juni 2012 · 766 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Sen är det ju såhär att du behöver montera en returledning till tanken samt en annan tankarmatur med pump på samt montera en pump under bilen åxå, bara där har vi ju nåt som kanske inte "bara" är att göra, med tanke på att TS ställer frågan om man kan sätta en GLE motor i en GL så antar jag att TS inte har så mycket kunskaper.

eftersom han har en b230f redan så har han returledning och rätt tankarmatur men han kanske måste byta huvudpumpen för mekaniskt sprut har högre bränsletryck än det vanliga sprutet

Danne_1977
2 juni 2012 · 3 292 Inlägg

cpu1337 skrev:

Danne_1977 skrev:
Sen är det ju såhär att du behöver montera en returledning till tanken samt en annan tankarmatur med pump på samt montera en pump under bilen åxå, bara där har vi ju nåt som kanske inte "bara" är att göra, med tanke på att TS ställer frågan om man kan sätta en GLE motor i en GL så antar jag att TS inte har så mycket kunskaper.

eftersom han har en b230f redan så har han returledning och rätt tankarmatur men han kanske måste byta huvudpumpen för mekaniskt sprut har högre bränsletryck än det vanliga sprutet

Jaha ok jag uppfattade inte att han hade så ny modell som 88, var helt inställd på 85 av nån knepig orsak och antog därmed att han hade en B230A.. Men har han en B230F nu och vill byta så är det ju endå en hel del att tänka på, blir nog en hel del elektronik att ta hand om.. osv osv

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
cpu1337
2 juni 2012 · 766 Inlägg

Danne_1977 skrev:

cpu1337 skrev:

Danne_1977 skrev:
Sen är det ju såhär att du behöver montera en returledning till tanken samt en annan tankarmatur med pump på samt montera en pump under bilen åxå, bara där har vi ju nåt som kanske inte "bara" är att göra, med tanke på att TS ställer frågan om man kan sätta en GLE motor i en GL så antar jag att TS inte har så mycket kunskaper.

eftersom han har en b230f redan så har han returledning och rätt tankarmatur men han kanske måste byta huvudpumpen för mekaniskt sprut har högre bränsletryck än det vanliga sprutet

Jaha ok jag uppfattade inte att han hade så ny modell som 88, var helt inställd på 85 av nån knepig orsak och antog därmed att han hade en B230A.. Men har han en B230F nu och vill byta så är det ju endå en hel del att tänka på, blir nog en hel del elektronik att ta hand om.. osv osv

ja så därför är de ju enklare om han tar kamaxeln från b230e motorn han har och sätter i motorn som redan sitter där. eller köper sig en 531 topp med vx3 kammen då får han ju samma häst som han är ute efter

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang