Saab 9-3 -99 Vibrationer i bilen.

Bollejr
15 maj 2012 · 31 Inlägg

Hej, jag har en saab 9-3 2.0t B204R (200hästars aero motor) har problemet att bilen vibrerar vid gaspådrag och slutar när jag motorbromsar. har bytt undre länkarm plus bussningar runt om i framvagnen och hjälp armen på båda sidor. nu har jag fortfarandra vibrationer kvar. har balanserat min däck.

Den vibrerar mest när jag gasar på 5:ans växel, men vibrerar lite nästan alltid när jag gasar på. ibland mindre ibland mer. hmm bilen drar även till vänster.
Så funderar på vad det kan vara för fel? har läst lite om att en driv axel kan vara slut(?) inre driv knut?
Vad bör jag testa att byta för att få bort vibrationerna? något man kan göra själv utan några större svårigheter? eller borde man lämna in för att få det fixat?

tack för hjälpen på förhand!

Volvo s80 (2002)
TL_Lifestyle Tekniker
16 maj 2012 · 552 Inlägg

Hissa upp och känn efter om det finns radiala glapp, dvs upp och ner, i drivaxlarna. Kontrollera så att knutarna inte läcker mm.mm. Om någon av drivaxlarna glappar så har du förmodligen din lösning där. Kontrollera även nedre motorfäste så att det är helt. Vicka och känn så att motorn inte känns "lös" fram o bakåt. Kontrollera även felkoder så att den inte misständer eller så vid belastning. Svårt att säga över data men om det inte är motor som går illa är det troligtvis drivaxel.

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre
Bollejr
16 maj 2012 · 31 Inlägg

okej jag ska testa det. tack för tipset!

Volvo s80 (2002)
Bjurtan
16 maj 2012 · 77 Inlägg

ganska säker på att det är inre drivknut. hade exakt samma fel på min. Köpte en hel drivaxel på skroten får 600 och alla vibrationer försvann. ganska vanligt att inre medbringen glappar

zalle08
6 juni 2012 · 26 Inlägg

Jag har samma problem, har bytt vänster drivaxel och styrhylsan som går in i växellådan utan att det har blivit bättre. Motorfästet borde det inte vara eftersom den inte vibrerar när man gasar på tomgång. Vibrationerna märks bäst under belastning, t ex farthållare+uppförsbacke.

Vänster inre drivknut glappar fortfarande, men det verkar komma innifrån växellådan och en väns 9-3a glappar exakt lika mycket utan några problem. Jag tror att det kan vara något lager i växellådan som har gett upp, men det känns surt att testa byta växellåda utan att problemet löser sig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang