Jag har gjort det på 3st 9000 och en ng900.. På alla 9000 tog jag bort hela kedjan när jag bytte kamkedja, så det är väl kanske inte tillämpbart då det kräver mycket arbete.
På morsans ng900 så tog jag bort främre biten på avgasröret och sen oljetråget, och därigenom klippte av balansaxelkedjan. Inget jättejobb, och de som gjort operationen förr borde inte behöva allt för länge på sig. Dock så bör man väl göra ett olje/filterbyte i samma veva, samt givetvis rengöra sugsilen i oljetråget.
-Kostnad hos verkstad: Tycker inte att jobbet borde ta direkt länge att utföra. Strax över en timme kanske? Ring runt och kolla!
-Den kommer inte att rasa p.g.a nån havirerande balansaxelkedja i alla fall.
-Inte mycket mer effekt, kanske något bättre gasrespons då det är mindre roterande massa - men jag kände ingen direkt märkbar skillnad.
Tog kanske 2-3 timmar för mig.. men då utan lyft och hade inte gjort det förr..