Pendlade tomgång - CA18DET

Assgrass
7 april 2011 · 31 Inlägg

Min bil beter sig aningen konstigt efter renoveringen.

Det är alltså en nissan 200sx s13 med ca18det som jag bytt lager, toppackning och planat block, topp på i vinter. Vidare till problemet.

När jag startar den så ligger varvtalet bra efter att den fått stabilisera sig och det sjunker efter ett tag då kallstartstiden börjar löpa ut.

Men! När den (fortfarande) är relativt kall i motorn och man ger lite gas och släpper av, vill den nästan krypa ner till 0rpm och dö, men vänder och landar på allt mellan 700 och 1100rpm.

När bilen är varm har jag oftast tomgång mellan 900-1100rpm.
Bilens "standard-tomgång" är 850rpm.

Men ibland får den rycket och dumpar ner till 700rpm och tuggar då TUNGT verkligen.

Drar jag ur sladden till tomgångsmotorn händer INGENTING. Jag har också testat att byta tomgångsmotor men ingen skillnad.

Allt detta resulterar i att jag inte kan ställa tändningen helt 100 då varvtalet vandrar så sjukt mkt.


* Letat luftläckor med startgas, hittar inget vidare
* Ställt spjälllägesgivaren helt perfekt
* Bytt tomgångsmotor

Har du några bra tips eller andra idéer? Kom gärna med förslag då mitt tålamod börjar ta slut.

http://teamgtdr.se - GASAR TILLS DET RASAR
No_Fear_2Race
9 april 2011 · 31 Inlägg

Assgrass skrev:
Min bil beter sig aningen konstigt efter renoveringen.

Det är alltså en nissan 200sx s13 med ca18det som jag bytt lager, toppackning och planat block, topp på i vinter. Vidare till problemet.

När jag startar den så ligger varvtalet bra efter att den fått stabilisera sig och det sjunker efter ett tag då kallstartstiden börjar löpa ut.

Men! När den (fortfarande) är relativt kall i motorn och man ger lite gas och släpper av, vill den nästan krypa ner till 0rpm och dö, men vänder och landar på allt mellan 700 och 1100rpm.

När bilen är varm har jag oftast tomgång mellan 900-1100rpm.
Bilens "standard-tomgång" är 850rpm.

Men ibland får den rycket och dumpar ner till 700rpm och tuggar då TUNGT verkligen.

Drar jag ur sladden till tomgångsmotorn händer INGENTING. Jag har också testat att byta tomgångsmotor men ingen skillnad.

Allt detta resulterar i att jag inte kan ställa tändningen helt 100 då varvtalet vandrar så sjukt mkt.


* Letat luftläckor med startgas, hittar inget vidare
* Ställt spjälllägesgivaren helt perfekt
* Bytt tomgångsmotor

Har du några bra tips eller andra idéer? Kom gärna med förslag då mitt tålamod börjar ta slut.

han du kollat gas spjälls givaren? om du har dumpventil kolla att den sluter som den ska så det inte drar tjuvluft. kollat vakumslangar så dom inte är dåliga?

No_Fear_2Race
9 april 2011 · 31 Inlägg

bodde inte du i sörrping?

anton_200sx
9 april 2011 · 21 Inlägg

Hej, min bil är exakt likadan och jag undrar också vad det är för fel...

Senast redigerat av anton_200sx (9 april 2011)

BMW E39 525i "Speedhunter" (2002)
Nissan 200sx RS13 "SR20DET" (1989)
Volvo 945 ltt "Vinterbilen" (1996)
stofferovski
12 juni 2012 · 173 Inlägg

Ingen som vet vad som kan vara fel?

Nissan 200sx s13 "Learning By Doing"-Projektet
Nissan Skyline R33 Gt-R V-Spec"The AuktionDream"-Projektet
Nissan 200sx s13 "Learning By Doing" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang