Ännu en 740 chip tråd

zemet
31 maj 2012 · 4 047 Inlägg

Tjenare. Har suttit och läst igenom säkert 50 trådar här på garaget om chip till 740 men kan ändå inte bestämma mig.

Bilen som jag tänkt trimma är en 744 från 87 med b230ET motorn. 33K mil.

Det sitter 3" avgas hela vägen ifrån turbon och bara en dämpare, eftersom det är 87a så sitter ingen kat. Sitter en HKS dumpventil också, annars är bilen helt org såvitt jag vet. Original IC turbo spridare sov.

När jag har läst igenom trådarna så är det tre firmor som ofta nämns.

1: Vikingchip. Har inte hört något dåligt mer än att han ska vara svår att få tag på. Kass hemsida. Pris är okänt.

2: BSR . Någon som hade effektmätt sin bil med BSR hade då 204 hk och bytte sedan chip till viking och fick ut 222 hk. 240 hk enligt BSR. BSR är ju ett stort företag med trimm till typ alla bilmärken så borde vara bra?

Hörde eller läste också att BSR chippet även ändrade tändningen eller om man fick med 2 chip varav det ena ändrade tändningen.   Kostar 1500 kr

3: KLracing. Ska vara jätte bra att ha och göra med, snabba leveranser samt 500 kr billigare än BSR. Ingen info om vad chippet ska ge för potentiell effekt.

Det jag undrar är:
Stämmer det att BSR ändrar tändningen och spelar detta speciellt stor roll isåfall?

Och vilket chip är bäst? Är alla ungefär lika så köper jag KL pga priset och bra service.

Sedan så undrar jag hur jag går bäst till väga för att höja laddet?

Vissa säger skruva på WG stången och andra pratar om att helt enkelt sätta en slangklämma på någon slang som ska gå till WG och på så vis höja laddet.

Jag hade tänkt ladda mellan 0.8 till 1 bar.

Med lite tur så blir detta en riktigt bra tråd som kan agera lite som en FAQ tråd här på garaget.smile

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
zemet
1 juni 2012 · 4 047 Inlägg

Ingen som har några funderingar alls?sad

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
eferm
1 juni 2012 · 245 Inlägg

köp vikingchip (det har jag haft) och så köper du en hårdare vakumklocka till wastegaten från BSR. Sen är det bara att be till dom högre makterna att vevstakarna inte kröker sig ;-)

Volvo XC90 D5 "Dunderklumpen" (2006)
Volvo 744 "Yngve" (1989)
Pim_Pim
1 juni 2012 ·

Vikingchip Ecomax smile

Oves_Bror
1 juni 2012 · 456 Inlägg

Ja Vikingchip har funkat bra för mig med. Sen angående effekt så hänger det ju mest på hur mycket du laddar, bara chippet i sig ger inte många(om några) hästar.
Tyvärr är ju inte en 230ET den bästa grunden om du ska höja laddtrycket för mycket....

growing old is mandatory growing up is optional
Andreehellstrom
9 juni 2012 · 131 Inlägg

Hade exakt samma motor som dig förut . b230et i en 760 tic . byggde 3 " rör hela vägen , portad 531 topp , öppet filter och köpte ett viking chip . det höll en helg sen blev det 4a hål i blocket o alla stackarna stack ut wink

Av små grisar blir det stora svin
henkemedpuffen
11 juni 2012 · 249 Inlägg

jag körde bsr då får du inget varvstop var bra nöjd med mitt bsr chip

Volvo 745 "Sleepern" (1990)
zemet
13 juni 2012 · 4 047 Inlägg

Fick tag på 2 chippade boxar begagnat för 500 kr:) Så blir bsr chipet som satt i dom:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang